2015.11.15. 12:12
A tisztességtelen reklámok ellen
Gyógyulást és hihetetlen gyorsaságú felépülést ígérnek megalapozatlanul rákos betegeknek, speciális gyógyászati célra szánt tápszerek és készülékek forgalmazói, olvasható a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda információjában.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) felhívja a sérülékeny fogyasztók és családtagjaik figyelmét arra, hogy legyenek elővigyázatosak amennyiben egy rákos betegek számára szánt termékben gyógyhatást, megelőző hatást látnak a reklámokban, fokozott körültekintéssel járjanak el, amikor teljesen ismeretlen, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak a kereskedők.
„Alapvető probléma, hogy bizalmi termékekről van szó és ez a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét éri el. Kifejezetten azokat a sérülékeny fogyasztókat célozzák meg hitegető ajánlatokkal, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációra, illetve azokat, akik a betegségükkel kapcsolatos áruvásárlás során a legfontosabb szempontnak tekintik az ígért, és ezért várt gyógyító, megelőző hatást. Ez a magyarázata, hogy a betegek akár anyagi erejüket meghaladó kiadásokra is hajlandóak – mondta dr. Kogyilla Tímea, a Gazdasági Versenyügyi Tanácsadó Iroda koordinátora.
A súlyosan beteg ember érzelmileg kiszolgáltatott, ezzel visszaélhetnek a forgalmazók. Fotó: illusztráció GVH
Országszerte feltűntek az alábbi megtévesztő reklámok:
– Egy speciális gyógyászati célra szánt tápszer forgalmazója azt állította reklámjaiban, hogy terméke illetve annak összetevői elpusztítják a rákos sejteket, s így alkalmasak lehetnek a daganatos betegség gyógyítására, A GVH döntésében megállapította, hogy a cég a kommunikációjában jogszerűtlen módon közvetítette azt az üzenetet, hogy a daganatos megbetegedésben szenvedők problémájára megoldás lehet a termékek valamelyike.
– Ivóvizet tisztességtelenül hirdetett egy vállalkozás a „Magyar Rákellenes Liga ajánlásával" televízióban, nyomtatott sajtótermékekben. Tetézve a bajt, meg nem engedett gyógyhatás-állításokat közölt a reklámokban.
A versenytanács azt is megállapította, hogy a fogyasztók megtévesztésére alkalmas magatartást tanúsított az a cég is, amely értékesítése során úgy kampányolt a termékkel kapcsolatban hogy az emberi egészséget megőrző és helyreállító hatást tulajdonított.
A GVH versenyfelügyeleti eljárásban vizsgálta a termékekkel kapcsolatban közzétett kommunikációkat, és jogsértést állapított meg.
A GVH javasolja:
• legyen elővigyázatos, amennyiben rákos betegek számára szánt termék – amely nem gyógyszer – vonatkozásában gyógyhatás, prevenciós hatásról szól a reklám;
• fokozott körültekintéssel járjon el, ha ismeretlen, hihetetlen gyorsaságú gyógyulást ígérő, csodahatású készítményeket kínálnak;
• a termékek hatékonyságának megalapozottságáról és az emberi egészségre gyakorolt esetleges negatív hatásairól előzetesen konzultáljon a kezelőorvosával és/vagy gyógyszerészeti hatóság munkatársaival;
• ha daganatos betegeknek ajánlott termék kizárólag természetes, növényi anyagokból áll, gondoljon arra, hogy bizonyos növények – különösen gyógyszerekkel együtt – allergiás reakciókat okozhatnak az arra érzékenyek számára és romlás következhet be a legyengült immunrendszerű betegek állapotában;
• a rákos betegek gyógyítására szolgáló kezeléseknél alkalmazott gyógyszerek és a megvásárolt termékben lévő hatóanyagok között lehetnek olyan kedvezőtlen kölcsönhatások, amely a kezelés hatását felerősítik, vagy csökkentik.