Hírek

2013.12.05. 13:00

Biciklire pattanni a városban, avagy bűvésztrükk két keréken!

„Talán nem túlzás azt állítani, hogy aki kerékpárra ül a városban és azt megpróbálja közlekedési célokra használni, minden bizonnyal egy igazi hős” - írja olvasónk levelében.

Nagyszerű találmány a kerékpár, így vagy úgy, de minden ember érintkezett már vele, több embernek életének velejárója, sokaknak napi közlekedési eszköze és örömmel jelenthető ki: így van ez városunkban is. Rengeteg jobbnál jobb, modern kerékpár áll rendelkezésre, csúcstechnikákkal felszerelve, szuper és korszerű váltókkal, fékekkel. Ezeknek a gépeknek és használójuknak már nem jelent kihívást egy hegymenet vagy egy hosszabb út teljesítése. De! Ezek a feltételek még nem elegendőek a gondtalan utazás élményéhez. Sajnálatos módon szerény kis városunk nem nevezhető éppenséggel a biciklistákat támogató városok közé.

A hatékony és biztonságos kerékpáros közlekedés XXI. századi alap feltétele az elkülönített kerékpárutak rendelkezésre állása, melyekből Dunaújváros nem igen büszkélkedhet. A városi kerékpárutak kb. 95%-a jóformán a várossal egykorú és a maradék 5% is kereskedelmi egységek létesülése, ipari parkok építése során valósult meg. Némelyik állapota siralmas.

És akkor nézzük részletesen a városban fellelhető kerékpárutakat:

Két hosszabb kerékpárútról beszélhetünk a városban, az egyik a LIDL áruháztól kezdődik, Vasmű út – Eszperantó út – Építők útja kereszteződésben folytatva, felfestett úton haladhatunk át, mely bicikliút a bringásoknak szóló lámpával is ki van egészítve. A stadion mellett végig haladhatunk kerékpárunkkal, egészen a Vasmű téri kereszteződésig, itt kell figyelni, hol is folytatódik az út, patkáról leugratás, majd fel, amennyiben ezt a kihívást is teljesítettük, máris folytathatjuk az utat egészen a Ferrobeton Zrt.-ig, ahol vége lesz a kijelölt kerékpárútnak. Itt zebrán át kell tolnunk, mivel felfestett kerékpárút nincs, majd a túloldalon ismét haladhatunk egy nagyobb szakaszt, az alagútig. Itt ismét akadályba ütközünk és egyúttal életveszélybe is, mivel se járda se kerékpárút. Autók, kamionok között kell átküzdenünk magukat, bosszúságot okozva saját maguknak, illetve a többi jármű vezető inek is. Igaz, az úttestre felfújtak kerékpáros közlekedésre figyelmeztető jeleket, de az olcsó vigasz a több tonnás kamionokkal szemben. Az alagút után folytatódik az út, egészen a 6-os számú főútig. 

Második hosszabb kerékpárút a Pannon Oktatási központtól (Kertváros) kezdődik, és folytatódik a Dózsa György úton egészen a Dózsa szoborig. Itt le kell szállni, mivel felfestett kerékpárút nincs. Két zebrán áthaladva átjutunk a Dózsa György út túloldalára, ahol ismét folytatódik a kerékpárút, négy felfestett úton is áthaladhatunk és kettő, felfestett és lámpával is kiegészített úton kerékpározhatunk. Ekkor elérkeztünk a városházához. Itt megszűnik az út. Azonban két gyalogátkelőn áttolva a bringánkat, ismét kerékpárúton folytathatjuk az utunkat egészen a Római körútig, három felfestett kereszteződésen át, azonban innen már nincs tovább. 

Itt megemlítenék még egy külterületen elhelyezkedő kerékpárutat, mégpedig a Pentele hídon át a túloldalra. A már említett kerékpárúton eljuthatunk az új papírgyárig, ahol a szeméttelepi úton majd kavicsos úton haladhatunk az M8-as autópályáig, itt kezdődik a Pentele hídra felvezető kerékpárút, egészen a dunavecsei túloldalra eljuthatunk, de utunknak itt is vége lesz.

A Vasmű térről kerékpárúton haladhatunk végig a Béke térig, elkanyarodva a Kenyérgyári út felé és itt vége is az útnak. 

A Főiskola előtt találhatunk egy kerékpárút szakaszt az épület előtt, a semmiből a semmibe visz, de legalább van, a későbbi út bekapcsolódásának reményében.

A Városházánál a Tanács út és a Vasmű útnál egy pár méter kerékpárút található. Ez az út elbontásra kerül az ott folyó építkezés miatt, de szerencsére a városrehabilitációs körforgalmi csomópontban helyet kap kerékpárút is, hasonló hosszúságban. Itt érdemes megjegyezni, hogy bár az egész környéket átépítik, sajnos a Dózsa György úti és a Vasmű úti kerékpárutakat már nem érdemes összekötni a kereszteződésben, pedig csupán felfesteni kellene és máris egy kerékpáros csomóponttal több lenne. Talán meggondolják magukat az illetékesek az építkezés alatt.

A vasútállomásnál, a 6-os úti körforgalmi csomópontban van egy kerékpáros átjáró és haladhatunk az üzletközpont felé. Ezzel sem megyünk sokra.

A Petőfi Sándor út és a 6-os főút körforgalmi csomópontban szintén találhatunk biciklis átkelőt, de ezen sem megyünk sokáig. Itt megemlíteném, hogy a Petőfi Sándor úton a 6-os körforgótól egészen az Aranyvölgyi út kezdetéig, a forgalmi sávok mindkét szélén találhatunk kerékpáros közlekedésre figyelmeztető felfestett jelzéseket.

Az Interspár előtt, az áruház építése során kiépített környéken létesült kerékpárút egy felfestett átjáróval, körforgalomban szintén felfestett úttal. Az út az Aranyhordó étteremnél véget ér.

Az Alsó - Dunaparti úton találkozhatunk még a forgalmi sávok mindkét oldalán becsíkozott kerékpáros közlekedést segítő festéssel.

A Hankook Gumiabroncsgyár körforgalmi csomópontjában is helyet kapott egy kerékpárút, azonban ez is a semmiből a semmibe visz. 

Ezzel a dunaújvárosi kerékpárút – hálózat feltárásra került, egy olyan városban, ahol évente tavasszal egyszerre 1500-nál is több ember száll kerékpárra és együtt teker már sok – sok éve, ahol a gyárakba rengetegen jutnak el kerékpárral dolgozni, egy olyan városban, ahol igény van a kerékpárra, mint közlekedési eszközre. Talán, majd egyszer elérkezik az idő, mikor a kerékpárosok biztonságos, kiépített kerékpárutakon közlekedhetnek a városban, nem veszélyeztetve saját magunk és mások testi épségét, de addig is marad a járművek között szlalomozó, gyalogjárdákon a gyalogosokat kerülgető, közlekedni próbáló kerékpárosok. 

Csatári Tamás

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!