Hírek

2016.05.09. 19:05

Célkeresztben az elektromobilitás

Budapest - Célba ért vasárnap az eTourEurope Rally mezőnye Salzburgban. A dunaújvárosi csapat is szerencsésen megérkezett.

Balla Tibor

Velük szombaton, a budapesti állomáson is találkozhattunk. A Halasi Zoltán, Arnold Miklós pilótapáros az utolsó napot a negyedik helyen, az egész versenyt az ötödiken zárta. A 3900 kilométeres versenytávot 9 európai fővárost érintve 62 óra 10 perc alatt teljesítették.

A szombati, budapesti állomás egy elektromobilitással kapcsolatos családi nap helyszíne is volt a WestEnd Milleniumi Teraszán, ahol csupa különleges elektromos járművel és azok gazdájával is találkoztunk.

 

Werner Tamás foglalkozását tekintve villamossági műszaki ellenőr, így szakmájából is eredeztethető elektromos „fertőzöttsége”. A városban neki volt először zöld rendszámos, elektromos meghajtású autója. Nem csak gazdasági oka volt döntésének, sokkal inkább környezettudatossági, hogy kevesebb fosszilis energiahordozót égessen el.

Pár éve úgy gondolta, szüksége van otthon egy háztartási naperőműre. Több etapban megtelt a tető és a melléképület is napelemekkel. Mára már sok négyzetméternyi elem néz az ég felé. Gondolta, ha már előállítja az áramot, el is kell fogyasztania fűtésre, hűtésre, épület üzemeltetésre. Ősszel elektromos autót is vásárolt a családnak. Ma is lelkesen beszél róla: „A jót könnyű megszokni”.

Persze azt sem tagadja, hogy az elektromos autózásnak vannak korlátai. Ő maga inkább a hidrogénhajtás híve lenne, hiszen egy üzemanyagcellával 700 kilométert is meg lehetne tenni. Akkor nem 48 darab lítium ion akkumulátoron ülne, hanem az autóban valahol egy búvárpalack méretű cseppfolyós hidrogén tárolótartály bújna meg. Ebben, vagy speciális energiatároló cellákban látná a jövőt. Járművüket a viszonylag kis hatótávolság miatt második autóként használják, de a városi és városkörnyéki autóként kiváló, 90-100 kilométert biztosan el tudnak menni vele. Németországból hozták, hiszen ott olcsóbban jutottak hozzá.

Szomorúan jegyzi meg, hogy a töltőhálózat kiépítettsége nem megfelelő még, van még sok lefedetlen terület. Régiós viszonyban a Dunaújvárosi Egyetem maximális elkötelezettséggel bír az elektromobilitás terén. Az általuk létesített, két autó töltésére alkalmas töltőállomás is egyedülálló a régióban.

Léteznek kis számban gyorstöltők, akár CHAdeMO csatlakozóval is. Ezekkel lehetséges 30 perc alatt 80%-ra feltölteni az elektromos autót, szemben az átlagos Type2 csatlakozó 4-5 órás idejével. Az európai konnektorokban 10A az áram korlátozás, ezért a gyári típusú töltőkábeleket is erre korlátozták, úgy akár nyolc, kilenc óra is lehet a teljes, 100%-os feltöltési idő.

Állítja, vezetni talán csak annyiban más az elektromos autót, hogy jobban kell figyelni az emberekre, a forgalomra, hiszen hangtalanul suhan a jármű. Elvi döntést hozott, amit ma sem bánt meg. Mindenkinek ajánlja, de egyelőre csak második autóként.

Gerendás Szabolcs, a Dunaújvárosi Egyetem innovációs szakértője mindig szeretett mást csinálni, mint a többiek, korábban is volt elektromos rollere is. Most a benzines motorok versenyében indul a KTM gyári elektromos motorjával, ami Európában példa nélkül való. Elkötelezett az elektromobilitás terén. Bár az elektromos autó igencsak más, mint a többi, meggyőződése, hogy nagyon hamar olyanná válik, amilyet szeretnénk. Mindig ugyanazt a nyomatékot adja le, mindig ugyanolyan érzést ad vissza, és nem utolsó sorban csendes.

A motorozásnál éppen ezt szereti a legjobban. Korábban, ha kiment az erdőbe, üvöltött a motor, nem hallott semmit, csak a sisakon átszűrődő zajokat. Most, az elektromos motorral még a madárcsicsergést is hallja, és ezt roppant módon élvezi. Az elektromos enduro mellé gondolkodik elektromos autóban is, egy éve keresi a megfelelőt. Először a hatótávokkal volt baj. Dunaújvárosból Budapestre és vissza legalább 200 km-es hatótáv kell, hogy ne kelljen tolni sehol az autót. A második probléma, hogy Dunaújvárosban csak egyetlen töltőállomás van, annak a létrejöttében is komoly mértékben katalizátor volt. A harmadik, ami még visszatartja, hogy úgy gondolja, az elkövetkező két évben 50-60 %-ot fog esni az akkumulátorok ára, ami egy elektromos autó árában a legnagyobb hányadot tesz ki. Viccesen felveti, a megoldás a plugin hibryd lenne, „de az olyan, mint ha a középkorban azt mondanád, hogy nincs isten”. Mindezek miatt úgy látja, egyelőre még nem lesz elektromos autója.

Legalábbis gyári. Kamasz korában ugyanis volt egy 1957-es évjáratú bogárhátú Volkswagene. Döntött lámpás, hátul kicsit kisebb ablakos, egyenes szélvédős verzió. Mostanában akadt rá, és szomorúan látta, hogy a kertben már az enyészeté az autó. Először nem akarták eladni, de végül mégis ráálltak, ugyanis az egyetemen restaurálják az autót. Apróra szétszedik, majd felújítva összerakják. Ám végül nem az eredeti motor kerül vissza bele, hanem egy elektromos motor. Úgy néz ki, hogy így mégis lesz elektromos autója. Nyilván a bogár hívőkszámára ez eretnekségként hangzik, de neki fontos tényező, hogy ugyanazt a csendet hallja induláskor, vagy az autópályán, nagy sebességnél, amiben kellemesen lehet beszélgetni. Bár szép a bogár hangja, a cross motorokban is azt szeretik a lányok, hogy hangos, mégis, ha ma elmegy egy motorversenyre az elektromos gépével, még mindig ő a legnépszerűbb. Bár mindig csendben van, mindig megismerik, őt mindig megkérdezik, a többieket talán már unják.

Úgy gondolja, hogy érdemes a kérdést úgy megközelíteni, hogy ha felrak az ember egy napelemet a tetőre, és vesz egy elektromos autót, akkor onnantól nem kerül pénzbe a közlekedés. Neki is most lett kész a napelem, de egyelőre csak a motort tölti róla. Persze már ez is rengeteget jelent, hiszen egy versenyre elmenni korábban legalább százezer forintba került. Üzemanyagköltség, szűrőcserék, olajcsere, egy csomó macera. Most otthon feltölti az akkumulátorokat és már indulhat is.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!