2019.03.20. 15:00
Mit is jelent a „celebmarketing”?
Már negyedik éve rendezik a Rudas iskolában a szakmák napját. Az idei tanévben is neves előadók engedtek bepillantást szakmájuk rejtelmeibe. Varga-Toldi Katalin például a celebmarketingről tartott előadást.
Mi is a „celebmarketing”?
– Az, hogy esetleg egy ember tettére vagy véleményére több száz millió ember reagál, és ezt kik hogyan használják.Régen is volt celebmarketing, Julius Caesar és II. Ramszesz is marketingelte egy-egy csatáját, önmagát vagy az ellenfelét, amellyel magát és a győzelmét fényezte és magasztalta.
Az alapvetően katonai fejlesztésű internetet, marketingcélokra lehet használni...
– Ez egy folyamat, ami az e-maillel indult, ami először egy elképzelhetetlen és értelmetlen innovációként csapódott le az embereknél. És a direkt mail még ma is az egyik legerősebb online marketingeszköz. Létező dolog, hogy valami például először nagyon mainsream lesz, sokan használják, felhájpolódik és utána már nem lesz mainstream. Az offline marketing ezért egyre exkluzívabbá válik.
Hogy kell érteni a nagy cégek és a hírességek egymásba fonódását, gondolok például a Bruce Willis-es Hell reklámra.
– Egy amerikai kutatás szerint egy átlag fogyasztó naponta ötezer hirdetést lát. Ebben a pop up reklámoktól a plakátokig minden benne van. De, vagy épp ezért el kell a marketingeseknek gondolkodniuk azon, hogy az ő reklámuk hogyan legyen más, mint a többi 4999. A cégek nagyjából 15 százaléka használ ennek érdekében híres személyeket. És így feltételezhetjük, hogy CR tényleg Nike-t hord. Ezzel, a sztárok, a maguk reklámértékét is növelik, és így egy win win helyzet alakul ki.
Hogyan kell nekünk, fogyasztóknak helyén kezelni a marketingáradatot, és mindent, ami mögötte van?
– Ez egy érdekes kérdés, és nagyon jól tetten érhető az online marketingen és az úgynevezett Influencer marketingen, ami a „celebmarketing kicsiben”. Például a youtubon bárki lehet sztár, aki valamilyen tartalmat gyárt, amivel egy mikroközösséget épít maga köré. A fogyasztóknak jól kell szelektálniuk. Egyszerűen nem lehet már olyan könnyen behúzni őket a csőbe. A tanácsolás az egy bátor dolog, és ezzel szemben – hogy úgy mondjam – a fogyasztók a saját ízlésük alapján majd eldöntik, hogy kikre iratkoznak fel.
Kanyarodjunk vissza az online marketinghez…
– Igen, csak helyeselek, hogy van egy ilyen ága az online marketingnek, a values based markeking tehát az értékközpontú marketing és a márkamarketingnél okosan kell választani, például az egyik sportszergyártó és áruházlánc kapcsolata, aminek következményeképpen a sportszergyártó némileg leértékelődött. Vagyis nem mindig sikerkoktél más márkát, vagy személyt alkalmazni. Az event-marketing viszont egy nagyon jó platformja a marketingnek, például fesztiválokon, eseményeken tetten érthető „event”, tehát eseménymarketing.
Plósz Gergely Bálint 11. c Rudas szakközépiskola