Hírek

2017.03.13. 16:10

A szolgáltató állam szerepe - Interjú a Fejér Megyei Kormányhivatal vezetőjével

Dunaújváros - Sokszor egy-egy kormányzati intézkedés vagy reform hatásait csak később érzékeljük.

Várkonyi Zsolt

A 2010-ben elindított közigazgatási reform keretében létrejöttek a fővárosi és megye kormányhivatalok, a Magyar Kormány általános hatáskörű területi államigazgatási szervei. Az eddigi eredményekről, tapasztalatokról, az elvégzendő feladatokról - és egy kicsit a gasztronómiáról is - beszélgettünk a Fejér Megyei Kormányhivatal vezetőjével, dr. Simon László kormánymegbízottal.

Hat évvel ezelőtt az ország több pontján kormányablakok nyíltak, amelyek a fővárosi és megyei kormányhivatalok integrált ügyfélszolgálati irodái lettek. A hatékony, költségtakarékos és ügyfélközpontú területi közigazgatás megteremtése érdekében 2013. január 1-én létrehozták a járásokat, amelyek intézkedési hatáskörét ez év január 1-től tovább szélesítettek.

- Egy közigazgatási reform sikere a gyakorlatban az ügyfélszolgálatokon dől el. A „jó állam” megteremtése, megítélése a hétköznapi feladatok végrehajtásának szintjén, a kormányhivatalok munkáján múlik.

- Kiemelten fontosnak tartom, hogy a hozzánk forduló magánemberek és a vállalkozások képviselői érezzék, hogy szolgáltató szemlélettel, rugalmasan kezeljük ügyeiket. A megközelítésünket az az alapkérdés határozza meg, hogy: „Miben segíthetünk?” Az ügyfelek jellemzően a kormányablakokban és a járási hivatalok ügyfélszolgálati irodáiban találkoznak az ügyintézőkkel. Döntően e találkozás alapján formálnak véleményt a kormányhivatalról és magáról az államról. Az ügyeknek mintegy hetven százalékát kezdeményezik az állampolgárok a megye tizenegy kormányablakában és a két okmányirodában. Igen jelentős emellett a járási hivatalok ügyfélfogadási tevékenysége, például a földhivatali, a foglalkoztatási, a nyugdíjügyekkel és egészségbiztosítással foglalkozó osztályokon is.

Kiemelten fontosnak tartom, hogy a hozzánk forduló magánemberek és a vállalkozások képviselői érezzék: szolgáltató szemlélettel, rugalmasan kezeljük ügyeiket Fotó: Hankusz Kálmán

- Mára önöknél mintegy félmillió ember fordul meg évente, amely több mint két és fél millió ügyiratforgalmat jelent. Ezeket az ügyeket korábban is el kellett intézni valahol

- A kormányhivatalok létrejötte előtt első fokon, jellemzően a területi államigazgatási szerveknél, úgymint az ÁNTSZ-nél, a munkaügyi központnál, a környezet- és természetvédelmi felügyelőségnél, a földhivatalok, illetve a jegyzők feladat- és hatáskörében voltak az államigazgatási ügyek. A kormányhivatalok, majd a járások létrejöttével, illetve az integrációval ezek a feladat- és hatáskörök a kormányhivatalokhoz kerültek. Összességében egyébként csökkent az ügyek száma, az állami bürokráciacsökkentés eredményeként. Számos eljárás egyszerűsödött, ilyen például, amikor az egyes építéshatósági ügyekben engedélykérés helyett elegendő a bejelentés, illetve van, amikor arra sincs szükség.

- Nyilván az ügyfelek elsősorban a gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést tapasztalják meg a kormányhivataloknál. A közigazgatási bürokráciacsökkentés látványos adatai a hatékony munka mellett azt mutatják, hogy volt honnan feljönni.

