Gazdaság

2016.04.14. 15:25

Energiapiac: Nem teljes a bizalom

Kedvezőbben ítélik meg a felhasználók a földgáz- és villamosenergia-szolgáltatás minőségét, mint a korábbi években, de továbbra sem szilárd a fogyasztói bizalom irántuk - derült ki a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2015 őszi felméréséből. A hatóság az ellenőrzések nyomán jelentős bírságokat rótt ki.

Osváth Sarolta

Húsz éve mérik fel kérdőívvel az energiafogyasztók elégedettségét, a múlt év végén 7200 lakossági és 2400 intézményi, ipari és más felhasználó véleményét kérték ki a szolgáltatások minőségéről. Országosan a 2014-es évhez képest kedvező változásokat mutat a 150 kérdéses felmérés - hangzott el a sajtótájékoztatón.

Fotó: Osváth Sarolta

A villamos energia jó minőségű és szünetmentes eljuttatásának szempontjából minden fogyasztó véleménye javult, ugyanakkor a gázszolgáltatásnál változatlanul jellemzőek a fűtőértékkel, a villamos energiánál pedig a feszültségingadozásokkal és az áramkimaradásokkal kapcsolatos panaszok. Ezek a kifogások a szolgáltatók iránt meglévő bizalmatlanságra utalnak. Alacsonyan pontozták a fogyasztók a reklamációkezelést, legszívesebben a telefonos ügyintézést választanák, de továbbra sem elégedettek vele. Ugyanakkor az internetes és e-mailben történő kapcsolatteremtéssel a felhasználók mindössze egynegyede élt. Mint Kolozsi Sándor, a MEKH fogyasztóvédelmi főosztályának vezetője elmondta, a villanyáram feszültségkimaradása terén egyedül az E.ON Dél-Dunántúli Áramhálózati Zrt. lakossági megítélése javult, a többi helyen ez nem változott. Az Elmü Hálózati Kft. nyújtotta ellátást összességében jobbnak ítélték. Megkérdezték a felhasználókat a számlák értelmezhetőségéről is, a válaszok pozitívabb eredményt mutattak, bár ezt sem egyformán, az Észak-Dunántúlon javult a számlázás megítélése. Az egyetemes szolgáltatók közül összességében a legjobbnak az Elmü és az Émász Nyrt. bizonyult.

Kissé nőtt azok száma, akik tisztában vannak azzal, hogy a villamosenergia-, illetve a gázszolgáltatás esetében lehetséges szabadon kereskedőt választani. A lakosság 76 százaléka, a többi fogyasztó 87 százaléka tud erről, de csak kevesen nyilatkoztak úgy, hogy váltani fognak.

Birinyi Zsolt osztályvezető elmondta, hogy a MEKH a múlt évben 81 saját ellenőrzést végzett, ebből 14 esetben az ellenőrök mindent rendben találtak, 49 esetben figyelmeztetést alkalmaztak, 18 vizsgálatuk súlyosabb hiányosságokat tárt fel, ezeket 3-20 millió forint közötti bírsággal szankcionáltak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!