Dunaújváros

2014.07.09. 18:25

A 20-as busz járjon újra félóránként!

Dunaújváros - Csatlakozások és elszigetelődések, zsúfoltság is kihasználatlanság a helyi autóbuszokon...

Pekarek János

Újtelepiek keresték meg szerkesztőségünket, kedvelt buszjáratuk a 20-as menetrendjének megváltoztatása érdekében.

Pontosabban: azért, hogy a 20-as ne csak óránként járjon, mint az új menetrend megszablya, hanem ismét félóránként, ahogyan azt korábban megszokták az Újtelep lakói.

Van más panaszuk is: a buszjáratok ritkább közlekedése miatt úgy érzik, hogy sok mindenről lemaradnak.

Elszigetelődnek például a Béke városrésztől is...

Bevallom, legalább tizennyolc éve nem tettem meg azt, amit szerdán délután kettő óra nulla-nulla perckor igen: felültem egy helyi járatú autóbuszra! Mégpedig az Alba Volán dunaújvárosi üzemegységének 20-as jelzésű viszonylatára, az újtelepi végállomáson.

Nem mondom: nem kellett szorongani...

Az autóbuszvezetőn, rajtam, kísérőmön és a fotóriporteren kívül csak egyetlenegy civil utas volt a járaton. Markovics István születésétől, 1950-től lakik Újtelepen. Pentele központjába indult ügyei intézésére a 20-as busszal. Aminek járatos rendjével alapvetően elégedett lenne ha továbbra is félóránként indulna a busz.

Szerzőnk (balra) a 20-as buszon Tóth Kálmán helyi képviselővel szerdán kora délután (Fotó: Ónodi Zoltán)

Az újtelepiek nagyon szeretnék visszaállíttatni a félórás közlekedési rendet.

Igaz ugyan, hogy a külterületről, Pálhalmáról induló 35-ös járat is útbaejti a Venyimi úti végállomást de további útvonala csak részben esik egybe a 20-aséval. Ám a 35-ös bizonytalan menetrendű busz, gyakran késik, sokszor zsúfolt az újtelepiek által használt megállókban, panaszkodnak a városrész lakói.

Az tény, hogy szerdán délután az újtelepi Jókai utcánál, majd a Venyimi úti elágazásnál, később a Baracsi úti, a Szórád Márton úti, a volt Skálánál lévő, a Béke téri, az Ady utcai, a Dózsa mozival szemben álló, a Liszt Ferenc kerti, a Baracsi út másik oldalán, aztán a Magyar úti, megint a Venyimi úti, Jókai utcai és a végállomásnál lévő megállókban rendszerint ketten hárman szálltak le, és alig többen föl: délután hazafelé igyekeztek, de egyszerre tizenötnél többen sosem voltak a csuklós buszon.

Ahogy minden városi járaton, itt is a műszakváltások utáni félórákban a legnagyobb a forgalom.

Nyári Ica, a Venyimi út 8/b-ben lévő fodrászat vezetője arra panaszkodik, hogy ez a menetrendváltozás teljesen megváltoztatta az újtelepiek életét és ez a fodrászat működésében is érzékelhető. De a vendégek is panaszkodnak arra, hogy például a Béke városrésztől teljesen el vannak vágva, ami a tömegközlekedést illeti. Ami azért is rossz, mert az újtelepi gyerekek körzeti iskolája éppen a Béke városrészi Arany János Általános Iskola. Ahonnan hazajönni a gyerekeknek délután eléggé nehézkes. Mint ahogyan sok nyugdíjas is úgy dönt, hogy inkább gyalog megy be a városba, mert a busz másfél órás fordulási idejénél még ez is kényelmesebb... Fő bajuk az itt élőknek az, hogy éppen az óra harmincas, tehát a félkor induló 20-as busz tűnt el a menetrendből: pedig az passzolt a legjobban a csatlakozó járatokhoz.

Tóth Kálmán, a városrész önkormányzati képviselője szerint egy városi kettős körjárat sokat enyhíthetne a csatlakozási gondokon: ezt 9-es számmal már évekkel ezelőtt javasolta, de hiába.

Az Alba Volán Zrt. kérdésünkre küldött hivatalos válasza szerint a helyi járatok közlekedtetését az önkormányzat megrendelésére végzi a cég. Minden, az üzemeltetéssel kapcsolatos kérdést egyeztetnek, így a menetrend módosításait is el kell fogadnia a dunaújvárosi közgyűlésnek. Ha egy városrészben felmerül a járatmódosítás igénye, azt a helyi képviselő jelezheti mind az önkormányzat, mind a Volán felé, majd egyeztetés után, minden szempontot figyelembe véve előterjesztés készül a közgyűlésnek. Így történhet ez a 20-as járat esetében is. A járatok sűrítésére akkor kerülhet sor, ha az önkormányzat, mint megrendelő megegyezik a szolgáltatóval a menetrend módosításáról és a testület dönt róla. Az Alba Volánhoz, jegyzi meg a cég, eddig nem érkezett megkeresés erről a járatról.

 

 

Tóth Kálmán:

– A terület képviselőjeként én is szeretném, ha visszaállítaná a Volán a 20-as busz félóránkénti indulási idejét: ezzel sok csatlakozási, átszállási lehetőség javulna az újtelepiek számára. Emlékeztetek régi kezdeményezésünkre, a 9-es körjáratra is... 


Fotó: Ónodi Zoltán

Nyári Ica:

– Fodrász vagyok a Venyimi úton: sok vendégünk csak gyalog vagy taxival tud eljutni hozzánk a Béke városrészből, pédául, és az újtelepi gyerekek is nehezen jutnak haza az ottani Arany-iskolából, körzeti tanintézményükből délutánonként. Kellene a sűrűbb járat!

Markovics István:

– 1950-től élek az Újtelepen, azt tapasztalom, hogy mindenkit megzavart a 20-as busz menetrendjének megritkítása. Van, amiben jobb a 35-ös busz, bemegy egy bevásárlóközponthoz is például, de sokszor késik, sokszor zsúfolt, nehezen férünk rajta a csomagoktól!

 

Lapunk hagyományosan jó viszonyt ápol többek között a városi autóbuszos tömegközlekedésért felelős Alba Volán Zrt. dunaújvárosi üzemegységével is.

Tőlük, még régről tudjuk, hogy már csak szakmai önbecsülésből is olyan, de olyan helyi tömegközlekedést tudnának szervezni itt (is, mint másutt is), hogy szemünk-szánk elállna!

A kérdés csak az, hogy ki fizeti ennek költségeit? Mert a cég erre már képtelen. Mint ahogyan a város is...

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!