- Valóban így van, az eredményt mind a kormányablakokban, mind a járási hivatalok ügyfélszolgálatain érezhetik az emberek. A tavalyi, országos adatok szerint, az összes kérelemre indult kormányhivatali eljárásból a 8 napon belül befejezettek aránya 44 százalékról 85 százalékra növekedett. A két hónapon túl befejezett ügyek száma pedig 394 ezerről 1375-re csökkent! A törvényi előírásoknak megfelelően ma már nem 30, hanem 21 napon belül kell határozatot hoznunk egy-egy üggyel kapcsolatban, de ott, ahol ez néhány nap alatt elvégezhető, ott meg kell csinálni a lehető legrövidebb időn belül, mert annak az állampolgárnak, vállalkozónak az egy fontos dolog. Ami a Fejér Megyei Kormányhivatalt illeti: feladataink növekedtek, amit az elintézett ügyek számának 7 százalékos növekedése is mutat. 2016-ban a hivatal történetében először, egymilliót meghaladó számú ügyet intéztünk.

- A háztartások rezsicsökkentésére vonatkozó kormányzati intézkedések mellett, kevesebbet hallunk az úgynevezett állami rezsicsökkentésről, amely a különböző illetékekre, díjakra vonatkozik. Ez mit jelent a gyakorlatban?

- Széles körű lakossági konzultációt követően, 2016 januárjától számos eljárási szabály és engedélyezési eljárás változott meg, vált egyszerűbbé, és csökkentek az ügyintézési határidők is. Több mint húsz eljárás illetéke, illetve igazgatási szolgáltatási díja szűnt meg. Mindez az állampolgárok és a vállalkozások számára több mint tizenkétmilliárd forint megtakarítást eredményezett a múlt esztendőben. A tavaly őszi, újabb lakossági konzultáció tapasztalatait is hasznosítva, most március 16-tól, az Országgyűlés döntése szerint húsz újabb igazgatási szolgáltatási díj és hatósági illeték szűnik meg. A magánszemélyek terheit csökkentő, jelentősebb intézkedések közé tartozik például a 65 év fölötti állampolgárok útlevelének vagy az anyakönyvi kivonat díjmentes kiállítása. A családi otthonteremtési kedvezmény igényléséhez szükséges OEP-igazolás, és az elektronikus tulajdoni lap lekérdezéséért sem kell majd fizetni. A vállalkozások terhei is csökkennek az ingyenes cégalapítással, továbbá az alapítással kapcsolatos egyéb költségek megszűntével az egyéni cég, bt., kkt. valamint kft. esetén. Térítésmentes lett az igazságügyi szakértői névjegyzékbe vétel is.

- A kormányhivatal markáns feladatai közé tartozik a munkaerő-piaci támogatások hatékony felhasználása, és a 25 év alatti fiatalok munka és tanulás világába való visszajuttatása. A cél és a gyakorlat hogyan találkozik?

- Az Ifjúsági Garancia Program keretében számtalan lehetőségünk van arra, hogy a fiatalokat visszajuttassuk a munkaerőpiacra. Amikor 2015-ben megyénkben is elkezdtük ezt, az álláskeresőként nyilvántartott 25 év alatti fiatalok száma több mint 2100 fő volt, az elmúlt év végére ez a szám 870 főre csökkent. A projekt egyedisége, hogy nem csak az álláskeresőként nyilvántartott fiataloknak tud segítséget nyújtani, hanem minden inaktív, nem dolgozó, nem tanuló fiatalnak. Ez év február végéig már több mint 2600 fiatal lépett be az Ifjúsági Garancia Rendszerbe, s a belépettek közül másfél ezren kaptak olyan foglalkoztatási típusú támogatást, vagy képzési támogatást, amelynek forrását közvetlenül a program támogatja. A nyílt munkaerő-piaci integrációt segítendő, és szintén ennek a rendszernek az egyedisége, hogy több más programmal és a szakképzési rendszerrel is szoros kapcsolatban áll, így a fiataloknak úgynevezett külső ajánlatokat is tudunk biztosítani. Ennek keretében már több száz fiatal kerülhetett vissza felnőttoktatás formájában a szakképzésbe, kaphatott vállalkozóvá válási támogatást, vagy léphetett be a projekt gyakornoki rendszerébe, ahol munkatapasztalatokat szerezhettek. Az Ifjúsági Garancia Program 2021. október végéig tart, és Fejér megyében több mint 5,7 milliárd forint áll rendelkezésre annak érdekében, hogy a 25 év alatti fiataloknak minél több segítséget, támogatást tudjunk biztosítani.

