Autistánként az élet

2024.01.02. 11:30

Te tudtad, hogy a békának alma íze van?

Az Esőcseppekért Alapítvány év végi hétvégi eseménye két részből állt: szólt az SNI-s (speciális nevelésű igényű) gyermeket nevelő, érintett családokról, és megszólította a szakembereket, szülőket is. A felnőtteknek szánt programra az alapítvány megnyerte előadónak Az autista vagyok elnevezésű YouTube csatorna egyik alapítóját, szereplőjét, Fekete Gy. Viktort.

Török Tímea

Fekete Gy. Viktor tartott előadást

Fotó: A szerző

SNI-s témában kevés képzési lehetőség, hiteles tudásanyag férhető hozzá, ezért nagy jelentőségű az érdeklődőknek, hogy az alapítvány felkérte és elhozta a helyi közösségnek a szakértőt. December 16-án a dunaújvárosi közönség vehetett részt tudatosító előadásán, ahol a közönséget érdeklő minden téma szóba kerülhetett, tabuk nélkül. 

– 30 évesen kaptam a diagnózist, hogy autista vagyok, Asperger szindrómás. 39 évesen ADHD-t (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) diagnosztizáltak nálam, így kíváncsi vagyok mi fog kiderülni 50 éves koromban- kezdte előadását Fekete Gy. Viktor.

Fekete Gy. Viktor tartott előadást
Fotó: A szerző

Van egy elméletem, hogy vannak olyan szerencsések akik tudják, hogy mi a baj, mert valami mindenkinél van és ha tudjuk, hogy mi, az hatalmas előny lehet. 

Sok szülő azt gondolja, hogy ő rontotta el, hogy rossz szülő. De az autizmus nem nevelés kérdése, öröklődik. Nekem az apukám is az volt, látszott is rajta. Mindannyiunknál vannak autisztikus jegyek, csak van akiknél halmozódik. Mi autisták másképpen vagyunk bekötve és minden autista kicsit másképp más. Nekem az érintéssel voltak problémáim, ugyanis nagyon közel van ez a fajta érzékelés az agyamban a fájdalom érzethez. Ezért ha váratlanul ért egy érintés, az konkrét fizikai fájdalommal járt. Sokaknál bizonyos hangok, hangerőtől függetlenül fülsüketítő zajnak hallatszanak.

De mit lehet ezzel kezdeni? Attól függ, hogy az előnyeit, vagy a hátrányait akarjuk látni, vagy a kifogásokat látjuk csak, szemben azzal, hogy a megoldásokat is kereshetnénk. A szülők mindig azt keresik, hogyan lehetne jobb, ebben nincs különbség a szülők között. De vajon mitől jó valami? Hogyan működik egy jó gyerek? Szerintem az a jó, ami boldoggá tesz.

Az autisták nagyon nehezen értik a szabályokat, de mégis nagyon fontos számukra. Általában is jellemző, hogy nem vagyunk képesek leolvasni a jeleket, vagy olvasni a sorok között. Ha akadálymentesíteni akarunk, akkor azt kell figyelembe venni, mi az ami az autizmussal nem összeegyeztethető. 

A gyerek megfelelő ingerekben gazdag és nem megfelelő ingerekben szegény segítő környezetben legyen. Semmiképpen nem segít, hogy a szülő ostorozza magát. Egyedül csak az segít, ha keresi a lehetőségeket. Gondolhatunk erre úgy is mint egy különlegesség. Meg kell tudni jól megélni, mert nincs más lehetőség- hangsúlyozta Fekete Gy. Viktor. 

– Az anyukám soha nem tudhatta meg, hogy autista vagyok, azt hitte rossz anya. De ő mindent megtett, pedig egy időben tökfőzelékkel galgalizáltam. Ő egyszerűen megtanított arra, hogy ezt máshol ne tegyem. Egy dolog számított neki, én. Az, hogy most ti itt vagytok, azt jelenti, hogy mindent megtesztek a gyerekeitekért. 

Gyakori probléma és sok kérdés szokott érkezni az étkezéssel kapcsolatban. Én például csak sültkrumplit ettem, de anyukám ezt úgy kezelte, hogy „legalább eszik a gyerek”. Minden krumplit hosszába, nagyságrendben egymás melle állítottam. Sok autistának az illatokkal is problémája van. Sokaknak a csámcsogás zajával van baja. Én például nem ettem semmit, ami zöld. Ebben az esetben jellemző az élménytársítás, nálam vélhetően egy málnaszedés élményből adódott ez, amikor anyukám a gyümölcsöt szedte én meg a füves földet tömtem. De anyukám elkezdett zöld gumicukrot vásárolni, ami béka alakú volt, innen tudjuk, hogy a békának alma íze van. Mert a béka alakú gumicukornak alma íze van. Viszont ennek köszönhetően szépen lassan elkezdtem zöldeket is fogyasztani. Szerintem nem lehetett volna jobban csinálni, mint ahogy anyukám csinálta. 

Az ilyen gyerekeknek a menza egy valódi rémálom, sőt az iskoláról is azt mondhatom, hogy túl kell élni. Az autista gyerekeknek az iskola olyan mintha két iskolatáskát cipelnének, a valódi mellett az autizmussal járó nehézségekre gondolok. Én három általános iskolába jártam. Volt sírás, depresszió, felmerült, hogy nem akarok élni. Nem tudtam, hogy autista vagyok és talán szerencsém is volt ezzel, mert ha tudtam volna kifogásként használtam volna. Így szerepet kellett játszanom s ezt megtanultam. 

Jellemző, hogy másképp mutatjuk ki az érzelmeket, például én a félelmet nevetéssel mutattam ki. Ha sírsz és ő nevet, vagy nem mondja soha, attól ő még szeret téged. Jobban lehet nevelni ha megtanulunk mi magunk is autistának lenni mellette. Merjetek autisták lenni, ne szégyenkezzetek. 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában