Hírek

2015.03.30. 15:14

Akik örültek az enyhe télnek

Dunaújváros - A mögöttünk hagyott téli hónapok nem állították nagy kihívás elé a Magyar Közút Nzrt. helyi mérnökségét.

Gallai Péter

A Magyar Közút Nzrt. helyi mérnökségén egy átlagos télhez képest is fele annyi síkosságmentesítő anyag fogyott el. Így viszont többször volt lehetőség arra, hogy Dunaújvárosból vezényeljenek át gépeket és embereket azokra a vidékekre, amelyeken komoly hóhelyzet alakult ki.

Most viszont már a kátyúzás lesz az egyik fő feladat, a mérnökséghez tartozó több fő- és alsóbbrendű úton is elkezdődnek a javítások. Emellett a nyáron egy komoly útfelújítás is elkezdődik a 6207-es úton, Velence és az M6-os autópálya csomópontja között.

Beszedték a hófogó rácsokat is és kezdődik a kátyúzási szezon

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. téli útüzemeltetési időszaka március 15-ig tartott, amit nem kellett meghosszabbítani. Az enyhe tél miatt a helyi mérnökségen is egy átlagos szezonhoz képest fele annyi síkosságmentesítő anyag fogyott el. Most már a tavaszi munkákon a sor, így a kátyúzásokon is.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. az országosan mintegy 31 800 kilométernyi közúthálózat üzemeltetéséért felel, az elmúlt négy hónapban a társaság gépei összesen 84 066 munkaórát teljesítettek, ezen időszak alatt 112 147 tonna sót, 1069 tonna kálcium-klorid granulátumot, 3,5 millió liter kálcium-klorid oldatot és 9809 tonna érdesítő anyagot juttattak ki – tájékoztatta lapunkat Pécsi Norbert Sándor, a társaság kommunikációs osztályvezetője. A cég dunaújvárosi mérnökségének számadatairól Soltész Gyula vezető nyilatkozott:

– Mi 1160 tonna sót, 9500 kiló kalcium-kloridot juttatunk ki, utóbbi úgynevezett alánedvesítő anyag, ezzel lehet az aszfalthoz kötni a sót, hogy járművek által keltett légáramlat ne vigye le róla. Összességében azt mondhatom, hogy egy átlagosnak számító télen ezen mennyiségeknek legkevesebb duplája szokott elfogyni, azaz a mérnökség területén az elmúlt időszak kevesebb feladatot rótt ránk. Még egy példát említenék: a hóekékre szerelt gumilapot egy szezonban legalább egyszer cserélni kell, most viszont erre nem volt szükség.

A mérnökség vezetője hozzátette, hogy kollégái azért nem maradtak ki a kemény téli munkából, ugyanis a horvát határ menti megyékben, vagy Vasban bizony akadtak kemény helyzetek, és a segítségnyújtás jegyében három hóekét és egy hómarót Dunaújvárosból – ahová már nem terjedt ki a havazás – vezényeltek át ezekre a területekre a személyzettel együtt.

A hófogó védműveket már elbontották, az előtérben Tóth Árpád és Tóth József dolgozik
Fotó: Magyar Közút

Megtudtuk azt is, hogy március 15-e után egyből elkezdték hófogó védműrendszerek elbontását a földekről, ami azért fontos, hogy a gazdák tavaszi munkálatait ne akadályozzák ezzel. S elkezdték a kátyúzási munkálatokat, amelyeket szükség szerint eddig is végeztek.

Erről Pécsi Norbert Sándor azt mondta: a cég szakemberei télen is végeztek ideiglenes javítási munkákat hidegaszfalt felhasználásával, hogy a balesetveszélyes burkolathibákat kijavítsák, de a megfelelő körülmények ilyenkor jóval korlátozottabbak, hiszen télen is száraz és tartósan 0 fok feletti hőmérséklet szükséges a hidegaszfalttal történő lokális burkolatjavítási munkákhoz.

– Tavasztól azonban már újranyitnak a melegaszfalt keverőtelepek, így tartósabb javítási munkákra van lehetőség. A kátyúkról információt a Magyar Közút elsősorban a saját útellenőri hálózatán keresztül szerez, több száz ellenőr járja meghatározott terv alapján a hálózatot. Természetesen a lakossági és egyéb bejelentéseket is köszönettel veszik, a jelzéseket igyekeznek beépíteni előzetes ütemterveikbe. A kátyúzási igény nagyobb, mint, hogy minden burkolathibát egyszerre kijavíthatnának a közútkezelő munkatársai, ezért a feladatokat ütemezetten végzik. Első körben minden esetben a gyorsforgalmi és főutakon, majd a kevésbé forgalmas 4-5 számjegyű mellékutakon, végül a bekötőutakon avatkoznak be. A kátyúzási, lokális javítási munkákra a Magyar Közút Nonprofit Zrt. idén nettó 9,51 milliárd forintot költhet el, ez mintegy 151 000 tonna aszfalt felhasználását teszi lehetővé.

Közel 70 milliárdból

Az 1-2-3 számjegyű utakon 50 milliárd forintból, az alsóbb rendű szakaszokon 18 milliárd forintból indulnak meg felújítási munkák a következő hónapokban.

A beruházások az ország minden részében, összesen mintegy 580 kilométeren legkésőbb 2015 végéig be is fejeződnek – jelentette be Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár.Az elmúlt években csak a Magyar Közút beruházásaiban összesen 91 milliárd forintból országszerte több mint 1100 kilométeren javultak tartósan az útállapotok. Több megyében is az utóbbi évek legnagyobb keretösszegét használhatták fel a mellékúthálózat rekonstrukciójára, a legégetőbb problémák kezelésére.

Az 1-2-3 számjegyű utakon szükségessé vált beavatkozásokra a Magyar Közút tett javaslatot, amelyet a térségek egyéni országgyűlési képviselőivel egyeztettek. A mintegy 430 kilométeren megvalósuló beruházások a burkolat megerősítését, a forgalombiztonság és a kapacitások növelését eredményezik. A 4-5 számjegyű útszakaszokon a Regionális Operatív Programokból még felhasználható 18 milliárd forintot fordítják erre. A kivitelezéseknek legkésőbb év végéig be kell fejeződniük közel 150 kilométeren.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!