Hírek

2015.04.13. 19:03

Jól fogy a megyei autópálya-matrica

Dunaújváros - A megyei, éves autópálya-matricákból az év első három hónapjában Fejérben 96 ezer darabot vásároltak az autósok.

Gallai Péter

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. március 31-i összesítése szerint ezzel a második legtöbb vinyetta fogyott ebből a típusból megyénkben. Az első helyen Pest megye (597 ezer), a harmadikon pedig Győr-Moson-Sopron (50 ezer) áll. Az első ötbe még Heves (38 ezer) és Bács-Kiskun (30 ezer) került be. Megyei matricából 947 ezret értékesítettek eddig az időpontig, míg összesen 2,97 millió e-matricát adtak el, bruttó 23,4 milliárd forintért. Egyébként a díjköteles úthálózaton az első három hónapban húsz százalékkal több országos éves úthasználati jogosultságot vásároltak, mint egy évvel korábban.

Mint a Dunaújvárosi Hírlap kérdésére Kibédi-Varga Lajos, a NÚSZ Zrt, szóvivője elmondta: éves szinten bruttó ötvennégy milliárd forint a bevételi terv. Az, hogy mennyire van összefüggésben egy megye autópálya elátottsága a megyei matrica eladással, azt mondta, ezt nem vizsgálták. Viszont az tény, hogy azokban a megyékben, amelyek közel vannak Budapesthez, sokkal jobban megéri ez a fajta díjfizetés az ingázók számára. Fejér megye területén 144 kilométer autópálya – M1, M7 és M6 – található, innen három útvonalon is be lehet járni a fővárosba.

– Mindig is azt hangsúlyoztuk, hogy a megyei matrica egy lehetőség, amit sokan felismertek. Úgy számolunk, hogy a nyár elején lesz még egy felfutás a balatoni szezon alatt. Aki többször tervez eljutni például a déli partra Fejérből, annak két matricát elég vásárolnia, ami utána jövő év január 31-ig érvényes lesz – fogalmazott a szóvivő.

Január elsejétől van lehetőség megyei matricát vásárolni, többek között a NÚSZ dunaújvárosi ügyfélszolgálatán
Fotó: Zsedrovits Enikő

A hazai díjköteles úthálózaton autózók 2015 első 3 hónapjában húsz százalékkal több országos éves jogosultságot vásároltak, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Ugyanakkor a havi matricából huszonöt százalékkal kevesebb fogyott, míg az alkalmi úthasználathoz és a tranzitforgalom számára leginkább megfelelő heti-10 napos matricából közel ugyanannyit értékesítettek – itt három százalék az eltérés – mint 2014 első negyedévében. A vásárlási szokások átrendeződésében szerepet játszott a megyei matricák bevezetése, amely úgy tűnik első sorban a havi matricák rovására történik, minden bizonnyal gazdasági okok miatt.

Januártól a D1 kategóriából kiválva bevezették a D2 kategóriát, ide sorolható a D1-be nem tartozó valamennyi személygépkocsi (7 főnél több utas szállítására alkalmas járművek), a legfeljebb 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és a lakóautók. A D2 kategóriában a 10 napos és a havi e-matricák a D1 kategória díjainak kétszeresére emelkedtek, azonban az éves matricák ára megegyezik a D1 kategória árával. Kibédi-Varga Lajos elmondta, hogy tapasztalataik alapján az egyik leggyakoribb tévesztés, hogy a januártól már D2 kategóriába tartozó járművekre D1 kategóriában váltanak jogosultságot. Ez a szabályozás értelmében jogosulatlan úthasználatnak minősül és pótdíjfizetési kötelezettséget von maga után.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!