Hírek

2016.12.15. 17:55

Boldogsággal teli órák

Dunaföldvár - Boldog iskola címet vett át pár hete a Budapesten tartott szakmai napon a Beszédes József Általános Iskola intézményvezetője, Keresztesné Katona Mária és a pályázathoz kapcsolódó pedagógusok.

L. Mészáros Irma

dunaföldvári iskola három osztálya és hat pedagógusa csatlakozott a programhoz: Hegedűsné Katona Klára, Somogyi Lászlóné, Széles Lászlóné, Sebestyén Gáborné, Csányiné Varga Mónika és Jákliné Frühvald Ágnes. A Jobb Veled a Világ Alapítvány kezdeményezését Hegedűsné Katona Klára tanítónő találta meg a világhálón. Mint elmondta, az előző évben osztályával részt vettek egy pszichológiai témájú programban, amelyet a gyerekek nagyon szerettek. Az ő ugye, lesz jövőre is? kérdésükre kezdett kutakodni. Így talált rá az alapítvány 2014-ben elindított Boldogságóra projektjére, amelynek fővédnöke prof. dr. Bagdy Emőke pszichológus, egyetemi tanár, aki előadásaiban gyakran hangoztatja: a pozitív élményállapotok pozitívan hatnak a mentális teljesítményre, s pozitív állapotban megnyílik az elme, érdeklődőbb, kreatívabb lesz az egyén.

A Bagdi Bella által életre hívott projekt célja, hogy a pozitív pszichológia eredményeire építve ötleteket és módszertani segítséget adjon a boldogságra való képesség fejlesztéséhez az iskolás korosztály számára.

Somogyi Lászlóné (balra), Hegedűsné Katona Klára, Keresztesné Katona Mária, Csányiné Varga Mónika, Széles Lászlóné Fotó: L. Mészáros Irma

Mielőtt az olvasók berzenkednének, hogy megint egy tanórával többel terhelik a gyerekeket, gyorsan megnyugtatjuk őket. A 16 óráig tartó folyamatos tanítási rend egyik előnye, ahogy mondják a pedagógusok, éppen az, hogy a boldogságóra játékos elemeit, a meséket, beszélgetéseket be lehet építeni bárhová: játékidőbe, egy-egy tanórába, vagy az óra egy részébe, ha a pedagógus úgy látja, valamiért fáradtabbak, feszültebbek a gyerekek. Az órákon nem ismereteket kapnak a diákok, hanem képességet, kapaszkodókat, életszemléletet.

Hogy mit csinálnak a boldogságórákon? Játszanak, mesét, zenét hallgatnak. Például éppen húznak egy-egy kártyát. Mindegyiken egy-egy mondat. Reagálniuk kell rá. Kistesóm elvette a játékomat. Az egyik kislány válasza: Nem baj, keresek magamnak egy másikat. A másiké: Megvárom, amíg visszaadja.

A boldogságórák pozitív élménysort nyújtanak a gyerekeknek. Segítik őket érzéseik kifejezésében, konfliktusaik kezelésében. A gyerekek megtanulnak örömet szerezni, kedvességet adni, hálásnak lenni, felismerni saját és társaik értékeit, a hibák javításának lehetőségét és módját. Mindezzel pozitív személyiséggé, pozitív motivációjú, boldogságra képes emberré válhatnak - tartják a szakemberek.

Mindezt élménygazdag feladatokkal, remek mesékkel, dalokkal, relaxáló vagy felpörgető zenékkel, kártyákkal, sok-sok beszélgetéssel, egymásra figyeléssel. - Azt csináljuk, amit egyébként is szoktunk, csak kaptunk a kezünkbe egy remek eszköz- és módszertárat - mondja az egyik tanítónő, Csányiné Varga Mónika.

Az idei témák között szerepel a szeretet, a hála, az optimizmus, a megbocsátás, az apró örömök észrevétele, a célok megfogalmazása. Persze nem ilyen komolyan, hanem játékosan, a mesék világából kiindulva, az életkornak megfelelően.

A Beszédes József Általános Iskola vezetése támogatja a kezdeményezést, a pedagógiai programot is módosították a boldogságórák kedvéért. De nem kötelező egyetlen tanárnak sem, hiszen itt is lényeges a pedagógus elhivatottsága, nyitottsága.

A tapasztalat már pár hónap elteltével pozitív: lelkesek a gyerekek, szeretik a foglalkozásokat, néhányan jobban megnyíltak, erősödött önismeretük, fogékonyabbak, jólelkűek, kezdik jobban megérteni egymást, őszintébbek, jobban kifejezik érzéseiket - sorolják a pedagógusok. A szülők is visszajelezték az apró változásokat, amelyeket a szülő-gyermek vagy más társas viszonyban észrevettek. Mert természetesen a szülők is beavatottak, hozzájárultak a programhoz.

Sőt, változnak a pedagógusok maguk is - vallják be mosolyogva. Ők is másként kezdik szemlélni viszonyulásukat a mindennapi problémákhoz. S hogy milyen azonnali visszajelzések vannak? Íme egy a sok példa közül: Hálakupon Klári néninek: Azért, mert megbocsájtottál. Ezért javítani fogok a jegyeimen. - írta egy harmadikos kisdiák. Olyan csodálatosakat mondanak! - jegyzi meg kolléganője Somogyi Lászlóné.

A program megalkotóinak és a résztvevő pedagógusoknak nem céljuk rózsaszín, problémamentes életmodellt állítani a gyerekek elé, hanem az, hogy segítséget adjanak, hogy a gyermekek könnyebben birkózzanak a külső és belső világukban lévő gondokkal, s testi-lelki szempontból is egészséges, pozitív szemléletű és pozitív személyiségű felnőttekké váljanak.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!