Hétvége

2017.05.12. 16:11

Pénzért nem lehet megvenni a sikert

A tehetség a legfontosabb a filmgyártásban – nyilatkozta a Világgazdaságnak Andy Vajna filmügyekért felelős kormánybiztos, aki bízik a nemrégiben elindított online kaszinó sikerében.

Diószegi József

Rekordot dönt a Kincsem című film nézőszáma, már több mint háromszázezren váltottak jegyet rá. Díjakat is hozhat ez az alkotóknak?

- A kiéhezett magyar közönség nagyon jól fogadta ezt a történelmi filmet, amelynek középpontjában a minden versenyt megnyerő ló szerepel. Ez a film a közönségnek szól, nem a díjaknak. Cannes után meglátjuk, hogy a Kincsem mennyire mozdítja meg a nemzetközi forgalmazókat. Angliában már van érdeklődés iránta, és a királynőnek - mint a lovak nagy rajongójának - szeretnénk szervezni egy különleges premiert. Tehát megpróbáljuk elvinni a filmet a világba.

A nagy nézőszámú filmek mellett a közelmúltban két Oscar-díjas alkotás is született, legutóbb pedig Enyedi Ildikó filmje tarolt Berlinben, és lehet, hogy a sor rövidesen folytatódik Cannes-ban. Mi áll a sikerek hátterében?

- A sikernek több oka is van. A rám bízott rendszerben ugyanúgy figyelünk a forgatókönyvekre, a nézőkre, mint a fesztiválokra. Mindent megteszünk azért, hogy a film marketingje és háttere adott legyen ahhoz, hogy az alkotások sikeresek lehessenek a nézők körében vagy a fesztiválokon. Mindeközben egy átlátható finanszírozási rendszert is kialakítottunk, a pénzek felhasználását nagyon szigorúan ellenőrizzük. Valószínű, hogy ezeknek is köszönhetően nyerhettünk minden fontos fesztiválon az elmúlt két évben, a közönség körében pedig most kezd beérni az a munka, amelyet két évvel ezelőtt elindítottunk. Ezek sorát nyitja a Kincsem, amelyet az Antal Nimród rendezésében készülő Viszkis című film követ, azután jön Gárdos Éva Budapest Noirja és egy érdekes musical, a Papa Pia.

Andy Vajna, filmügyekért felelős kormánybiztos
Fotó: Móricz-Sabján Simon


Tehát ezen összetevők együttesén van a hangsúly.

- Ez a rendszer képes válogatni azokból az ötletekből, tervekből, amelyeket elénk tárnak az alkotók, és a kiépült folyamat képes ezek további útját biztosítani. A forgatókönyvnek nagyon nagy szerepe van a sikerben, ahogyan egy ház esetében is: egy jó alapra lehet építeni. Bár a siker nagyon fura dolog a filmszakmában: vannak olyan filmek, amelyek a várakozással ellentétben nem hozzák a sikert, de ennek ez ellenkezője is előfordulhat.

Az elődei nem így viszonyultak a filmek gondozásához?

- Nem voltam itt, a részleteket nem ismerem, de amikor átvettem az irányítást, akkor gyakorlatilag egy fillér sem jutott a filmgyártásra, miközben tízmilliárd forintos tartozással szembesültem. Az egész filmgyártás romokban hevert, és az volt a feladatom, hogy ebből egy stabil rendszert építsek ki. Úgy érzem, hogy ez sikerült, és remélem, hogy további eredményeket hoz. Idén például három filmmel is ott leszünk Cannes-ban. Hangsúlyosan nagyon erőteljes a jelenlétünk a nemzetközi fesztiválokon, miközben a nézők egyre inkább élvezik a magyar filmeket, vagyis a közönséget is kezdjük visszacsábítani a mozikba.

Mekkora szerepe van a sikerben a pénznek?

- Semmi köze nincs hozzá. Ugyanazt a filmet el lehet készíteni egymillió forintból és százmillióból. Amerikában az Ideglelés című horrorfilmet hatvanezer dollárból készítették, és közel 250 millió dollárt kerestek vele, amíg a Disney a 350 millió dollárból készített és promóciózott John Carter című filmjén 200 millió dollárt bukott. A pénz tehát nem a legfontosabb eszköz a filmgyártásban. Pénzért nem lehet megvenni a sikert. A legfontosabb a tehetség.

Hogy állunk ezekkel Magyarországon?

- Egyikből sincs elegendő. Magyarország egyébként több szempontból is furcsa hely. Itt az emberek ilyen-olyan diplomából élnek. Én már közel hatvan filmet készítettem, de még sohasem kérdeztem meg egy rendezőtől sem, hogy van-e diplomája. Azt, hogy tehetséges-e, azt megnéztem. Ebben a szakmában tehát a tehetség a fontos, a diploma mellékes.

Az ön nemzetközi kapcsolatainak milyen szerepük lehet a magyarországi filmgyártásban?

- Ez főleg abban jelentkezik, hogy ennek köszönhetően idejön az összes nagy stúdió, és itt forgatják a legnagyobb filmeket. Azért, mert bíznak bennem, a stábokban, az ország stabilitásában. Kezdetben nekem kellett felkérni az alkotókat arra, hogy Magyarországra hozzák a produkciókat, és az egyfajta garancia volt számukra, hogy ismernek engem. Ma már ez nem számít. Most már azért jönnek ide, mert már készítettek itt olyan filmeket, amelyek sikeresek voltak, a készítőik mindennel elégedetten távoztak, és a költségvetésből is jól kijöttek.

