Dunaújváros

2015.10.13. 14:14

Még mindig: adatfeltöltés - A tájékoztató táblák többségén egyelőre nincsen tájékoztatás

Dunaújváros - Két nagy személyszállító autóbuszos cég olvadt össze nemrég. Ennek hatása még most is érződik.

Pekarek János

Van, aki észre sem veszi, van, aki érdeklődve szemléli, majd tanácstalanul elfordul, s van, aki bosszúsan állapítja meg rendszeresen, hogy még mindig nem látszik rajtuk semmi.

Mármint azokon a digitális utastájékoztató táblákon, amelyeket a Közép-Nyugat-Dunántúli Közlekedési Központ (KNYKK) állított fel a nagyobb városok távolsági buszmegállóiban. Dunaújvárosban a Béke téri elektronikus tábla legalább a helyből induló buszok adatait mutatja. A Dózsa mozi előtti megállókban viszont némák és sötétek e berendezések. Már éppen egy éve. S egy éve érdeklődünk rendszeresen arról is, hogy vajon mikor kelnek életre a berendezések?

Amelyek egyébként nagyon komfortosak lesznek majd, ha működnek végre-valahára. Hiszen az autóbuszokra szerelt GPS és a jegykiadó berendezések adatai alapján nem csak a hivatalos indulási és menetidőket, hanem a valóságnak megfelelő pillanatnyi helyzetet, késést, előretartást, még a szabad ülőhelyek számát is meg lehet majd mutatni velük.

Ha egyszer majd valóban elkészülnek.

Egy reménybeli utas, Rapai Jánosné a Dózsánál a régi és az új utastájékoztató tábla előtt. A régin legalább van valami...  Fotó: Zsedrovits Enikő

A cég szóvivője egyelőre semmi jóval nem biztat minket, tudósítókat, és az utazóközönséget sem. A Fejér és a Komárom-Esztergom megyei közlekedési vállalatok összevonása ugyan bizonyára takarékos és célszerű lépés volt, ám kissé bonyolulttá tette például a tájékoztató rendszert kiépítő szakemberek életét. Valószínűleg bonyolultabbá, mint ahogyan számítottak rá.

 

Azt, hogy mennyire jó az ötlet, milyen kiváló a terv, mutatja (részben) a Béke téren álló és működő információs tábla. Ezen a térről induló buszok menetrendje olvasható, kocsiállással, megállókkal együtt.

Sajnos, ez még csak a töredéke annak, amire a tájékoztató rendszer a tervek szerint képes (lehetne). Hiszen nem csak az indulás vagy az érkezés időpontját, a menetidőt lehetne megtudni az elektronikus táblákról, hanem azt is, hogy hol jár éppen az autóbusz, mennyit késik, vagy épp mennyivel érkezik majd előbb egy közbenső megállóba ahonnan majd természetesen a megadott időben fog továbbindulni. Mindezt úgy, hogy a távolsági, helyközi buszokba épített műholdas helyzetmeghatározó rendszer adataiból számítja ki a komputer. Van elképzelés arra is, hogy az eladott jegyek alapján a várható szabad férőhelyeket is feltüntetik majd a megállók tábláin.

Ami mind szép és jó és dicséretes. Csakhogy: ez a remek utastájékoztató rendszer vagy egyáltalán nem működik (mint például a Dózsa mozinál található, egymással szemben lévő megállóknál), vagy, ha működik, csak korlátozottan, mint a Béke téren.

Ez a tábla legalább működik a dunaújvárosi Béke téren. Csakhogy egyelőre korlátozott keretek között tájékoztat... Fotó: Zsedrovits Enikő

Megkérdeztük Pruzsina Alicét, a Fejér megyei Alba Volán, és a Komárom-Esztergom megyei Vértes Volán egyesüléséből létrejött Közép-Nyugat-Dunántúli Közlekedési Központ (KNYKK) szóvivőjét, hogy mire számíthatunk a nagyon várt utastájékoztatási rendszer bevezetésével kapcsolatban? A válasz: nem tudni.

A szóvivő elmondta, hogy most ugyanazzal a feladattal birkóznak a számítógépes szakemberek, mint egy éve is. Nevezetesen: a rendszer adatokkal való feltöltésével és összehangolásával. Azt, hogy mikorra végeznek ezzel, a szóvivő még megbecsülni sem tudta.

Alapvetően két különböző rendszert kell ugyanis úgy összehangolni, hogy annak alapján későbbi pályázatokkal tovább lehessen fejleszteni, és minden településen bevezetni az utastájékoztató hálózatot.

A két nagy személyszállító cég ugyanis még az egyesülésük előtt , pályázatok útján kezdte el kiépíteni tájékoztató rendszereit. Ezek azonban különböztek egymástól. Időközben, idén tavasszal Móron is átadtak egy utastájékoztató szisztémát: ezt is bele kell illeszteni a leendő, közös rendszerbe.

Az utazóközönséggel együtt izgatottan várjuk, hogy az új rendszer mikortól működik majd, s valóban beváltja-e a hozzá fűzött reményeket? Ennyi felkészülés és összehangolás után...

Csak nem lehet annyira nehéz

Ha van valaki, aki nem ért az információs technológiához, akkor az én vagyok. Nálam messzebb legfeljebb egy írástudatlan, vak nagymama állhat szegény ettől a tudománytól.

Mégis megkockáztatom, hogy az éppen egy éve elkezdett informatikai fejlesztést, bármilyen bonyolult legyen is, talán már be lehetett volna fejezni.

Két-három különböző rendszer összehangolása csak nem lehet annyira nehéz szakemberek számára, mint látszik...

Az új rendszer mikortól működik majd, s beváltja-e a reményeket?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!