2016.01.15. 15:34
A jogász válaszol: Amit a személyi okmányok pótlásáról tudni kell
Akinek a személyazonosító igazolványát eltulajdonították, megsemmisült, megrongálódott vagy elvesztette, köteles azt haladéktalanul, de legkésőbb a tudomására jutásától számított három munkanapon belül bármely járási hivatalnál vagy külföldön a külképviseletnél bejelenteni.
Amennyiben a személyazonosító igazolványt eltulajdonították, akkor a bejelentési kötelezettséget a rendőrségnél tett feljelentéssel is lehet teljesíteni. Amennyiben az okmányai elvesztését, ellopását, nem jelenti be, az okmányokkal bárki visszaélhet, s ebből később, akár évek múlva is nagyon komoly kellemetlenségek támadhatnak. Ilyen esetekben, a későbbiekben minden visszaélésért a felelősség az okmány tulajdonosát terheli.
Az okmányok pótlásának fő szabálya kimondja, hogy annak ügyét személyesen kell intézni. Személyazonosító igazolvány pótlása esetén a kényszerintézkedést foganatosító szerv igazolja, hogy a fénykép a kérelmezővel azonos és hogy az aláírás a kérelmezőtől származik. A bejelentéshez nem kell csatolni egyéb más dokumentumot.
Az új személyazonosító igazolvány igényléséhez azonban a kérelmező igazolja a személyi adatait, a hatóság arcképmás felvételt készít, valamint az ügyfél saját kezűleg írja alá a kérelmet. A kérelmet abban az esetben is saját kezűleg kell aláírni, ha meghatalmazott jár el. Meghatalmazott eljárása esetén be kell csatolni a meghatalmazást, és a meghatalmazott személyazonosságát igazoló érvényes okmányt is be kell mutatni.
Ha a kérelmező a kérelem benyújtásakor rendelkezik, vagy a kérelem benyújtását megelőző évben rendelkezett a személyazonosságát igazoló más érvényes okmánnyal (útlevél, kártyaformátumú vezetői engedély), azt a kérelemhez be kell mutatnia.
A cselekvőképességet kizáró gondnokság alatt álló kérelmező esetében a kérelemhez be kell mutatni a gondnokság alá helyezést tanúsító jogerős bírósági határozatot, a törvényes képviseletet igazoló jogerős gyámhatósági határozatot, valamint a törvényes képviselő személyazonosságát igazoló személyi okmányt is.
Ha a kérelmező cselekvőképességét kizáró gondnokság alá helyezése megszűnt, az erről szóló jogerős bírósági határozatot is be kell mutatni.
A személyazonosító igazolvány mellett érvényes útlevéllel vagy érvényes kártyaformátumú vezetői engedéllyel is lehet igazolni a személyazonosságot.
Ha ezekkel nem rendelkezik, ekkor ideiglenes személyazonosító igazolvány kiállítására kerül sor. Az ideiglenes igazolvány érvényességi ideje a kiadástól számított harminc nap.
Az eljárás, az eljárások illetékmentesek és bármely Okmányirodában vagy Kormányablakban azonnal elintézhetőek.