Hírek

2017.03.30. 16:03

A magyar gazdaság motorja lehet a Dunaferrt is magában foglaló korszerű acélipar

Budapest - A Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés (MVAE) megújulását követő első szimpóziumát rendezték meg csütörtökön a fővárosban.

Várkonyi Zsolt

A tanácskozás témája a gépjárműipar volt. A rendezvényen a 15 tagvállalat, a hazai gépjárműipar meghatározó szereplői, a Nemzetgazdasági Minisztérium, valamint felsőoktatási intézmények képviselői vettek részt.

A konferencia célja a többi között a gépjárműipari felhasználók tájékoztatása volt a hazai acélipari fejlesztésekről, amelynek egyik fellegvára évtizedek óta Dunaújváros. A szimpózium témáiról dr. Sevcsik Mónikát, az MVAE elnökét, az egyik előadót, Schvéder Pétert, a Mercedes-Benz Hungary Kft. képviseletében, és az egyik vendéget, dr. Galambos Dénes országgyűlési képviselőt kérdeztük.

Az MVAE által szervezett acélipari szimpóziumon a tizenöt tagvállalat, a hazai gépjárműipar meghatározó szereplői, a Nemzetgazdasági Minisztérium, valamint felsőoktatási intézmények képviselői vettek részt. Előtérben dr. Móger Róbert, az MVAE igazgatója Fotó: Zsedrovits Enikő

A rendszerváltással együtt a hazai acélipari szakmai érdekképviseleti tevékenység folyamatosan zsugorodott, és mára elérte azt a szintet, amikor egyfajta megújulásra van szüksége. A megújulási folyamat része egy nyitottabb, a környezetével, a társszervezetekkel, sőt a tagvállalataival is interaktívabb kapcsolatokra törekvő szervezet. Ennek életterei egyebek között az olyan szimpóziumok, mint amilyen a csütörtöki rendezvény is volt, amelyen a Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés (MVAE) szervezésében részt vettek azok a gépjárműipari acélfelhasználók is, amelyeknek a hazai acélipari cégek beszállítói lehetnek.

Archív képünkön az olvasztár mintát vesz csapolás előtt a nyersvasból az ISD Dunaferr Zrt. nagyolvasztóművénél Fotó: Ady Géza

Az MVAE elnöke dr. Sevcsik Mónika a szimpózium megnyitójában elmondta, hogy hosszú és nehéz időszakon van túl az acélipar, de a nehézségek után úgy tűnik újra éled az európai acélpiac. Évek óta először érezhetően nő a kereslet a jó minőségű acélipari termékekre. Az acélipart romba döntő gazdasági válság, a kínai dömping miatt elszenvedett igen jelentős veszteségek után idén van igazi esély az ágazat fellendülésére. Lehetőség van arra, hogy immár ne pusztán a túlélésért kelljen küzdeni. A magyar acélipari stratégia, a kormányzati lépések és célok, az autóipari bővülés és olyan óriás projektek, mint például a paksi beruházás bizakodással tölthetik el az ágazatot, hiszen van szándék, van stratégia és van újra lehetőség az erősödésre. Nem a létszámleépítésekkel, a termelés visszafogásával kell foglalkozni, hanem azzal, hogy középtávon is növekedési pályára állhatnak olyan nagy múltú hazai vállalatok, mint például a Dunaferr.

Dr. Sevcsik Mónika, a Magyar Vas- és Acélipari egyesülés elnöke

Az elnök asszony kiemelte, hogy az új acélipari ágazati stratégia célja is az, hogy megteremtse a magyar gazdaság hosszú távú növekedésének hajtóerejét. Ebből kiveszi oroszlánrészét az ISD DUNAFERR is. Persze nem tudnak mindent néhány hét vagy hónap alatt rendbe tenni, ezért dolgozni, vagyis termelni kell, és kihasználni ezt hosszú ideje várt lehetőséget. Megtudtuk azt is, hogy a Dunaferr éppen ezért most minden erőforrásával a gyártás felpörgetésére koncentrál.

