Gazdaság

2017.05.14. 13:50

Jogszabályalkotással akarják kiszorítani a kelet-közép-európaiakat?

BUDAPEST Összefogásra szólította fel a hazai és a térségbeli fuvarozókat a magyar szakmai szervezet elnöke.

MTI

Soha ekkora összefogásra és összezárásra nem volt még szüksége a magyarországi és kelet-közép-európai fuvarozóknak, mint ma, amikor Brüsszelben a közúti áru- és személyszállításra vonatkozó jogszabályalkotási tervek egyértelműen ki akarják szorítani a kelet-közép-európaiakat az unió nyugati részéből - mondta az MTI érdeklődésére a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) főtitkárhelyettese.

Erdei Péter a Lébényben első alkalommal megrendezett Szállítmányozás napja elnevezésű szakmai találkozón elmondta, hogy amíg 2004-ben csak hat-nyolcezer darab, addig ma már mintegy ötvenezer olyan járművet tartanak nyilván a hivatalok Magyarországon, amelyek a határon túl, Európában is fuvarozhatnak közúton.

A szervezet főtitkárhelyettese úgy vélte, hogy az elmúlt tíz év nyertese az európai fuvarozásban Lengyelország, Litvánia, Románia és Magyarország, a nagy vesztesek pedig Hollandia, Olaszország és Németország. Hozzátette: ezért tizenegy ország közúti szövetséget kötött, hogy elérjék, több uniós országban a helyi minimálbért kelljen fizetniük a fuvarozóknak az oda érkező dolgozóik számára.

Több uniós országban a helyi minimálbért kellene megfizetniük a fuvarozóknak az oda érkező dolgozóik számára

Erdei Péter hangsúlyozta, hogy ez óriási pénzügyi terhet róna például a magyar fuvarozókra. Kifejtette: néhány héttel ezelőtt Lengyelországgal, Szlovákiával és Csehországgal közös nyilatkozatban fejezték ki aggályaikat a minden valószínűség szerint piackorlátozó intézkedési tervezettel szemben.

Az idén április 21-én aláírt, a tervezett bürokratikus intézkedés ellen tiltakozó nemzetközi deklarációt múlt héten szerdán adták át az Európai Bizottság közlekedési biztosa kabinetfőnökének, Matej Zakonjseknek. A 170 ezer kamionos szerelvényt üzemeltető, 9800 vállalkozás képviseletében megfogalmazott és elfogadott szakmai dokumentum szorgalmazza az európai uniós kiküldetési irányelv gépjárművezetőkre való kiterjesztésének moratóriumát. Az aláírók bíznak abban, hogy ebben az ügyben érvényesíteni tudják szakmai és üzleti szempontjaikat, a fuvarozásban nem fogják bérelőírásokkal kiszorítani a piacokról a kelet-közép-európai versenytársakat.

Az első ízben megrendezett szakmai nap arra ad lehetőséget, hogy az összefogást erősítsék a közúti fuvarozással foglalkozó cégek között - fűzte hozzá Erdei Péter főtitkárhelyettes.

Nagy Zoltán, az Éder STT vállalkozás vezetőhelyettese elmondta a szakmai nap tanácskozásán, hogy a szabad versenyből adódóan a magyar fuvarozók helyzete humánerőforrás tekintetében sem könnyű, komoly létszámhiány van a szakmában, nem csak Kelet-, hanem Nyugat-Európában is.

A hozzászóló kiemelte ugyanakkor, hogy Magyarország egyfajta híd szerepet tölt be Kelet- és Nyugat-Európa között a nemzetközi közúti fuvarozásban is.

A fuvarozói szakmai napot az MKFE, az Éder STT, Éder Zoltán egyéni vállalkozó és az Orbico Hungary Kft. rendezte. Mások mellett a Pappas Auto Magyarország Kft., a Scania Magyarország Kft., az Iveco Danube Truck és a DAF Hungary Kft. mutatta be termékeit, fejlesztéseit az összejövetelen.

Vélemény - A DRASZTIKUS INTÉZKEDÉS ROSSZ LEHET

A piaci verseny szép dolog és jó dolog - csak akkor van baj, ha nem mindenkire egyformán vonatkoznak az előírások.

Első látásra kétségtelennek tűnik, hogy a magyar (és a lengyel, a román) kamionsofőrök jól járnának, ha mondjuk az osztrák határt nyugat felé átlépve az uniós fizetést kapnák az ott töltött napokra.

Ám, ahogyan az a tudósításban is szerepel, ez óriási pénzügyi terhet jelentene sok vállalkozásnak. Ha pedig ezt a terhet nem bírnák elviselni, akkor a kamionsofőrök munkahelye, megélhetése kerülne veszélybe.

Ezzel együtt aligha elkerülhető, hogy a bérek itt és ott közeledjenek egymáshoz. Fokozatosan...

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!