Dunaföldvár

2014.04.10. 15:40

Farkas Beáta, az MLG diákja egy rangos földrajzversenyen remekelt

Dunaföldvár - A Kőrösi Csoma Sándor Nemzetközi Földrajzverseny döntőjében harmadik helyet szerzett a Magyar László Gimnázium diákja, Farkas Beáta.

L. Mészáros Irma

- Mi volt a kedvenc tantárgya az iskolában? Emlékszik? A magyar, a történelem, a testnevelés, esetleg a matematika? Bizony kevesen vágnák rá erre kérdésre, hogy a földrajz. Ez manapság a kisebb tetszési indexűek közé tartozik - mondja tréfásan Bognár Zoltán, a dunaföldvári Magyar László Gimnázium földrajztanára. Ezért nagy büszkeség egy olyan tanítvány, aki meglátva az iskola hirdetőtábláján a Kőrösi Csoma Sándor Nemzetközi Földrajzverseny felhívását, jelentkezik nála.

Mert Farkas Beáta tizedikes diák így indult. Aztán a 93 versenyző közül bejutott a döntőbe 18 társával, többek között budapesti, győri, pannonhalmi, sárospataki, kolozsvári, margithai, révkomáromi diákokkal együtt. S ebben a versenyben a földvári gimnazista harmadik helyezett lett. Ez nagy boldogság diáknak, szülőnek és felkészítőnek egyaránt. Akkor is, ha 1999-ben már első helyezett tanítványa is volt Bognár tanár úrnak.

A szekszárdi Garay János Gimnázium 20 éve szervezi ezt a rangos versenyt a lelkes reneszánsz ember, Bodor Árpád, ma már nyugdíjas pedagógus ötlete és elképzelése alapján. A földrajzverseny szakmai szervezője és a zsűri elnöke dr. Gyuricza László, a PTE egyetemi docense volt.

Beáta a felhívásnak megörült, de meg is rettent, ugyanis az idei téma rendkívül nehéznek tűnt. Mert Horvátországban, Ausztriában, vagy esetleg Bulgáriában akár turistáskodhatott is az ember, de a Nyugat-Balkán országai Montenegró, Albánia, Koszovo, Macedónia, Bosznia-Hercegovina bizony eléggé ismeretlenek. Nem csoda, ha valaki visszaretten. De a kihívás és a tantárgy szeretete erősebbnek bizonyult.

- Nagyon érdekes volt a felkészülés időszaka, nem bántam meg a sok időt, amit a tanulásra fordítottam. A tanár úrral összecsiszolódtunk, nagyon sokat kaptam tőle - mondja Beáta.

Farkas Beáta és felkészítője, Bognár Zoltán a térképet is sokat használták a felkészülés során (Fotó: a szerző)

A versenykiírás alapján a feladatok a nevezett országok legfontosabb természetföldrajzi összefüggéseire, kultúrtörténeti értékeire, társadalom-földrajzára, turizmusára, illetve az országgal kapcsolatos általános műveltségi területekre koncentráltak.

S a diáklánynak ez tetszett a legjobban: a sokszínű téma, az érdekes feladatok. Széleskörű tájékozottságra volt szükség, de tanárának mindenre kiterjedt a figyelme: egy elszármazott sportolóra, Nobel-díjas íróra, valamely nemzeti étel nevére, de még arra is, hogy az adott szavakat helyesen ejtse versenyzője.

- A felkészülés során előjöttek a csaknem négy évtizeddel ezelőtt megtett első utam élményei. Annak idején szüleimtől egy közös szarajevói utazást kaptam a diplomám jutalmául - meséli Bognár Zoltán. Beáta száraz szivacsként szívott mindent, amit hallott, s ezt nagyon jó érzés volt a döntőben is megtapasztalni teszi még hozzá.

A legizgalmasabb feladatnak az idegenvezetés bizonyult, amikor is a meg kellett tervezni egy virtuális utazást, s mikrofonos tájékoztatást adni a látottakról. Beáta Észak-Boszniában kalauzolta az utasait úgy, hogy még sohasem járt ott. De vágyik rá! Most már különösen, hiszen ismeri ezeket az izgalmas történelmű, gazdag kultúrájú országokat, amelyekről a többiek esetleg csak a hírekből hallottak. Bízik benne, hogy egyetemi földrajz vagy geográfus diplomával a kezében majd ő is akár jutalomútként megteheti azt a kirándulást..

A tizedikes lány mosolyogva áll a térkép előtt, s már nem fehér folt számára Nyugat-Balkán. Még bő két éve van az érettségiig, a felvételiig. De jövőre újra indul a versenyen, hogy újabb országokat fedezhessen fel egyelőre ismeretekben.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!