- Az ügyfélfogadáshoz még jobb körülményeket biztosítanak. Több településen is új ingatlanba költözik majd a kormányablak.

- Rendkívül fontos számunkra az is, hogy az ügyfeleket méltó, a XXI. századi elvárásoknak megfelelő körülmények között fogadjuk. Ezért felújítottuk az összes kormányablakunkat, energetikai korszerűsítést valósítottunk meg a kormányhivatal több épületében, így például Székesfehérváron a Piac téri, a földhivatal Várkörúti, valamint a Sörház téri épületünkben. Ezzel a folyamattal nem állunk le, hiszen a jövőben is szükség van az épületállomány felújítására, korszerűsítésére.

Bicskén új járási hivatali épületet építünk, itt kap majd helyet az okmányirodából átalakuló, új feladatokkal bővülő kormányablak is. Dunaújvárosban a zöld rendelő átépítésével új járási hivatali épület jön létre. Új kormányablak készül Székesfehérváron a vasútállomás épületében is, várhatóan 2018. II. félévében. Terveink között szerepel, hogy Ercsiben is lesz majd kormányablak. Energetikai korszerűsítést a kormányhivatal tizenkét épületében végzünk, ami nyílászárók cseréjét, szigetelést, fűtéskorszerűsítést, napelemek felszerelését jelenti ez év végéig mintegy 1,2 milliárd forint értékben.

- A kormányhivatal egy „fiatal szervezet”. Az elődök munkája is kellett az eredményes tevékenységhez.

- Ez így van. A kormányhivatal létrejöttének első és meghatározó időszaka dr. Dorkota Lajos korábbi kormánymegbízott tevékenységéhez köthető, aki ma a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elnöke. Az első szervezési, integrációs lépésekhez, a kormányhivatali struktúra működőképes szervezetének megteremtéséhez az ő munkája elengedhetetlen volt. Ahhoz, hogy most itt tartsunk, ezek az alapozó lépések szükségesek voltak. Dr. Galambos Dénessel, aki kormánymegbízottként folytatta ezt a munkát már főigazgatóként volt lehetőségem együtt dolgozni. Megalapoztuk a későbbi integrációhoz szükséges szervezeti és személyzeti feladatok végrehajtását. Erre az időszakra én jó szívvel gondolok vissza, mert ekkor nagyon kemény strukturális, személyi és vezetői döntéseket kellett meghozni. Ebben ő nagyon korrektül tudott részt venni.

- Van szabadideje? Mert a fentiekből arra következtetek, hogy nem sok...

- A hetet és a hónapot is terveznem kell, sőt több hónapra előre kell látnom a munka frontján. Ezután látom csak, hogy mikor és mire tudok szabadidőt áldozni. Azt szoktam mondani, amikor feladat van, akkor feladat van! Ennek rendelünk alá mindent. Persze azt is tudom, hogy több időt kellene a családommal és pihenéssel tölteni. De visszatérve a kérdéshez: nagyon szívesen főzök családi körben. Maga az ételek elkészítése pihentet.

- Hogyan választ bort?

- A jó borra a gasztronómia részeként tekintek. Nálam abszolút az alkalomhoz rendelt szerepe van a bornak. Alapvetően vörösborpárti vagyok. Nagyon sok jó minőségű bor terem hazánkban, amelyekre büszkék lehetünk.

- Köszönöm a beszélgetést!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!