2014.03.23. 22:25
DaHar - Kilenc kikötő, hét ország
Egy új logisztikai központtal, később egy új kikötővel is gyarapodhat a város a DaHar-projektben.
Az elmúlt három év vizsgálatainak, tanulmányainak és egyeztetéseinek eredményeként megszületett a DaHar Stratégiai Terv, amely kilenc város dunai kikötőinek fejlesztésére tesz konkrét javaslatokat közös elképzelések alapján. Így kezdődik a DaHar (Danube Harbour: Dunai Kikötő) uniós program szakmai összefoglalója. A program első, hároméves szakaszának záró konferenciájáról, amit februárban rendeztek Dunaújvárosban, lapunkban is részletesen beszámoltunk.
Az a kilenc város, amelyet említettünk, hét országhoz tartozik, s földrajzi sorrendben a következő: Ennshafen (Ausztria), Pozsony (Szlovákia), Dunaújváros (Magyarország), Vukovar (Horvátország), Újvidék (Szerbia), Silistra és Lom (Bulgária), Galati és Giurgiu (Románia).
A program irányítója Dunaújváros volt.
A dunaújvárosi ipari kikötő még évekig jól szolgálhat. Később délebbre új kikötő épülhet (Fotó: Ónodi Zoltán)
A DaHar Stratégiai Terv fontos pillére a Duna-menti régiók iparának és mezőgazdaságának feltérképezése, különös tekintettel a vízen is szállítható árukat előállító ágazatokra. Tizenegy ország adatai alapján elkészült egy részletes és informatív térinformatikai adatbázis, amely a Duna vonzáskörzetében az ipari és mezőgazdasági termelés méreteit vizsgálja.
E bázis régiónkénti bontásban szemlélteti a gabonatermelés, a bányászat, az olajipar, a fém-, papír- és vegyipar, a gépgyártás ás az erdőgazdálkodás eloszlását, területi potenciálját.
Ugyanígy ábrázolják a kilenc DaHar-kikötő erősségeinek és egy (egyelőre) kihasználatlan lehetőségeit.
A legnagyobb mezőgazdasági termelés például az említett térségekben a Dunántúlon és a Vajdaságban mérhető, ahol több hajózható folyó is találkozik (Duna, Tisza, Száva), és ahol nemzetközi méretekben is számottevő kikötői kapacitásra lenne szükség. Román és szerb területen a nyersanyaglelőhelyek és a bányászat jelentős, Ennshafennél a gépgyártás számottevő, míg Pozsony térségében osztrák, magyar és szlovák vegyipari létesítmények vannak. A kikötők számára a mezőgazdaság, a bányászat és az ipar jelentős forgalmat generálhat, állapítja a szakmai összefoglaló, míg a vízi teherszállítás élénkítően hathat a gazdaságra.
A környezetbarát és olcsó dunai szállítás vonzó megoldást és lehetőséget kínál a gazdasági szereplőknek, a DaHar-program fejlesztéseinek megvalósítása után pedig olcsóbbak, gyorsabbak és rugalmasabbak lesznek a kikötői szolgáltatások. Mivel a kikötők vasúti és közúti kapcsolatának kiépítése is a tervek része, így az említett városok térségük meghatározó logisztikai központjaivá válhatnak.
Dunaújvárosnál például komoly logisztikai központ építését látják célszerűnek a program kidolgozói. Ennek ideális helye a Pentele híd nyugati hídfőjének déli oldalán lenne. A logisztikai központ itt elsőrangú közúti, vasúti, vízi kapcsolatokkal bírna.