Hírek

2014.06.03. 18:01

Kit is kell hívni, ha baj van?

Az utóbbi időben a 104-es segélyhívó helyett ismét egyre többen a helyi mentőállomás városi számát tárcsázzák, azonban ezen keresztül mentési feladatokat nem vehetnek fel. Az itteni szolgálatvezetés 2006-ban megszűnt.

Gallai Péter

Reszegi Imre, a dunaújvárosi mentőállomás vezetője lapunk segítségét kérte a lakosság megfelelő tájékoztatásában, ugyanis mint fogalmazott: egy-egy rossz helyre befutó híváson élet is múlhat.

– Az utóbbi több ingyenes kiadványban, illetve televíziós képújságban is a városi telefonszámunk jelent meg a közérdekű információk között, a 104 helyett. Azonban ez téves, nyomatékosan felhívom a figyelmet arra, hogy Dunaújvárosban sem felvilágosítást nem tudunk arról adni, hogy kit és hova szállítottak, másrészt mentési feladatokat sem vehetünk fel. A bejelentést minden esetben a 104-es hívószámon kell megtenni és ez nem rosszindulatú elutasítás, hanem a szolgálat minőségirányítási rendszere előírja többek között a hangrögzítést és a számítástechnikai támogató rendszer használatat. Utóbbi segítségével a székesfehérvári irányító központban minden járművet nyomon tudnak követni, látják hol tartózkodnak, s a szabad egységnek adják ki a feladatot. A Szent Pantaleon Kórházba a dunaföldvári, a dunavecsei, az ercsi, a pusztaszabolcsi és esetenként még a sárbogárdi mentők is hoznak beteget, így a fehérvári diszpécser szükség esetén egy éppen végző vecsei autót küldhet egy újvárosi riasztáshoz. Ezt én az irodából nem látom – hangsúlyozta Reszegi Imre, aki szerint súlyos problémákat okozhat, ha nem a jó vonalat csörgetik az emberek.

A dunaújvárosi mentőállomásról Tóth Péter és kollégái a székesfehérvári központtól kapott jelzés alapján indulhatnak csak bevetésre (Fotó: Ónodi Zoltán)

– Van olyan helyzet, hogy az állomáson senki nincs aki felvegye a kagylót, mert minden egység éppen úton van. A telefonáló viszont azt várja, hogy segítséget kap, majd felháborodik, hogy nem fogadják. Az így eltelt idővel viszont emberéletek foroghatnak kockán.

A vezető egy másik problémát is megemlített: ügyeleti időben sokan őket riasztják, például a napokban egy elhúzódó köhögés miatt – nekik viszont minden esethez ki kell vonulniuk. Azonban lehet, eközben másutt, egy életveszélyes helyzetben sokkal nagyobb szükség lenne rájuk.

A mentőszolgálattól független hír, hogy ősszel kezd el átállni a teljes hazai segélyhívó rendszer a 112-es számra. Először a 107-es rendőrségi hívások futnak majd be a szombathelyi és a miskolci központokba, aztán itt veszik fel a telefont majd akkor is, ha a tűzoltókat vagy a mentőket hívjuk. A két országos központban nem hivatásosok, hanem civilek fogadják a hívásokat. Őket elsősorban arra képezték ki, hogy szűrjék ki a hamis telefonokat, az igazi segélyhívásoknál vegyék fel a legfontosabb adatokat. A kérdéseket a számítógép ajánlja fel nekik, és az ügy típusától függően haladnak tovább a telefonáló kikérdezésével, miközben kitöltik az eset elektronikus adatlapját. Ezek az adatok valós időben már meg is jelennek a megyei bevetésirányítási központok számítógépén. A mobiltelefonok cellainformációi alapján pedig a helyzetmeghatározás is megtörténik.

 

SZERINTEM

Régen minden szerv esetében helyben fogadták a hívásokat, hamarosan már két nagy központba futnak be ezek. A hivatalos álláspont szerint ezzel gyorsul a mentésirányítás, s bízzunk is abban, ez maradéktalanul teljesül. Azonban felmerül, hogy pánikhelyzetben, vagy akkor, amikor kirabolnak és csak két mondatos hívásra van lehetőség, a messzi Szombathelyen és Miskolcon is tudni fogják az alábbiak jelentését: elütöttek egy gyalogost a Kiscsillagnál, ég az aljnövényzet az erdei tornapályán, az MMK-ban rosszul lett valaki, kiraboltak a venyimi buszfordulóban, lopnak a radari telepről...

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!