2014.06.05. 18:50
Centralizált? Decentralizált? - Marekné dr. Pintér Aranka a Klebelsberg intézményfenntartóról
Dunaújváros - Interjút kaptunk a közoktatást irányító intézmény országos vezetőjétől – aki minden kérdésünkre válaszolt.
A Bartókban rendezett ünnepség előtti percekben kaptunk interjút Marekné dr. Pintér Arankától, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnökétől. Kérdéseinket és a válaszokat összefoglalva közöljük.
A KLIK vezetője kérdésünkre válaszolva elmondta: háromezer intézményi székhely, azaz általános- és középiskola van az országban, a telephelyekkel együtt számolva ez közel hatezer, pontosan 5975 intézményt jelent. 1,3 millió diák jár ezekbe az iskolákba, ahol 120 ezer pedagógus tanít. A KLIK idei költségvetése mintegy 500 milliárd forint, ami több mint a teljes felsőoktatás költségvetése. 198 tankerület működik az országban, ebbe beletartoznak a járások és a megyeszékhelyek is – amelyek ugyanolyan tankerületek, mint a járásiak, viszont vannak plusz feladataik.
Odatartozik például a szakképzés, a szakmai szolgáltatás és a szakszolgálat.
Kérdésünkre, hogy nem túl központosított-e ez a szervezet, a KLIK elnöke azt válaszolta: lehet centralizáltnak nevezni, de ugyanakkor decentralizált is ez a szervezet, hiszen járási szinten 198 szervezet működik, amelyek mind decentralizált szervnek számítanak, sőt, ide számíthatjuk a háromezer iskolai székhelyet, telephelyekkel együtt majd hatezer decentralizált szervezetet jelent.
Marekné hozzátette: szorgalmazzák, hogy a közigazgatási szintekhez hasonlóan alakuljon ki a közoktatásban is a külön megyei szint: így lenne logikus és hatékony.
Feltettük azt a kérdést, hogy a hatékony működésnek jelenleg vannak-e akadályai: tankönyvek nem jutnak el időben az iskolákba, segédeszközöket nem fizetnek ki időben, számlákat nem egyenlítenek ki. A KLIK elnöke erre azt válaszolta: a hatékony működéshez elsősorban három dolog szükséges: pénz, paripa, fegyver!
A problémák az első időszakban jelentkeztek, 2013. januárjára voltak jellemzőek, amikor átvették a közoktatás irányítását. Mint mondta: ennek az időnek a legfontosabb feladata volt egyenesben tartani a közoktatást. Úgy fogalmazott: lehet, hogy az ágazat nem áll egyenesen, tehát olyan, mint a pisai ferde torony – de: áll! 2013. július 5-én lépett hatályba a KLIK szervezeti és működési szabályzata: innentől létezik önállóan a KLIK. Érdemes elmondani, jegyezte meg Marekné, hogy a háromezernél nagyobb lélekszámú településeken az önkormányzatok az iskolák működtetői (itt a KLIK a szakmai partner), a kisebb településeken a KLIK felel mindenért. Az elmúlt tanévben a dologi kiadásokra jóval kevesebb jutott, mint korábban, mondta az elnök asszony, 59 milliárd helyett 25,7 milliárd. Ebből sok likviditási gond adódott, mondta. Az idei tanév más lesz, jelentette ki.