Miért éppen hétfőn kezdjük el az „új életet?”

2017. január 06., 15:45 szerző: Buthy Lilla
komment
Miért mindig hétfőn kezdünk bele a fogyókúránkba, és miért éppen az új év első napján akarunk új életet kezdeni?
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A fogyókúra, a sport rendszeresítése és a cigarettáról való lemondás tipikus példái a nagy elhatározásoknak. Erről, az újévi „tiszta lapok” pszichológiájáról beszélgettünk Harkai Viktória klinikai szakpszichológussal, pszichoterapeuta-jelölttel, aki tippekkel is szolgált, hogyan tehetjük tartósabbá a sokszor könnyelmű elhatározásainkat.

A pszichológus szerint az újévet gyakran ruházzuk fel mágikus erővel, mert az valaminek a kezdete: az emberek pedig bíznak abban, hogy valami jó fog velük történni.

A fogadalmak tartósságához fegyelemre és kitartásra van szükség

Másrészt az emberek azt gondolják, így sikeresebben tudják „naplózni”, mióta töretlen a lelkesedésük, hány napja, vagy éppen éve vágtak bele az új életükbe. Ahogy Viktória fogalmazott, valójában az év első napja és a hétfő ugyanolyan nap, mint a többi. Ha kedden fogunk bele az életmódváltásba, ugyanakkora eséllyel indulunk el a siker vagy épp a kudarc útján. A fegyelem, a kitartás, az elhatározás ereje a siker titka.

- Január elseje nem feltétlenül a legjobb alkalom arra, hogy elkötelezzük magunkat a változások mellett. Azok a változtatások, amelyeket kitűzünk magunk elé, gyakran teljesen eltérnek a normális, hétköznapi, megszokott életvitelünktől, így nagyon nehéz fenntartani azokat. Túl sok mindent akarunk egyszerre, például, hogy hetente négyszer lemegyünk a konditerembe vagy, hogy havi egyszer iszunk csak alkoholt.

Harkai Viktória pszichológus

- Az emberek ilyenkor nem a jó célt választják ki maguknak, nem azt, amire igazán szükségük van. Olyan nagy és távoli célokat tűznek ki, melyek egycsapásra nem kivitelezhetők, és melyet gyakran így csalódás követ - mondta, majd hozzátette, sokkal jobb, ha lépcsőfokonként, fokozatosan haladunk előre a drasztikus változtatások helyett.

- Egyszerre csak egy viselkedésen változtassunk, legyenek reálisak a céljaink! Konkrétan fogalmazzuk meg saját magunknak is, mit akarunk, és ehhez jelöljük ki a szükséges lépéseket! Ne legyünk túlságosan szigorúak, de túl nagy teret se hagyjunk magunknak, mert akkor hamar „visszacsúszhatunk”.

Az is fontos, hogy legyen valaki a családból vagy a baráti társaságból, aki megerősít és támogat minket az elhatározásunkban - tanácsolta a szakértő.

 

 

Buthy Lilla

2017. január 06., 15:45 szerző: Buthy Lilla

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...