A gyártásban melyek a legnagyobb versenytársaink a régióban?

- Valójában az egész világgal versenyben vagyunk, de a közelünkben leginkább a csehekkel, a románokkal és a bolgárokkal. A csehországi árak nagyjából hasonlók a magyarországihoz, a románok olcsóbbak, a bolgárok pedig még olcsóbbak. De egy alkotás esetében - ha a producer szemével nézem - nem biztos, hogy a legolcsóbb a legelőnyösebb. Európában London után Magyarországon készítik éves szinten a legtöbb filmet. Magyarországon a filmgyártásra fordított költések elérték a GDP 0,15 százalékát, ez az arány az európai átlag két és félszerese. Tavaly Magyarország rekordot döntött, a filmes export meghaladta a 125 milliárd forintot. A nálunk forgatott filmek után járó adó-visszatérítés is profitot termel az országnak, ezer forint adó-visszatérítés 3240 forinttal növeli a GDP-t. A filmipar mintegy tízezer főt foglalkoztat Magyarországon. Ez szinte az egyetlen olyan szakma, ahonnan nem mennek el külföldre dolgozni az emberek.

Bizonyos területeken szakemberhiány van, ami akár veszélyeztetheti is a magyarországi filmgyártást. Hogyan próbálják megelőzni ezt?

- Megnéztük a különböző iskolák programjait, és ezeken keresztül olyan technikai dolgozók képzését támogatjuk, amelyekből nagy hiány van, szeptemberben pedig elkezdjük a filmalap iskolájában például rendezők, forgatókönyvírók, vágók, tehát a filmkészítés kreatív alkotóinak képzését is. Ehhez nem kérünk külön pénzt az államtól, az iskola önfenntartású lesz.

Erre a képzésre ott vannak az egyetemek.

- Iskolánkban a képzésüket máshol befejezők olyan technikai ismeretekre tehetnek szert, mint például a színészvezetés vagy a gyártás során felmerülő napi problémák kezelése. Az egyetemeken az elméletet megtanulják, és vizsgafilmet is készítenek, de ezeket a praktikus ismereteket nem tanítják.



Egy személyesebb téma. A Puskás-film készítésén dolgozik producerként. Hol tartanak a munkákkal?

- A film Puskás életéről szól majd, ez lesz a magyar Rocky. A film ötlete több olyan külföldi befektetőnek megtetszett, akikkel korábban együtt dolgoztam, és a film mellé álltak. A filmnek tehát semmi köze a filmalaphoz. Az előkészítése még nagyon kezdeti stádiumban van, Joe Eszterhas írja a forgatókönyvet, várhatóan egy-két hónap múlva elkészülhet vele. Ezek után kell majd egy rendező, színészek és sok egyéb.


Önt sokan a magyar filmfinanszírozás megújítójaként tartják számon, de talán ennél is többen tudják ma már, hogy a TV2 tulajdonosa. Amikor megvették a csatornát, piacvezető szerepet szántak a csoportnak. Hol tart most ezen az úton?

- Egy éve került hozzám a TV2 csoport, és mivel ez nem egy sprint, hanem maraton, fokozatosan építkezünk. Ilyen léptékű, tizenegy csatornából álló fejlesztés még nem volt Magyarországon. Azt gondolom, jó irányba haladunk, áprilisban a TV2 csoport és az RTL csoport egész napos teljesítménye között 6,6 százalékpontos közönségarány-különbség volt a 18-59 éves célcsoportban, tavaly ilyenkor ez még 13,1 százalékpont volt. A két kábelportfólió között pedig csak 2,5 százalék a különbség, ez tavaly 9,7 százalék volt. Arra számítok, hogy jövőre egyenlő lesz a két kábelportfólió közönségaránya, és az a célunk, hogy 2019-re átvegyük a vezetést.

Pénzügyi szempontból hogy áll a TV2?

- Optimalizáltuk a működési költségeinket, így spórolunk, ugyanakkor kereskedelmi és disztribúciós bevételeinket növeltük, és jelentős programinvesztícióba kezdtünk. Stabilan megyünk előre, az öt-hat éves terv időarányos részét teljesítjük. Az elmúlt tíz év lemaradását kell behoznunk, de úgy számolok, hogy két-három év múlva nyereségesek leszünk.

Az online kaszinója a napokban startolt a magyar piacon. Milyen jövője lehet egy ilyen vállalkozásnak nálunk?

- Mintegy huszonöt éves tapasztalatunk van kaszinóüzemeltetésben, jelenleg több mint nyolcszáz főnek biztosítunk munkahelyet. Az online kaszinó - a világ modernizációjával lépést tartva - egy fejlesztése ennek a szakmának, és bízunk a sikerében. A Vegas.hu az egyetlen legálisan működő online kaszinó Magyarországon, miközben a külföldi szolgáltatók milliárdokat visznek ki az országból anélkül, hogy adót fizetnének, és amelyekkel szemben a hatóságoknak sokkal keményebben fel kellene lépniük.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!