2017.02.15. 16:25
Hullámok termelte nyereség - A gépeket, navigációs eszközöket is korszerűbbekre kell cserélni
Budapest - A hazai hajózás közeljövőbeli fejlesztésének fontosságáról egyeztettek az érintett vállalkozások vezetői.
A magyar hajózásban jelentős fejlesztések valósulhatnak meg a következő években a rendelkezésre álló forrásokból - mondta Völner Pál, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke kedden sajtótájékoztatón Budapesten.
Völner Pál kiemelte azt is: az Európai Hálózatfejlesztési Eszköz (CEF) által biztosított 36 milliárd forint több más fejlesztés mellett a magyar hajózás fejlődését is szolgálja, emellett az Integrált közlekedési operatív programban (IKOP) 13 milliárd forint támogatja az ágazat fejlesztését. További 7 milliárd forint hazai forrás jut a 27 balatoni kikötő fejlesztésére, új hajók beszerzésére és felújításra.
Varga Zsolt, a Személyhajósok Szövetsége (SZSZ) elnöke (középen) csatlakozási dokumentumot ír alá, mellette Völner Pál, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára, a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ) elnöke (b) és Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója Fotó: MTI, Bruzák Noémi
A sajtótájékoztatón Varga Zsolt, a Személyhajósok Szövetségének elnöke elmondta, hogy tavaly 2,4 millió utast szállított a szövetség tizenöt tagvállalata, amelyek együttesen a magyar személyhajózási piac kilencven százalékát fedik le. Számításuk szerint a Budapestet és a Balatont felkereső turisták nyolcvan százaléka veszi igénybe a személyhajózási szolgáltatást is nyaralásuk, pihenésük idején.
Az elnök hangsúlyozta a fejlesztések elengedhetetlen fontosságát. Ezek között példaként említette a hajók főmotorcseréjét, illetve a navigációs eszközök megújítását a korszerű informatikai technológia ma már általánosan használt szintjére.
Varga Zsolt elmondta azt is, hogy a tavalyi 2,4 millió utas húsz százalékkal több az előző évihez képest. Reményeik szerint az idén a vizes világbajnokság eseményei miatt növekedni fog az utaslétszám, természetesen elsősorban a budapesti hajókon.
Erre a szakma felkészült. Varga Zsolt megemlítette, hogy a hajókat úgy alakították át, hogy azok megfeleljenek a mai elvárásoknak, a kikötőfejlesztések pedig lehetővé teszik a menetrend szerinti közlekedést. A hajósok arra számítanak, hogy a rendezvényhajók is szerephez jutnak a vizes világbajnokság ideje alatt.
A sajtótájékoztatón csatlakozási dokumentumokat is aláírtak: a Személyhajósok Szövetségének tagja lett a Magyar Vitorlás Szövetség, a Magyar Hajózási Országos Szövetség, a Balatoni Hajózási Zrt., a Mahart Zrt., az Armada Kft. és a Kláris Kft.
Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. vezérigazgatója arról beszélt, hogy a társaság mintegy két évtizedes lemaradás ledolgozására 2020-ig szóló stratégiát valósít meg jelenleg. Ebben mintegy négyszáz különböző feladatot határoztak meg, ezek harmadát már eddig megoldották. Tavaly hétszázmillió forint értékű beruházást hajtottak végre, a balatoni fejlesztési csomagban is jelentős fejlesztési forrás áll majd a társaság rendelkezésére.
Kollár Lajos, a Magyar Vitorlás Szövetség elnöke kiemelte: a csatlakozástól azt várják, hogy a közös munka révén a hajózást érintő jogalkotásban eredményt tudnak felmutatni.
Sztilkovics Szávó, a Mahart Zrt. vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a szövetségben lehetőség lesz a közös szakmai munkára más sport- vagy hivatásos hajózási szervezetekkel.
Pivarnyik Nikoletta, az Armada Kft. értékesítési vezetője azt hangsúlyozta, hogy a hajózás területén is a közös érdeket képviselő erős szervezetre van szükség Magyarországon.
Lendvay Miklós, a Klaris Kft. vezetője az irodahajók és a lakóhajók fontos szerepére mutatott rá, amelyeknél egyre inkább a környezettudatos szemléletnek kell érvényesülnie manapság.