Hírek

2015.02.19. 15:20

Nincs mindenkinek megfelelő, minden igényt kielégítő menetrend

Dunaújváros - Az újtelepi, Béke városrészi, pentelei lakosok is sok változtatást kértek a tömegközlekedésben. Százmillió kéne.

Pekarek János

– Az biztos, hogy a közlekedési szolgáltatások bővítése pénzbe kerül. Kinek kell a pluszpénzt kifizetnie?

– Az önkormányzatnak! Ezért sem mindegy, hogy milyen változtatásokat akarunk életbe léptetni. Kiszámoltuk a közlekedési szakemberekkel: a szerdai fórumon kért változtatás, a 22-es és a 25-ös buszok menetrendjének visszaállítása a régi rendre 29,8 millió forintot jelent erre az évre.

– Viszont a korábbi, újtelepi, illetve Béke városrészi fórumokon felvetett változtatási javaslatokkal együtt ez az összeg már mintegy százmillió forint. Lesz-e erre forrás?

– Azt majd a pénzügyesek mondják meg, de odáig még nagyon sok tárgyalás és egyeztetés van hátra. Engem személy szerint meglepett az a határozat, amit a penteleiek nagy többséggel megszavaztak. A két autóbusz régi-új menetrendje ugyanis azt jelenti, hogy ezután nem óránként fog végigmenni a Temető utcán egy autóbusz, hanem félóránként. Nem ritkulni, hanem sűrűsödni fog a buszközlekedés... Sőt, ha előrébb gondolunk, és mondjuk megvalósul az, amit a Béke városrésziek szeretnének, hogy abból a negyedből is induljon közvetlen járat a temetőhöz, akkor megint egy busszal több lesz a Temető utcában.

A Temető utcában járó autóbuszok ügye a legkényesebb. Elképzelhetetlen, hogy leállítsák őket
Fotó: Ady Géza

– Milyen önkormányzati bizottságok egyetértését kell megszerezni a döntésig?

– Négy testület is tárgyalni fogja az ügyet: elsőként a városüzemeltetési, aztán a jogi, majd a pénzügyi és végül a gazdasági bizottság. Ha minden gyorsan megy, akkor a márciusi közgyűlés már meg is hozhatja a döntést az ügyben. A legsúlyosabb kérdés kétségtelenül az, hogy miből teremtjük meg a pénzügyi hátteret? Ezt még nem tudom. Elképzelhető az is, hogy valamilyen olcsóbb változatot kell kidolgoznunk, és nem pontosan azokat a változtatásokat hajtjuk végre, amiket a fórumokon elfogadtak.

– Azt viszont biztosnak látom, hogy a békétlenség megmarad, legalábbis a Temető utcában! Hiszen az ottlakók, akiknek a házaitól sokszor csak néhány centiméterre megy el a csuklós autóbusz, elkeseredetten küzdenek azért, hogy az ő terhelésük csillapodjon valamelyest. Mindenki más viszont azt szeretné, hogy kényelmesebben közelíthesse meg a temetőt...

– Mindkét fél álláspontja érthető, de olyan sosem lesz, hogy egy döntés mindenkinek egyformán tetsszen! Valamilyen kompromisszumot vállalni kell. Kérdés lehet az is, hogy nem járnánk-e jobban, ha azt a pénzt, amit a buszjáratok kiterjesztésére költünk öt év alatt, inkább a Temető utca alapos talajmechanikai, statikai felmérésére és az úttest újjáépítésére fordítanánk?És akkor még ott van a Temető utcából nyíló Mikszáth utca támfalainak ügye: elég erősek-e? De még azzal együtt sem oldottuk meg a Temető utcai házak , különösen az öreg vályogházak repedezésének problémáját! Úgyhogy van itt intéznivaló hosszabb távra is, bőven.

– Elképzelhetőnek tartja, hogy leállítsák a buszforgalmat a Temető utcában?

– Ez szerintem kizárt! Már az ottlakók és a temetőlátogatók érdekében sem tehetnénk ezt meg.

– Az viszont használható ötletnek tűnik, hogy nyissák meg a temető hátsó, 6-os út felőli bejáratát a forgalomcsökkentés érdekében.

– Azt meg a közlekedési hatóság nem engedi meg, a balesetveszély növekedése miatt.

– Mi lehet tehát a végső megoldás?

– Ismétlem: nem hiszem, hogy létezik olyan. Lépésről lépésre kell haladnunk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!