Dunaföldvár

2015.07.15. 13:43

Légi akrobaták táncoltak az égen Dunaföldváron

Baracs-Kisapostag-Dunaföldvár - Levegőben száguldani nagy sebességgel sokunk vágya, de csak keveseknek adatik meg. Akik viszont eljutnak a felhők fölé, azok egy életre megfertőződnek a földtől elrugaszkodott szabadság ízével. Nem csoda, ha mindig visszavágynak.

Horváth László

A III. Baracs-Kisapostag-Dunaföldvár repülőnap bemutatói közül olyan különleges produkciót láthattunk, mint Horváth Zsolt dunaföldvári polgármester és Szakács Gábor landolása egy L29-es, úgynevezett szonikus, vagyis hangsebesség alatt repülő kiképző vadászgéppel, Veres Zoltán műrepülő világbajnok légi attrakciója, valamint Vári Gyula Jak-52-es bemutatója. A földetérés után beszélgettünk a levegő akrobatáival:

- Technikailag eljuthatunk a madarakhoz hasonló repüléshez? - érdeklődtünk Horváth Zsolt polgármestertől.

- A tudomány mai állása szerint kétféle módon, levegőnél könnyebb és nehezebb eszközökkel győzhetjük le a gravitációt A biológiai meghatározottság miatt persze soha nem érhetjük utol a madarakat a repülésben. A technika fejlődésével azonban egyre komolyabb, egyre jobban megbízható szerkezetek birtokába jutunk. A mai világunk elképzelhetetlen repülés nélkül, hiszen kontinenseket szeretnénk minél gyorsabban átszelni. A cél a polgári repülésnél, hogy költséghatékonyabban sikerüljön a helyváltoztatás. A sportrepülésnél pedig kapukat kell nyitni, mert még mindig misztikum a repülés. Az ultrakönnyű repülők megjelenésével tágul ez a kör. Akkor lesz igazán populáris, ez a lehetőség, amikor majd egy jó minőségű autó árához közelít, vagyis sokak számára elérhető lesz egy ilyen repülő, s így a repülés lehetősége is. Azt azonban szem előtt kell tartani, hogy a repülés mindig veszélyes üzem. A biztonsághoz elméletileg és gyakorlatilag is nagyon jól fel kell készülni a pilótának, s ugyanez vonatkozik a technikára is. A levegőben nincs parkolási lehetőség! A tévedésnek tragédia a vége, vagy elmondhatjuk: megúsztuk! A kluboknak ma ebben van nagy felelőssége, mivel ők taníthatják meg a jelentkezőket a fegyelemre, a rendre és a napra kész tudásra, gyakorlatra. Ezt szem előtt tartva tényleg élvezet a repülés!

Szakács Gábor és Horváth Zsolt Dunaföldvár polgármestere az L29eshangsebesség alatti géppelóriási közönség érdeklődés mellett landolt.

- Félt már valaha? A földön vagy a levegőben érzi jobban magát? - kérdeztük Vári Gyulát a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis Hadműveleti és Kiképzési Főnökség kiképző tisztjét, több rangos verseny, például a Royal International Air Tattoo abszolút kategória győztesét:

- Aki az ellenkezőjét állítja, nem mond igazat. De fontos megjegyezni, a félelemnek nem pániknak kell lenni. Az egészséges félelemben a fejünk és az eszünk tiszta. Mindig tudjuk mit teszünk. Ezért is fontos az alapos, fegyelmezett felkészülés. Enélkül nincs igazi repülés! A földön és a levegőben is otthonosan mozgok, kivéve a vizet. Nem régen voltunk csónakkiránduláson. Öt perc alatt kétszer borultunk fel. A magyar repüléssel kapcsolatban el kell, hogy mondjam, Európát járva jól látszik, mennyivel egyszerűbb máshol repülni. Például Csehország vagy Szlovákia közel sem annyira bürokratikus, mint nálunk. Emellett az állami támogatások is sokkal magasabbak, igaz, ezzel együtt az elvárások is. Nem ideális a nyugati országok túlzottan szabályozott rendszere sem. Valahol a középút lenne az igazi. Az árak csökkenésével egyre több ember számára lesz elérhető, élvezhető a repülés. Manapság egy középkategóriás autó árából vásárolhatunk repülőgépet. A repülést csak klubok keretén belül képzelem el. Ők képesek megfelelő szakmai és gyakorlati segítséget adni a pilótáknak.

Vári Gyula több nemzetközi díj birtokosa

Veres Zoltán műrepülő és Guinness rekorder világbajnokunk rendhagyó módon kezdte pályafutását:

- Gyerekéveimben nem a reptéri kerítésbe kapaszkodva álmodoztam. Tizenhat éves koromig erdőmérnöknek készültem. Egy reggeli ébredésénél jött a repülés utáni vágy. A nyíregyházi főiskolán azután végleg eldőlt a sorsom. Életem során soha nem hagytam el a polgári repülést. Először egy kisebb charter cégnél repültem, majd a Malévnél töltött tizenhat év után a Légügyi Hivatalnál dolgoztam öt évet. A mai napig itt vagyok vezető vizsgáztató. Addig lehet ezt a sportot művelni, amíg jól érzi magát, és biztonságosan repül az ember - hívta fel a figyelmet a műrepülő világbajnok.

Veres Zoltán műrepülő világbajnok ezúttal is elkápráztatta a közönséget. Fotó: a szerző

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!