Hírek

2017.06.16. 16:15

Gerendás Szabolcs az elektromosságban látja a jövő közlekedését

DUNAÚJVÁROS - Gerendás Szabolcs történelmet írt. A dobogó tetejére állhatott extrém krosszmotor-versenyen elektromos motorral győzve le az erősebb benzineseket. Most fejlesztésbe kezd.

Balla Tibor

Milyen versenyen győzött?

- Ez egy extrém endúró pálya, amin óriási farakások, kőrakások vannak, kivágott fatörzsek hevernek keresztben, hosszában, volt sárgödör, egy-két ugrató, gumik beásva függőlegesen, vízszintesen, köztük pedig dimbes-dombos krossz-szakaszok. Mivel ez egy rövid távú sprintverseny volt, nem merült le idő előtt az akkumulátorom. Az én motorom száztíz kiló, és a leggyengébb benzineshez képest is harmadannyi ereje van. Csak annyi előnyöm van, hogy mindig ugyanazt a nyomatékot kapom.

Ezért fejlesztene?

- Amikor elkezdtem elektromos motorral versenyezni, úgy fél év után rájöttünk, hogy az a motor nem alkalmas versenyzésre, hiába gyártotta a KTM. Akkor elhatároztam, hogy megpróbálok forrást szerezni arra, hogy motort építsünk. Először a Nemzetgazdasági Minisztérium felé indultunk el. Varga Mihállyal több alkalommal sikerült találkozni. Neki nagyon tetszett az ötlet, hogy egy olyan alternatív közlekedési formát is megpróbálunk megvalósítani, amit kevesen próbálnak, mert kicsi a piac, szűkebb a kereslet. Amikor kijött a prototípus-pályázat tavaly előtt év végén, gondoltam, megpróbálom. Már kezdte mindenki elfelejteni ezt a pályázatot, mert a négyezerpárszáz beadott pályázatról semmilyen információ nem volt, én már azt gondoltam, hogy meg is fogják szüntetni. Aztán a közelmúltban kaptam értesítést, hogy százkilencvenhatot elbíráltak, és ez is belekerült.

Mit tartalmaz a pályázat?

- Három prototípus legyártását tartalmazza, három különböző meghajtási típussal, hajtáslánccal. Az egyik egy direkt elektromos hajtás, olyan mint a jelenlegi motorom, a másik egy váltós megoldás. Ebben azért bízunk, mert talán a nyomaték-elhatárolások miatt talán kevesebb energiát használ fel a motor, de nem biztos, hogy ez a jó megoldás, majd tesztkörnyezetben fog kiderülni. A harmadik pedig egy szekvenciális váltó, ami a fordulat és a teljesítmény függvényében automatikusan változtatja az áttételeket. Ennél sem tudjuk, hogy az erőátvitel lesz-e olyan minőségű, hogy ezzel lehessen terepen megfelelő módon haladni. Az ötletet az hozta, hogy nincs a piacon jelen pillanatban olyan elérhető modell, ami koszos, poros körülmények között is használható. Magyarul egy olyan enduró motor, amivel el lehet menni szabadidőben terepezni, és még utcán is jó.

Jól értem, utcai motor a végcél?

- Ha sikerül terepre megépítenünk ezt a verziót úgy, hogy nagyon vad körülmények között, sárban, vízben, hóban, fagyban elmegy, akkor nyilván betonon sokkal többet fog tudni. A cél az, hogy egy olyan motorkerékpárt előállítani, aminek nagyon nagy a hatótávolsága, és jóval olcsóbb, mint jelenleg a piacon megtalálható verziók.

Innentől teljesen az elektromobilitás tölti ki az idejét?

- Nagyon sokat tölt ki belőle. Elektromos autóval járok, elektromos motorral versenyzem, és elektromos fogkefém van. Félretéve a viccet, napelemeket szereltem fel a tetőre, hogy olcsóbb legyen az autózás, és azóta a gázt kiköttettem, és csak elektromos kazánnal fűtök. Ha egy kicsit jobban beleássa magát az ember, akkor jól használható. Az elektromosság kicsit megfoghatatlan még az emberek számára. Sokszor megkérdezik, amikor lemerül az akkumulátor a versenyen, hogy most könnyebb lett a motor?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!