Torna a gerincünkért - A negyven évnél idősebbek többségét érinti

2017. február 13., 08:00 szerző: Arany Gábor
komment
A hátfájás bizton nevezhető népbetegségnek, hiszen egyre kevesebb azok száma, akiket elkerül ez a civilizációs ártalom, ami a mozgásszegény életmód következménye.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

- Pár éve készült felmérés szerint hazánkban a 35-65 év közötti nők 72 százaléka ülő munkát végez. Ez azt jelenti, hogy az egyéb tevékenységekkel együtt a testüket naponta 10-12 órán át kényszertartással terhelik - kezdte Hajmási János testnevelő tanár és személyi edző. - Megszaporodtak a nyaki és ágyéki panaszok, különösen a magasabb embereknél, aminek egyik oka, hogy komolyan igénybe veszi a gerincet az ülés, amikor másfélszer nagyobb terhelés nehezedik a porckorongokra, mint állva. Az emberi test nincs felkészülve a mai kor mozgásszegény életmódjára. Ennek és a rossz testtartásnak következménye, hogy ízületek kötöttebbé, merevebbé válnak, állandósul a gerinc fájdalma, az alsó végtag és a farizom is elgyengül. Ez a negyven évnél idősebbek többségét érinti, amit a gerinc védelme, egészsége érdekében meg kell előzni. A hátizom erősítése, a gerinc mobilizálása a megoldás, amit rendszeres mozgással, illetve a speciális gimnasztikával, szükség esetén gyógytornával lehet elérni - szögezte le.

Alapvető lenne már fiatalon megtanulni a helyes testtartást, amire különösen kamaszkorban szükséges figyelni, amikor gyors növekedésnek indul a test, de a gerinc körüli izomzat ezt nem követi, emiatt a vállak előre esnek, ami testi deformitáshoz is vezethet.

A törzset stabilizáló izmokat erősítő gyakorlatok idősebb korban, akár túlsúllyal is végezhetők Fotó: A szerző

- Ez megelőzhető a megfelelően megválasztott, rendszeres és természetes jellegű mozgásokkal. Kerülni kell a hirtelen terhelésváltozással járó sportot, mint a tenisz, fallabda, evezés, atlétika és a legtöbb labdajáték. Hasznosak például a küzdősportok, de a legjobb gyógymód az úszás. A vízben az ízületek terhelése minimális, a sérülés kizárt, és az összes hátizom karbantartható a gyors- és hátúszással. Ez azonban nem mindenki számára elérhető, ám az egész testet átmozgató gimnasztikai gyakorlatok igen - magyarázta.

Ezekben nincs szükség hatalmas erőkifejtésre, és ma már számos módszer közül válogathatunk: jóga, pilates, callanetics a legismertebb. Előnyük, hogy idősebb korban, akár túlsúllyal is végezhetők. Bármelyikbe fogjunk, a rendszeresség a siker alapja, ám a gyakorlatok elsajátításához mindenképpen szakember segítségét kérjük, hogy a célt valóban elérjük sérülés nélkül. Ha megerősítjük a törzset stabilizáló izmokat - mély has-, hát-, farizom - akkor a gerincünk sokkal jobban bírja a terhelést, és búcsút inthetünk a fájdalomnak.

Arany Gábor

2017. február 13., 08:00 szerző: Arany Gábor

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...