2013.10.16. 12:45
A minimál kihívása - Bernáth Zsolt új filmjéről
Dunaújváros - Bernáth Zsolt és immár húsz esztendeje hűséges alkotótársai a Sherlock Holmes nevében sikere után sem pihennek: Aura címmel forgatták a nyáron ifjúsági sci-fijüket annak ellenére, hogy igazából pénzük sem volt rá... Mintha valami kényszer lenne.
- Nem volt semmiféle kényszer. Ez egy másfél éves folyamat eredménye. A többi filmtervünket nem tudtuk megcsinálni. Látványfilmek, kalandfilmek sok helyszínnel, sok szereplővel. Azt a vonalat terveztük továbbvinni, amit a Sherlockkal elkezdtünk. Írtunk egy pár sztorit az ifjúsági kalandfilm vonulat jegyében, ezeket adtuk be különböző pályázatokra. Veregették a vállunkat másfél évig, de pénzt nem adtak végül. Ez év elején rájöttünk, hogy nem fogunk forgatni a nyáron, hiába szeretné nagyon mindenki. Ekkor írtunk két sztorit. Ezeket eleve úgy írtuk meg, hogy ha még tovább megyünk, akkor az már rádiójáték. Egy helyszín, egy-két szereplő, tehát nagyon minimál.
- Szerencsére van egy csapatunk. Világosító, sminkes, kellékes, jelmezes, mindenki. Nyár elején összehívtam őket, hogy lenne-e kapacitásuk egy kis ingyen munkára tizenöt éjszakán keresztül ezért a filmért. Vállalták. Én azt gondoltam, hogy azért ezt könnyedén lenyomjuk. Nem számoltam olyanokkal, hogy augusztusban hajnalban már hideg van, hogy időnként az eső is eshet, hogy mekkora teher a végigdolgozott éjszaka után másnap munkába menni. A végére nagyon csúnyán néztünk ki. Zokszó nélkül, hihetetlenül olajozottan mindenki tette a dolgát, pedig mindenkinek lett volna oka, indoka, hogy elküldjön engem melegebb éghajlatra. Elképesztő volt az az elköteleződés, amit ezek az emberek mutattak. Fel is teszem a kérdést, hogy miért. Hiszen attól, hogy a nevük megjelenik a stáblistán, nem lesz semmiféle előnyük.
- Sztori egy helyszínen?
- Végig egy autóban és az autó körül játszódik négy szereplővel. A koncepció szerint nem kel fel a nap, sötét van végig a filmben. Be vannak szorulva. Az autó lerobban, nem tudnak sehová menni, nincs térerő. Minden lehetőséget kizártunk, amihez helyszín, kellék, bármi kell. Merthogy nincs. Ez volt a legegyszerűbb mód, hogy a költségeket alacsonyan tartsuk.Olyan helyszínt kellett találnunk, ami körbejárva is sötét, a város fényei sehol nem szűrődnek be éjszaka, és mivel aggregátort sem tudtunk bérelni, az is szempont volt, hogy legyen áram a közelben. Na most ilyen nincs. Maradt a Cirkusztér, ami két irányból sötét éjszaka, és kaptunk áramot is. Érdekes feladat volt, hogy a háttér mindig sötét maradjon. Állandóan forogtunk a szereplőkkel, autóval, lámpákkal, kamerával, mindennel együtt.
- Ez roppant időigényes.
- Igen, de mégis csak egy helyszín.
- A forgatáson tehát már túl vagytok .
- Most folynak az utómunkák, februárban lesz a film bemutatója. A műfaja egyébként sci-fi.Sok benne a zene, a zaj, van pár számítógépes effekt is. Fogalmam sincs, milyen lesz a film. Amit eddig összeraktunk, azt szeretem. Semmi könnyen sikert ígérő dolog nincs benne, mint a Sherlockban volt. Ez egy komoly sztori egyébiránt sok humorral, aminek van egy spirituális rétege is. Nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen érzéssel kel majd fel a néző a végén. Nagyon sokat tanultam belőle, mert ilyen feladatom még nem volt, hogy ennyire eszköztelenül kelljen elmesélni egy történetet. Ez tulajdonképpen egy színház. Akár át lehetne tenni a Bartók színpadára. Színészvezetésből tanultam ezúttal a legtöbbet. Nagyon örülök, hogy ezt kitaláltuk, mert a mi filmkészítésünk célja többek között a gyakorlás. Hogy fejlődjünk. Kihívás volt az operatőrnek, Szentkuti Tamásnak is, hogy a fekete háttérből és a pár lámpából kihozzon valami filmszerű látványt úgy, hogy egyetlen díszletelem van, az autó. Szerintem sikerült. A zeneszerzőnek ugyancsak kihívás, mert itt nincs lehetősége nagy szimfóniákat írni. Ez most a minimál kihívása volt.
