Hírek

2015.02.17. 20:30

Helyi közlekedési vitasorozat: jut-e pénz majd új járatokra?

Dunaújváros - Mikor melyik busznak kellene elérnie a másikat úgy, hogy ne legyen túl gyors?

Pekarek János

A helyi buszközlekedésről szóló eheti fórumsorozat második állomásán, a Béke városrészi Arany iskolában kedden este is arról volt szó: hogyan lehetne úgy változtatni a városi menetrenden, hogy összeköttetés legyen a Béke negyed és az Újtelep között, oda-vissza, és csatlakozás is létezzen a különböző átszállásokhoz.

A fórumot összehívó Tóth Kálmán helyi önkormányzati képviselő hangsúlyozta: személy szerint a 13-as busz visszaállítását, és a 40-es Újtelepről indítását tartaná jónak.

Az egyik vitatott járat, a 45-ös. Van még több ilyen is
Fotó: Ady Géza

A Béke városrészi Arany János Általános Iskola előcsarnokában kedd este rendezett autóbuszközlekedési fórum (e néven a második a héten) hasonló módon zajlott le, mint egy nappal korábban, hétfőn, az újtelepi népfőiskolában rendezett összejövetel. Egy nagy különbséggel: itt már nem volt csend. Talán (némi nagyképűséggel állíthatjuk) a duol.hu-n is megjelent, részletes menetrendi és költségvetési ismertető nyomán már nem érte meglepetésként az egybegyűlt tizennégy érdeklődőt a tervezett változtatások sorozata. Mivel már leírtuk a 13-as, 21-es, 40-es, 45-ös buszjáratok elképzelt menetrendi variációit és ezek költségvonzatait, ezeket már nem ismételjük meg.

A fórum résztvevői viszont alaposan kivesézték a buszközlekedés egyéb problémáit. Például azt, hogy a buszok hol gyorsabban, hol lassabban haladnak a menetrendben előírtnál. Ez olyan hosszan téma volt, hogy Tóth Ferenc, a már nem Alba Volánnak, hanem Közép-Nyugat-Magyarországi Közlekedési Központnak nevezett (az Alba és Vértes Volánok összevonásával létrejött) autóbuszos cég helyi vezetője többször is kitért arra: elképzelhetetlennek tart egy olyan, egy idősávos menetrendet, amely egyszerre tudja kezelni a munkanap délelőtti forgalmat a szombat esti forgalommal.

A munkanapokon ugyanis több idő kell a fel- és leszállásra – szombaton este viszont, amikor kevés az utas, ugyanez a korábban rendkívül feszes menetrend hihetetlenül lötyögőssé válik! Annyira, hogy az utasokkal jól-rosszul telt járatoknak bizony félre kell állniuk, hogy ne érkezzenek a kelleténél sokkal hamarabb a megállókba, mert, ugye az is baj, ha a busz hamarabb megy ki a megállóból, mint ami a menetrendben áll... S akkor még olyan problémákról nem is beszéltünk, mint hogy a buszsofőröknek is joguk lenne szükségleteik elvégzésére – viszont nincs olyan buszvégállomás, ahol erre lehetőség van. A közlekedési cég fejlesztései: a műholdas nyomkövető rendszer elsősorban azt a célt szolgálják, hogy javuljon az utastájékoztatás minősége. Ennek egyik járuléka, hogy látszik: az egyik sofőr (nevezzük Bélának), aki a cég leggyorsabb buszvezetője volt, a sorozatos vezetői kérések hatására lelassult. Jött is a panasz: már nem érik el azt a csatlakozást, amit eddig Bélával mindig...

Szó esett arról is, hogy a menetrendnek  ahhoz is alkalmazkodnia kell majd, hogy vasárnap zárva lesz a Tesco és az OBI. A lényeg azonban még mindig a pénz: jut-e majd új járatokra?

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!