2021.02.04. 16:00
Azonnali fizetési rendszerre épülő fizetési megoldások online pénztárgépi rögzítése
A kereskedők és szolgáltatók számára is hasznos NAV tájékoztató, ajánlás: „a pénztárgép elvárt működéséről az azonnali fizetési rendszerre épülő fizetési megoldások használatával teljesített fizetések pénztárgépben való rögzítésének módjáról”.
Debrecen, 2014. január 7. Illyés Katalin, egy debreceni üzlet alkalmazottja egy online pénztárgéppel 2014. január 7-én. A Nemzetgazdasági Minisztérium azt javasolja a pénztárgép-cserét figyelemmel kísérõ munkabizottságnak, hogy a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal online adatkapcsolatra képes gépekre való átálláshoz biztosítandó állami támogatás igénybevételének határideje január 31. legyen. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Forrás: MTI
Fotó: Czeglédi Zsolt
2021. január 1-től, azok a kereskedők, szolgáltatók, akik nyugtaadási kötelezettségüket kizárólag pénztárgéppel teljesíthetik, kötelesek biztosítani a fogyasztók, a vevők számára az elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását írja a Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara. Tehát, legalább egy, nem készpénzes fizetési lehetőséget kell biztosítaniuk januártól (kártyás fizetés, vagy azonnali átutalásra épülő – pl. QR-kódos – fizetés, vagy más egyéb megoldás).
Ahhoz, hogy a felsorolt fizetési lehetőségek a pénztárgépbe is szabályosan bekerüljenek a NAV tájékoztatót adott ki 2020. január 18-án, amely megtalálható az adóhatóság honlapján.
A kereskedők és szolgáltatók számára is hasznos az említett NAV tájékoztató, de hangsúlyozottan csak egy ajánlás: „a pénztárgép elvárt működéséről az azonnali fizetési rendszerre épülő fizetési megoldások használatával teljesített fizetések pénztárgépben való rögzítésének módjáról”.
48/2013. (XI. 15.) NGM rendelet előírja, hogy a pénztárgépnek alkalmasnak kell lennie a készpénzben és ettől eltérő fizetési módokban eszközölt fizetések és egyéb pénzmozgások kimutatására, rögzítésére és bizonylatolására. A gyakorlatban ez azt az elvárást jelenti, hogy minden érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező pénztárgépnek alkalmasnak kell lennie az egyes fizetési műveletekhez, valamint az egyéb pénzmozgásokhoz kapcsolódóan
A hatályos szabályozás alapján a pénztárgépeknek jelenleg az alábbi fizetőeszközöket kell kezelniük:
Egyéb fizetőeszköz használata esetén a Pénztárgép rendelet meghatározza, hogy az AEE naplóállományának bejegyzéseiben az egyéb fizetőeszközök nevét milyen karaktersorozattal kell rögzíteni (például Széchenyi Pihenőkártya használata esetén a „SZÉCHK” megnevezést kell tárolni a bejegyzésben). Mindezekről a Pénztárgép rendelet 4. mellékletéből (Az Adóügyi Ellenőrző Egységben (AEE) tárolt bizonylati adatok tartalmára és szerkezetére vonatkozó előírások) tájékozódhatunk.
Ha a fizetési módnak az NGM rendelet még nem adott nevet (szó szerint) akkor az adóhatóság szerint, „ha az alkalmazott egyéb fizetőeszköz neve nem szerepel a jogszabály által előre meghatározott felsorolásban, akkor a fizetőeszköz egyedi nevét kell eltárolni, ami tetszőlegesen meghatározható, azzal a megkötéssel, hogy maximum 20 karakter hosszúságú szöveg lehet és meg kell felelnie a bejegyzést validáló XSD7 szerinti formátumnak”.
A NAV – logikusan – azt tanácsolja, hogy „az azonnali fizetésre vonatkozó új egyéb fizetőeszköz típus használatát is elsődlegesen azoknál a pénztárgépeknél kell biztosítani, amelyeknél ténylegesen alkalmazható ez a fajta fizetési mód.”
Ha a pénztárgépbe többféle fizetési módszer is rögzíthető legyen az adóhatóság az alábbi tájékoztatót bocsátotta ki:
Vezető képünk illusztráció.