Hírek

2015.07.20. 16:22

Egy tiszteletbeli vasutas - Ha a legszebb kisvasút nem felel meg, menjenek a legrégebbivel!

Dunaújváros - Ha mi nem is, de régi barátunk ott van minden vasúti megállóhelynél!

Pekarek János

Régi barátunk, Gerencsér Tamás, a Dunaferr Szakközépiskola automatizálás-tanára, a magyar és minden vasutak nagy rajongója azzal a remek ötlettel tért be szerkesztőségünkbe, hogy augusztus 29-én (egy nagyon távolinak tűnő szombati napon...) vonatozzunk egy jót a Börzsönyben közösen!

Az ötlet kiváló, hogy Magyarország egyik legszebb kisvasútjáról szemléljük a Börzsöny látványos rengetegét – ám valószínűtlen, hogy ott lehessünk...

Gerencsér Tamás nem csak arról nevezetes, hogy mindenekfölött precíz és kiváló műszaki tanár, nem is csak arról, hogy kórustagként komoly zenei pályát tudhat maga mögött, hanem például arról is, hogy ő volt az az ember, aki a MÁV START Zrt. különböző kedvezményes jegykombinációit kihasználva végigvonatozott a magyar határ mentén. A belső oldalon...

A minap pedig egy könnyed kirándulás keretében Dunaújvárosból Budapesten át Vonyarcvashegyre ruccant ki társával egy kis geocaching-ra (gps-alapú helykeresésre), majd onnan Záhony-Mátészalka-Debrecen-Budapest-Szajol-(a több évtizedes vasúti katasztrófa áldozatainak emlékművénél a kötelező koszorúzás)-Szeged-Budapest-Dunaújváros útvonalon haza. Mindez 1680 kilométer, vonaton.

Azonban ilyesmi a mi barátunknak meg se kottyan! Elvégre az ő vasútmániáját már a vasúttársaság is annyira elismeri, hogy a MÁV megbízásából is vonatozik...

Minden útjára magával viszi egyébként nem csak piros vasutassapkáját, hanem a vonat- szakaszkulcson kívül egy Ludmilla becenevű, szerfölött ritka, de bikaerős dízelmozdony élethű makettjét is.

Ha megfellebbezhetetlen vasúti ismeretei nem lennének elegendők bármely vasutas szívének megenyhítésére, akkor e makett mindenképpen megteszi a magáét...

Mellesleg: a békéscsabai vasútállomást éppen most újítják fel mégpedig eredeti állapotába. Úgy, ahogyan Pfaff Ferenc, a monarchia korának egyik legnagyobb vasútállomás-építője annakidején megálmodta! Érdemes lesz megnézni miként a pécsi, szegedi, miskolci, szombathelyi, kassai, temesvári állomásokat: azokat is Pfaff tervezte.

Gerencsér Tamás szerkesztőségünk tárgyalójában Ludmilla nevezetű mozdonymakettjének társaságában, vasutassapkában. Fotó: A szerző felvétele

Tamás tavaly április óta (pontosan számontartja) összesen hatvanezer kilométert vonatozott Magyarországon. Még, hogy ez kis ország... Három hobbiját összköti az utakon: vonatozás, geocaching, természetjárás! Olyan kedvezményeket fedez fel ezen útjain, amikről kevesen tudnak. Például nagyjából egy Szombathely-Nyíregyháza vasúti jegy áráért négy napos kirándulás tehető Poprád környékén, vagy Prágánál, esetleg Salzburg irányába.

Mindazonáltal ő biztosan ott lesz az augusztus 29-i, kismarosi kisvonat-túrán, ami a Királyrétnél végződik! Az ország szerinte legszebb kisvonatának végállomásától aqlig nyolc kilométeres gyalogtúra a nógrádi vár, és olyan nevezetességek vannak a közelben, mint az Ákos vára-büfé, ami messze földön híres hersenős virslijéről.

Lehet, hogy Magyarország vonatról ismerszik meg a legjobban?!

Nekem mindig csak egy szörnyű, pöfögő, rémisztő szerkezet marad a vasút Tamásnak, akinek édesapja a vasmű egyik vezetőjeként került kapcsolatba a szállítással, maga a csoda!

S amíg hallgatom, nekem is kezd csodaként feltűnni a közlekedés eme sajátos formája, ami manapság mintha kezdene kimenni a divatból. Sajnos. Mert nem csak gyors és kényelmes lehet ez a helyváltoztatási forma, hanem számos építészeti, történelmi, kulturális emlékkel is összefügg. Csakhogy a cikkben már említett kapcsolatokat ne hozzam fel újra, ősszel Tamásiban Mozdony és madárfütty fesztivál lesz újra, komolyzenével...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!