A cég az elkövetkező időszaktól az eredményesség további növelését várja. Az elmúlt évben elvégzett jelentős fejlesztések révén, többek között a meleghengerműi beruházás, valamint mindkét nagyolvasztó átépítése jó alapot biztosítanak arra, hogy a Dunaferr maximálisan kihasználhassa a piac által felkínált lehetőségeket, és egyúttal teljes erőbedobással dolgozik azon, hogy autóipari beszállítóvá váljon.

Schvéder Péter, a Mercedes-Benz Hungary Kft. présüzem vezetője

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. présüzemének vezetője, Schvéder Péter lapunk kérdésére, mely szerint milyen feltételeknek kell megfelelni egy autóipari beszállítónak, mennyi idő alatt válhat egy cég autóipari beszállítóvá elmondta: nem könnyű bekerülni a Mercédeshez beszállítóként. Magas minőségi követelményeknek kell megfelelni. Ezen kívül minden beszállító felé előírt a minőségügyi rendszer működtetése. Hozzátette, amennyiben a szimpóziumon bemutatott fejlesztések a következő években megvalósulnak, akkor beszélhetünk majd arról, hogy a Dunaferr is egy beszállító lehessen. A Mercedes célja, hogy növelje a magyar beszállítói kört, ezért is üdvözlik a Dunaferr kezdeményezését.

A rendezvényre meghívott dr. Galambos Dénes országgyűlési képviselő arra kérdésre, miért érezte fontosnak azt, hogy ezen a konferencián részt vegyen, elmondta, ezen a fórumon az iparági szereplők olyan tájékoztatásban részesültek, amely illeszkedik a hazai acélipari fejlesztési stratégiába. A kormány elé kerülő acélipari stratégia egyik fontos eleme ugyanis a minőségi acélgyártás. A szimpózium programja és az előadók személye pontosan erre fókuszált, hiszen a gépjárműipar számára való megfelelőségnek a kérdését taglalták az előadók és azt, hogyan lehet felkészülni erre a kihívásra. Az acélipari stratégia Dunaújvárosra fókuszáló elemei közül dr. Galambos Dénes kiemelte azt, amit Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter 2016. július 25-én a II-es kohó felújítását követően mondott, amely szerint a Dunaferr-t alkalmassá kell tenni az autóipari, illetve a Paks II. beruházás beszállítói státusz elérésére is. A kormányprogram ezeket a tételeket is tartalmazza, ennek a tartalommal történő megtöltése a következő időszak feladata.

Dr. Galambos Dénes, a 4-es v.k. országgyűlési képviselője

Az acélipari stratégiához kapcsolódóan nagyon fontos a K+F tevékenység, a képzés, amelyben a Dunaújvárosi Egyetemnek is fontos szerepe van és lesz is. Nyilván a Dunaferr igényeinek megfelelően várható újabb képzések beindítása nemcsak a felső-, hanem a középfokú oktatás terén is, amelynek fontos területe a Dunaferr iskola, mint szakképző centrumnak a szakmunkás igény kielégítésében játszott szerepe. A képviselő ugyanakkor kiemelte: a Dunaferr sorsa, története szorosan összefonódik Dunaújváros életével, és a város nevében is kijelentette, hogy a céggel együtt örülve a pozitív változásoknak támogatják a Dunaferr vezetését. A gyár jelenleg is a város legnagyobb foglalkoztatója, amely versenyképes béreket biztosít munkavállalóinak országos viszonylatban is kiemelkedő, bruttó több, mint négyszázezer forintos havi bruttó átlagkeresetet. Most azon kell dolgozni, hogy mindez továbbra is így maradjon, hiszen több ezer dunaújvárosi család megélhetése is múlik azon, hogyan teljesít a vállalat a következő időszakban. Ehhez pedig munkabékére van szükség. Dolgozni, termelni és értékesíteni kell, nem pedig sztrájkkal fenyegetőzni. Látni és érteni kell: most teremthetik meg az alapokat arra, hogy a magyar acél következő évei a sikerről és az eredményekről szóljanak, az ország, az iparág cégei, a Dunaferr és a dunaújvárosi családok érdekében.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!