Az Európai Uniónak kevés lehetősége van a kínai import ellen

2016. április 20., 09:35 szerző: DH-információ
komment
2016-ban az előző évben tapasztalt gazdasági trendek folytatódása várható. Európa acélfelhasználása kismértékben növekedni fog.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

 

A növekvő kereslet legnagyobb részét azonban - mint a múlt évben - az acélimport fogja fedezni. Ennek fő oka az olcsó acél, amelyet gyakran az állam támogat és harmadik országok szállítják be az EU-ba. Az EU acéligényének ismeretében, amely még mindig 20-25 százalékkal kisebb a 2007-es szintnél, nem túlzás kijelenteni, hogy 2016 ismét súlyos kihívásokat hoz az európai acélipar számára.

A gazdasági problémák mellett egy sor további prioritás van, amellyel az EUROFER foglalkozik - áll Geert Van Poelvoorde, az EUROFER elnöke az Országos Bányászati és Kohászati Egyesületnek adott nyilatkozatában.

KERESKEDELEM-POLITIKA

Ennek kapcsán az EUROFER 2016-ban elsősorban az EU Piacvédelmi Eszközeinek (TDI) hatékonyabb és gyorsabb alkalmazására törekszik az EU-n kívüli országok tisztességtelen kereskedelme, továbbá Kína Piacgazdasági Státusának elismerése ellen. A jelenlegi piacvédelmi eszközök túl lassúak a dömping elleni hatékony védekezésre: 16 hónap telik el a védekezés szükségességének megállapításához szükséges vizsgálatok kezdetétől a határozott intézkedések bevezetéséig. A dömping nagy része Kínából származik, amely jelentős felesleges kapacitásai és lassuló gazdasága miatt exporttal kívánja feleslegét értékesíteni. Jelenleg az EU-ban indított antidömping eljárások fele acéllal kapcsolatos, és ezek döntő többségében Kína érintett. Az elmúlt 18 hónap során a Kínából származó acélimport több mint kétszeresére nőtt. Az EUROFER ennek megfelelően erősíti kampányát Kína piacgazdasági státusának elismerése ellen mindaddig, amíg Kína nem teljesíti az ezzel kapcsolatos előírásokat.

A Kína WTO-ba való felvételével kapcsolatos dokumentum 2016 végében határozta meg azt az időpontot, ami után a WTO-tagoknak mérlegelni kell, hogy az ország elegendő haladást ért-e el a piacgazdaság irányában. Ismerve az állam döntő mértékű beavatkozását a pénzügyi és üzleti életbe nyilvánvaló, hogy Kínának még sokat kell tennie, hogy a WTO piacgazdasági státussal kapcsolatos követelményeinek eleget tegyen.

Ha Kínának sikerül meggyőzni az EU-t a piacgazdasági státus megadásáról, a jelenlegi antidömping intézkedések hatástalanok lesznek, és az EU-nak kevés lehetősége marad a Kínából beömlő import elleni védekezésre.

EU EMISSZIÓ-KERESKEDELMI RENDSZER

Idén kerül sor a rendszer negyedik revíziójára is. A jelenlegi javaslat 2021 és 2030 között 34 Mrd euro költséget okozna az EU acéliparának. Az elképzelés szerint 2030-ra közel 30 euro/t nyersacélra nőne a kvótaár. Ez a javaslat az iparág gazdasági életképességének lerombolását eredményezné. A kemény globális verseny és a felesleges kapacitások miatt növekvő import következtében az ágazat nem tudja tovább hárítani ezeket az egyoldalú többletköltségeket.

Az eredményes innováció és beruházások hatására az európai acélipar jelentősen csökkentette környezeti hatását: az energiafelhasználás, a redukálószerek felhasználása és a CO2-kibocsátás fajlagosan felére csökkent az elmúlt évtizedekben. Az innovációhoz azonban beruházásokra van szükség; a jelenlegi javaslat csökkentené az acélipari vállalatok beruházási lehetőségeit. Az EUROFER ezért azt javasolja, hogy a legjobban teljesítő berendezéseknek ne keletkezzenek többletköltségei. Ez elősegítené a CO2-emisszió csökkentéséhez szükséges innovációt.

KÖRKÖRÖS GAZDASÁGI CSOMAG

Ez a csomag jó lehetőséget biztosít a körkörös gazdaság fejlődéséhez Európában. A csomag tartalmazza az acéltermékek gyártásának, használatának, újrafelhasználásának, folyamatos ciklusokban történő biztosításához szükséges célokat, eszközöket és módszereket.

Az acél száz százalékig újrahasznosítható: „állandó” anyag. Ez jelenti a körkörös gazdasági működésének legfontosabb elemét. Fontos ezért, hogy a Bizottság támogassa az acél és melléktermékeinek használatát, reciklálását.

A csomag számos pozitív elemet tartalmaz, például a melléktermékek értékének jobb elismerése, a tartós, erőforrás-hatékony és reciklálható termékek használatának ösztönzése a tagállamokban, a hulladékválogató rendszerek és a minőségi újrahasznosítás előmozdítása, ahol az műszakilag, környezetvédelem szempontjából és gazdaságilag lehetséges.

Új definíció a „végleges reciklálásra” és „visszajáratásra” annak érdekében, hogy jobban meg lehessen különböztetni a „reciklálás” és a „kinyerés” műveleteit.



 

DH-információ

2016. április 20., 09:35 szerző: DH-információ

Hozzászólások

Részletes műsor



Műsorok betöltése...