Dunaföldvár

2014.07.10. 12:55

Készségfejlesztő sakktábor

Dunaföldvár - A nyári tábort sátorban vagy faházakban képzeli el az ember. De néha az iskolában is lehet gondolták a helyiek.

L. Mészáros Irma

- Nem olyan, mint az iskola. Itt játszva tanulunk! - mondja az egyik résztvevő, a másodikos Morár Krisztina a Beszédes József Általános Iskola sakktáboráról.

Az osztályterem közepén tizenkét kisdiák játszik: aszerint csoportosulnak, hogy mennyit ér az adott sakkfigura, majd a félkörben elhelyezett asztaloknál csillogó tekintettel figyelik hol a tanító nénit, hol a mágnestáblán elhelyezett sakktáblát, hol a memóriakártya lapjait, amik mi mást is ábrázolhatnának, mint a figurákat. Pár perccel később már szavakat sorolnak a ezek kezdőbetűjével És még sorolni lehetne azokat a játékos feladatokat, amelyek a gyerekek logikus gondolkodását, kreativitását fejlesztik.

Első sor balról: Zászlósi Richárd, Csiszár Gréta, Tóth Levente, Morár Krisztina Kiss Klaudia, Hegedüs Dávid. Hátsó sor: Dubicz Lívia, Fazekas Attila, Lesnyik Milán, Suska Róbert, Harnos Gerda, Vajai Lilla. Felnőttek: Somogyi Lászlóné (b), Hegedűsné Katona Klára, Botka Nóra, Kutiné Péter Irén (Fotó: a szerző)

Két tanítónő, Kutiné Péter Ilona és Somogyi Lászlóné egy nyílt szakmai napon ismerkedett meg a Polgár Judit féle Sakkpalota képességfejlesztő programmal. Annyira nagy élmény volt, hogy úgy gondolták, kipróbálják a módszert: először egy táborban a külvégi első és második osztályból kikerülő gyerekekkel, hogy aztán szeptembertől beépítsék a tantárgyi órákba.

Nem sakkbajnokokat akarnak képezni, hiszen igazából nem sakkozni tanulnak a gyerekek, hanem megismerve eszközkészletét és szabályrendszerét, a készségeik fejlődnek. Nem sakkot tanítanak a pedagógusok, hanem a sakk segítségével az a céljuk, hogy a gyerekek sikeresebbek legyenek a tantárgyi követelmények elsajátításában, szövegértésben, olvasásban, számolásbank; alakuljon ki a logikus-elemző gondolkodásuk, kreatívak legyenek. A sakk nem cél, hanem eszköz, kiváló gondolkodásfejlesztő eszköz nyilatkozta Gyarmathy Éva, az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének tudományos főmunkatársa a programról, amely 2013-ban önálló választható tantárgyként bekerült a Nemzeti Alaptantervbe.

A gyerekek nagyon élvezték a játékos foglalkozásokat  (Fotó: a szerző)

A Sakkpalota program megálmodója és létrehozója Polgár Judit sakkozó, nemzetközi nagymester, sokszoros sakkolimpiai bajnok, magyar szuperbajnok. Az általános iskolai oktatás segítésére Sakkpalota címmel tankönyv-és munkafüzet-sorozatot dolgozott ki, s tanári kézikönyv is áll a pedagógusok rendelkezésére.

A játékokat nagyon élvezik a dunaföldvári gyerekek. Játszanak babzsákkal, szerethető, puha figurákkal, rengeteg mozgással és közben egy mesevilágban élve gondolkodnak.

- Sokat nevetünk, izgalmasak a játékok - fejezi ki véleményét Tóth Levente. Jólesik nekik a dicséret, fontos a feladatlapra kapott korona, a siker. Önmagukat is megdicsérik egy-egy vállveregetéssel, de egymásnak is gratulálnak kézfogással. Nő az önbizalmuk, toleranciájuk. Sok mindent tanulnak: nyerni és veszíteni, elviselni mindkettőt, értékelni önmagukat, térben látni és előre gondolkodni akár a másik fejével is.

A foglalkozások és a tábor sikerét mutatja, hogy a következő játék megnevezésére Jaj, de jó! felkiáltással reagálnak a gyerekek, s a szünetben a padlón lévő nagy sakktábla köré ülve beszélgetnek, lépegetnek, töprengenek, tárgyalnak.

Délutánonként a Botka Nóra és Hegedűsné Katona Klára tanítónők által tartott kreatív kézműves és dalos játékos foglalkozások is kapcsolódnak a sakkhoz, ehhez a csodás mesevilághoz, hogy aztán a gyerekek is erősek legyenek, mint a hősök. Polgár Judit szerint a holnap győztesei azok lesznek, kik képesek az elavult gondolatok elvetésére és új ismeretekkel való behelyettesítésére. A képességfejlesztő sakk a jövőre készíti fel a gyerekeket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!