Gazdaság

2017.03.26. 16:35

Hogyan tud talpon maradni a gyorsan változó világban egy hazai családi vállalkozás?

Dunaföldvár - Az építőipar vállalkozói szempontból mindig is nehéz terület volt, ma is az. Abban helytállni az építőipari segédanyagok szegmensében is komoly feladat.

Várkonyi Zsolt

Hogyan lehet megmaradni a mai, gyorsan változó világban mégis ezen a piacon, arról egy hiteles emberrel beszélgettünk. Márton Zoltán, a negyedszázados Kemi-ker Kft. ügyvezető igazgatója szerint egyszerűen tisztelni kell a partnereket, és szeretnie az embernek azt, amit csinál.

- Ha az építők és az építtetők is "azzal az érzéssel távoznak egy üzletből, hogy jó oda betérni", akkor az a vállalkozás valamit jól csinál. Mi lehet a titka ennek?

- A legfontosabb az, hogy figyelemmel kell kísérni a vevői igényeket, nagy választékkal és készlettel kell rendelkezni. A választéknak értelemszerűen a vevői igényekre kell épülnie, illetve azokra a termékekre, amelyeket adott esetben meg akarunk ismertetni a partnerrel, be akarunk vezetni a piacra. Mindeközben a raktárról, vagy nagyon rövid határidővel történő szállítás ma már nem versenyelőny, hanem alapvető elvárás. Sőt a vevő kiszolgálásának része az is, hogy a logisztika egy részét is felvállalva gyakorlatilag "házhoz" vagyis a kivitelezés helyszínére szállítjuk az anyagokat.

Márton Zoltán szerint tisztelni kell a partnereket, és szeretnie az embernek azt, amit csinál
Fotó: Zsedrovits Enikő

- A tavaly felfutó ingatlanpiaci értékesítés az építőipari statisztikákon kevéssé látszik meg. Az építési segédanyagokat forgalmazó cégek mennyire kitettek ezeknek a piaci folyamatoknak?

- Ezeket a cégeket közvetlenül nem érinti ez a tendencia, hiszen tevékenységük meghatározó részében a felújításokhoz, karbantartásokhoz változatos formában nyújtanak úgynevezett építőipari segédanyagokat. Ahhoz, hogy ebben a versenyben helyt álljanak, nagy hangsúlyt kell fektetni a tájékoztatásra, a tanácsadásra. Azon magánépíttetők számára, amelyek például nem önmaguk építkeznének, garantáltan kiváló munkát végző kivitelezőt is tudni kell ajánlani. Az európai uniós környezetbarát anyagok - amelyek károsanyag-kibocsátása minimális - forgalmazása is ma már elvárható a gyártóktól és a kereskedőktől.

- Mennyire stabilak az ebben a portfólióban jegyzett cégek? Gyakran tapasztaljuk ugyanis az építőiparban, hogy egy-egy projektre alakuló vállalkozások a "munka végeztével" eltűnnek a süllyesztőben.

- Sajnos valóban vannak olyan beruházások, ahol ilyen gyorsan és újonnan megalakult cégek próbálják a kivitelezést elvégezni. Mi a magunk tapasztalatát tudjuk megosztani, ezekkel a cégekkel nem igazán vagyunk kapcsolatban, mi a törzsvevőinkre alapozunk. Természetesen kiszolgáljuk ezeket az új cégeket is, de nálunk van egy folyamat, amelyben fontos lépés a bizalom, az, hogy megismerjük egymást, egymás üzleti magatartását, mivel a kivitelezési munka során a beszállító az alapanyagot, amíg a kivitelező cég az élőmunkát adja. Egy ilyen kivitelezési munkában mi vagyunk az anyagok finanszírozói, de a kivitelező szerződik az építőipari munkára. Ha ő nem, vagy csak egy töredékét kapja meg a kivitelezési összegnek, akkor bizony nem az lesz az első dolga, hogy kifizesse a partnereit, hanem, hogy a saját költségeit fedezze. Mi azonban igyekszünk csak azokkal a partnereinkkel kooperálni, akikkel már régóta együtt dolgozunk, így sokkal kisebb a valószínűsége annak, hogy belekerüljünk ebbe a körbe.

- Az önök cége családi vállalkozás, gyakorlatilag minden felnőtt tagja részt vesz egy-egy szakterület irányításában. Ez elsősorban bizalmi kérdés, vagy inkább költségoptimalizálás?

- Tulajdonképpen mindkettő. Amennyiben nem így lenne, hogy családtagjaink átveszik a stafétát, akkor most, negyedszázad elteltével már igen erősen gondolkodni kellene azon, hogyan tovább. Szerencsére azzal, hogy a gyerekek bekapcsolódtak az üzletbe, ez nem kérdés, megvan a folyamatosság. Egy családi vállalkozáshoz is kell egy csapat. Ehhez pedig jó szakemberekre, jól felkészült, megbízható kollégákra van szükség, hogy a vevőinket több szempontból is, teljeskörűen kiszolgálhassuk, hogy az általunk nyújtott információt, segítséget elfogadják, és legközelebb is visszatérjenek hozzánk. Mindig szeretnénk extrát nyújtani a szolgáltatásainkban, annak minőségében vevőink elégedettsége érdekében nemcsak szűkebb hazánk, Dunaújváros és Dunaföldvár környékén, hanem országos viszonylatban is.

- A társadalmi szerepvállalás ma már a magukra valamit is adó cégek tevékenységének részévé vált. Mi alapján dől el, hogy kit, vagy kinek a tevékenységét segítik?

- A jótékonyság, ez a támogatási rendszer is része ma már az üzleti tevékenységnek. Legyen az valamely közintézmény, például az óvodák megsegítése vagy épp a kultúra felkarolása, hiszen fontos az, hogy partnereink is érzékelhessék azt, hogy cégünk és mi magunk személyesen is elkötelezettek vagyunk környezetünk jobbá tételében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!