2017.06.27. 16:00
Jól működik már az ötvenéves dízelmozdony Rácalmáson
Már nem csak dísz, de megbízhatóan működő kiállítási tárgy is a vasútállomáson látható M40-es dízelmozdony.
- Akkor most figyelem! - szól a Vezér úr, és megnyom egy gombot a vezérlőállásban. Másodpercnyi gurgulázás után sötét dízelfüst pöffen ki a motorház tetején, és az M40.103 típusú, Ganz-MÁVAG gyártmányú mozdony motorja beindul, majd szabályosan, egyenletesen, erőteljesen jár.
Történik mindez a rácalmási vasútállomás melletti (talán nevezhetjük így) vasúttörténeti parkban, ahol 2014 szeptembere óta egy étkezőkocsi mutatja be, milyen volt a XX. század vasúti gasztrokultúrája.
2015 nyarán pedig megérkezett a "Púpos" becenévre hallgató dízelmozdony is, ami ugyan már akkor is beindult egy gombnyomásra, dacára annak, hogy évekig Záhonyban oszladozott. Ám azt a legjobb indulattal sem lehetett volna mondani, hogy szabályosan, egyenletesen, erőteljesen járt volna.
Most már ez is elmondható! Gyöngyösi László autószerelő mester, volt fővonali mozdonyvezető (megszólítása: Vezér úr), aki maga is vezetett ilyen gépeket a Balatonnál, csak nem tudott nyugodni szeretett gépe láttán, és másfél évi munkával rendbehozta a Jendrassik-rendszerű motort, a vezérlőállást, az üléseket, úgy, hogy akár rendszerbe és munkába is állíthatnák a MÁV gőzmozdonyok utáni korszakának 1967-ben készült jeles vontatóját.
A gép a Rácalmási Városvédő és Szépítő Egyesület, a MÁV és egy vasúttörténeti alapítvány együttműködésében került Rácalmásra, korhű festéssel és pályaszámmal. Utóbbi tábláján egy vörös csillag is látható, de csak a korhű állapot bemutatásaként.