Gazdaság

2017.05.23. 17:16

Jól hajtanak a bringások - Túl van a válságon a hazai kerékpárgyártás

BUDAPEST Túl van a válságon a hazai kerékpárgyártás, de például az elektromos kerékpárok még nem terjedtek el.

Jól tekernek a hazai kerékpárgyártók, de nem a hazai eladások miatt. Túl van a válságon a hazai kerékpárgyártás, de a pozitív eredmények elsősorban az exportnak köszönhetőek - nyilatkozza Hantos Zoltán, az Opten céginformációs szolgáltató projektmenedzsere.

A magyar kerékpárgyártók nettó árbevétele a 2011-es évinek több mint a duplájára emelkedett 2015-re, és a 2013-2014-es évek viszonyában keletkezett 5 milliárdos árbevétel-csökkenést is kiigazította a gyártók teljesítménye. A működő vállalkozások száma pedig nem mutatott számottevő változást 2011 óta. A piaci szereplők gazdasági helyzete stabilnak tűnik, felszámolás, végrehajtás csak mutatóban indult ellenük az elmúlt években.

Az alkalmazotti létszám a 2014-es visszaesést követően évről évre egyenletesen növekedett, jelenleg az egyéni vállalkozásokat nem számítva 1002 főt alkalmaznak a magyarországi kerékpárgyártással foglalkozó vállalkozások.

A pozitív eredményeket némiképp árnyalja az a tény, hogy a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség (MKKSZ) statisztikái szerint a hazai kerékpáreladások száma évről évre csökken. A válság első évében (2008) eladott 295 000 darab kerékpár, 2016-ra 220 000 darabra csökkent. Ezzel párhuzamosan a hazai gyártók termelése is hasonló tendenciát mutatott. A 2008-ban 497 000 darab kerékpárt gyártottak hazánkban, ami 2014-re 345 ezer darabra csökkent, és lassú növekedéssel 2016-ban érte el a 401 500 darabszámot. Az eladott kerékpárok tekintetében megfigyelhető, hogy az eladott kerékpárok átlagára alacsony, de folyamatos növekedést mutat. Ennek oka, hogy a vásárlók már nem a legolcsóbb kerékpárokat vásárolják meg, illetve az évek során a különböző devizaárfolyamok változása miatt, az alsó szegmens termékeinek árai is drágábbak lettek. A középső árkategóriában ugyanakkor némi erősödés mutatkozik. A legfelső árkategóriában pedig stagnált az eladások száma. Az elektromos kerékpárok hazai elterjedése a magas fogyasztói ár miatt, még nem kezdődött meg.

A hazai piacot öt nagy gyártó uralja, a többi vállalkozás, amelyeknek a tevékenységi körében megtalálható a vonatkozó TEÁROR kód, csak nagyon kis mennyiségben (kevesebb, mint 2000 db/év) állít elő kerékpárokat, így hatásuk a szegmens teljesítményére elenyésző. A 2014-ben meginduló jelentős bevétel-növekedés oka, hogy az elektromos kerékpárok iránt a nyugat európai piacokon jelentősen megnövekedett a kereslet és a nagy gyártók ezekre az igényekre reagálva elkezdték a Pedelec (elektromos meghajtású) kerékpárok gyártását és exportját. A tavalyi évben összesen 87 000 darab kerékpárt exportáltak, elsősorban a nyugat-európai országokba.

A jövő kérdése, hogy az új innovatív technológiák és a külpiacok továbbra is növekedési pályán tudják tartani a hazai kerékpárgyártást, vagy a hazai gyenge vásárlóerő miatt újabb visszaesésre kell felkészülni - összegezte elemzését az Opten projektmenedzsere.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!