Hírek

2017.06.05. 17:05

Az év végéig befejezik az ellenőrző rendszer kiépítését - A közelben is lesz három

DUNAÚJVÁROS A 30 milliárd forintból kiépített, 89 ellenőrzési pontos rendszer, amely kapukra szerelt kamerákból, aszfaltba épített szenzorokból és egy adatgyűjtő központból áll, a járművek tömegét és sebességét méri majd, és a megengedett össztömeg túllépéséért is büntet. A közelbe is jut majd három.

Balla Tibor

Az év végéig várhatóan lezárul az "objektív bírságolásra alkalmas rendszer teljes körű kiépítése" - állítja a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a tavaly október óta épülő hálózatról. A 89 mérőhelyből 74 az útdíj-ellenőrzési rendszerhez tartozó kapukra épül, kettőt változtatható jelzésképű táblára szerelnek, a maradék 13 kontrollpontnak pedig teljesen új tartószerkezetet állítanak az utak fölé. Mindenhol szenzorokat építenek az útburkolatba, valamint felállítanak egy "központi hatósági ellenőrző rendszert".

A mérési pontokon olyan érzékelőket (WIM = Weigh In Motion szenzorokat) telepítenek, amelyek képesek a mozgó járművek tengelyterhelését és össztömegét meghatározni. Ha az automatikus mérés megállapítja, hogy a jármű túlterhelt, helyszíni ellenőrzés után vagy objektív felelősség alapján is kiszabható a bírság, megállíthatják a járművet, sőt visszatarthatják a bírság megfizetéséig és "a túlterheltség megszüntetéséig".

A 89 mérőhelyből 74 az útdíj ellenőrzési állomások tartószerkezetére épül majd Fotó: Archív

A túlterhelt tehergépjárművek fokozott mértékben károsítják az utakat, a szabályszegőnek a baleseti kockázata is nagyobb (pl. a hosszabb fékút miatt). Az automatikus előszűrésnek köszönhetően csak azokat a kocsikat terelik ki az ellenőrök a forgalomból, amelyek vélhetően túlsúllyal közlekednek, a szabályokat betartók így időveszteség nélkül haladhatnak tovább.

A személyautókat is méri és bünteti a rendszer, mert túlterhelés esetén a baleseti kockázat minden esetben nő.

Jelenleg 30 ezer forinttól 500 ezerig büntethető a túlterhelés, de az új rendszer kiépítésével a szabályozást is átdolgozzák a törvényhozók.

A közelben az M8-as autópálya bal pályájának 78+908, a jobb pályájának 78+880 km szelvényében, és Dunaföldvárnál az 52-es út 61+168 kilométerszelvényében telepítenek mérőpontokat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!