- Régen megvolt ez a sztori?
- Van egy csomó sztorink a fiókban, ami öt sorban van leírva. Az egyik ez volt. Elővettük tavasszal, hogy ebből mit lehet kihozni. Minket is meglepett, hogy mi jött ki belőle.
- Hol tart most a Sherlock?
- Amit tehettünk érte, megtettük. Bejuttattuk moziforgalmazásba, megjelent DVD-n, Magyarországon két tévécsatorna megvette. Bemutattuk tizenegy országban, tizenhárom fesztiválon. Nyertünk egy díjat Stockholmban. Eladtuk DVD-n Japánba, Németországba és Brazíliába. Főleg a külföldi fogadtatás lepett meg. Hogy lehet érdeklődés egy magyar nyelven forgatott alacsony költségvetésű film iránt, pláne ekkora, és még díjazzák is. Ez nagyságrendekkel több, mint amit reméltem.
- Ennek mi a hozadéka számodra?
- Anyagilag semmi. Amikor megkaptuk Stockholmban a Legjobb Ifjúsági Film díját, arra mintha felfigyelt volna a szakma. Megírták az újságok, és utána tudtam már úgy beszélni egy-két producerrel, hogy tudták, ki vagyok, és egészen másként fogadtak, mint korábban. Az elmúlt húsz évben párszor már próbáltam megkeresni producereket a terveimmel, de tulajdonképpen nem vettek észre. Ebben volt most változás. Valamiért a szakmának számít, ha valaki kap egy díjat. Pedig ettől nem lettem jobb, vagy rosszabb rendező. Két producerrel is tudtunk pályázni a Filmalaphoz két filmtervvel, aminek várjuk az eredményét. Ez lehet talán a továbblépés. Ki fog derülni még az idén. Azt tudjuk, hogy nem pályáznak mások ifjúsági film ötletével.
- Titok, mi ez a két terv?
- Konkrétumot még nem akarok mondani, várjuk meg, míg lesz belőlük valami. De mindkettő ifjúsági film. Nagyon megszerettem a munkát a gyerekekkel és a kiskamaszokkal. Ez akkora élményt nyújt, hogy ebben szeretnék még egy kicsit részt venni. Másrészt ezekbe a sztorikba bele tudunk tenni mindent, ami minket érdekel. Belefér a humor, a kaland, a misztikum.
Bernáth Zsolt
(Dunaújváros, 1973.)
Filmrendező, író
A magyar független film egyik jelentős képviselője. Játékfilmjei úttörő jellegű műfaji kísérletek: rendezett thrillert, horror-komédiát, vígjátékot, ifjúsági filmet és spirituális drámát is. Első amatőr filmjét 11 éves korában készítette el super 8-as filmtechnikával. 1994-ben saját független filmes műhelyt alapított. A Magyar Filmszemlén 1999-ben mutatkozott be Kárhozat című thrillerjével, majd öt évig folyamatosan újabb játékfilmekkel jelentkezett, melyek állami támogatás nélkül, önerőből készültek. Korai filmjeinek produceri munkáit maga végezte. 2009-ben Váczy Károly producerrel Richard Bach amerikai szerző regényéből elkészítette az Illúziók című játékfilmet, amely gyökeres szakítás volt a korábbi filmes műfajokkal. 2011-ben az Illúziók stábjával készítette el a Sherlock Holmes nyomában című filmet, az alkotás 2012-ben került a mozikba. A kritika egyhangúlag a magyar ifjúsági film feltámadásaként üdvözölte a filmet.
Filmográfia:
Kárhozat (1998)
Hasfalmetszők (1999)
Sohasevolt Glória (2000)
Einstein mega Shotgun (2003)
Illúziók (2009)
Sherlock Holmes nevében (2012)