Gazdaság

2015.04.26. 15:59

Éled a kohászat Borsodban

Új elektroacélmű épül Miskolcon. A beruházás megvalósulásával újraéledhet a tradicionális nehézipar a térségben.

Várkonyi Zsolt

A Miskolc Steel Mills Kft. és a DIGÉP MSM Kft. mini acél- és hengermű beruházásának alapkőletételén .–, amely egybeesett a DIGÉP alapításának 100. évfordulójával – Szabó László a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára, miniszter-helyettes elmondta: évente 320 ezer tonna acél ezen bázison pedig 200 ezer tonna hengerelt acéltermék fogja elhagyni az üzemet. Hozzátette, hogy Diósgyőrben a több százéves hagyományra és tudásra alapozva, magyar szakértelemmel ötvözve használják majd a modern technológiát. Szabó László megemlékezett arról, hogy 240 évig volt kohászat Diósgyőrben, és amikor 2009-ben bezárt az acélmű, nem lehetett tudni, hogy ideiglenes vagy végleges lesz ez a „szomorú helyzet”. Úgy vélte, a fejlesztés további beruházásokat vonz majd, a tervezett acélműben készülő világszínvonalú nyersanyag autóipari és egyéb innovatív vállalkozásokat hozhat a térségbe. Ez öngerjesztő folyamat – mondta: Miskolcon megvan az a tudás, amire alapozni lehet. „Ez lehetőség Miskolc és környéke számára”. Hangsúlyozta: a kormány szándéka az, hogy a GDP-ből az ipar aránya minél nagyobb legyen, a cél a jelenlegi 20-25 százalékos arányról 30 százalék fölé jutni.

Ács András, az MSM és a DIGÉP Hungary Kft. igazgatója az MTI-t arról tájékoztatta, hogy a beruházás 55-60 millió euróba kerül, a munkálatok hamarosan megkezdődnek. Az acélmű termékstruktúrája döntően minőségi ötvözött termékből áll majd, elsősorban az autó-, járműipari, olaj-, illetve gázipari, minőségi gépipari alkatrészgyártók, valamint beszállítók számára fog alapanyagot termelni. Évi mintegy 120-150 ezer tonna importot válthatnak ki a termeléssel.

A beruházás 2016 végére, 2017 év elejére készül el, amelyet saját forrásból és az Eximbank hiteléből finanszíroznak. Az építkezés mintegy hétszáz munkavállalónak ad munkát, az üzem pedig 300-330 embert foglalkoztat majd.

A rendezvényen megjelent és az acélművet méltatta a projekt műszaki menedzselését végző szír-török származású szlovák állampolgárságú üzletember, Axam Barakat, valamint a beruházást finanszírozó Eximbank vezérigazgatója, Urbán Zoltán.

Tavaly márciusban tartották ennek a beruházásnak a projektindító rendezvényét, azóta dolgozott a cég menedzsmentje a beruházáshoz szükséges források megteremtésén. Azóta megszerezték a bontási és az építési engedélyt, rendelkeznek környezethasználati engedéllyel, és valamennyi szükséges feltétellel ahhoz, hogy elindulhasson a munka a Diósgyőri Ipari Park területén.

Először a bontási munkák kezdődnek majd, utána kezdődhet az Acélmű 35 méter magas üzemcsarnokának és a kiszolgáló többi épületnek az építése. A beruházás megvalósítására 24 hónap áll majd rendelkezésre.

Az energiatakarékos elektrokemence (HOTWIND SYTEM) üstmetallurgiai gépészeti berendezéseit és a folyamatos hulladék-adagoló rendszert az olasz Danieli cég szállítja, míg a hengermű berendezéseit a török Germaksan cég telepíti majd.

Az új cég semmiképp nem lesz konkurenciája sem a széles(900-1500 mm) lapostermékeket gyártó ISD Dunaferr-nek, sem pedig a betonacélt gyártó ózdi hengerműnek. Az új diósgyőri acél- és hengerműbe várhatóan kisméretű (120-150 mm széles) bugák előállítására alkalmas folyamatos acélöntőművet is munkába állítanak.

Így újra indulhat az acélgyártás Miskolcon.

 

Acélra mindig szükség lesz

Dr. Szabó Józsefet, a Dunaferr Acélművek Kft. nyugalmazott ügyvezető igazgatóját kérdeztük a beruházásról.

Minden olyan beruházásnak, amely munkahelyeket teremt, létjogosultsága van. Borsodra ez hatványozottan igaz, hiszen ott és Szabolcsban a legnagyobb a munkanélküliség. Annak idején 12-13 ezer embert foglalkoztatott a Lenin Kohászati Művek, majd a kohászat fokozatosan leépülve, 2009-ben teljesen megszűnt, ezzel szinte egyidőben a felsőfokú kohász- és szakmunkásképzés is. Régi szakemberek természetesen vannak, – olyan korúak, mint én, meg egy-két évjárattal fiatalabbak – de csak erre alapozni ma már nem lehet. Az acélra mindig szükség lesz. Az elektroacél-gyártás azonban rendkívül energiaigényes. Nyilván készült erre a beruházásra is hatástanulmány, de annak ismerete nélkül nem lehet róla érdemben nyilatkozni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!