2015.02.25. 16:50
Magnus Expedíció: Kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk Földi Zoltánéknak
Olaszország – Nem jó híreket kaptunk a Magnus Expedícióról, Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotós Földközi-tengert megkerülő repülőútjáról.
Lapunk már a felkészüléstől folyamatosan nyomon követte a nem mindennapi vállalkozást, ami arról szól, hogy a Kecskeméten gyártott ultrakönnyű repülővel Földi Zoltán pilóta és Hankusz Kálmán fotós tizenöt országot érintve körberepüli a Földközi-tengert, tizenkétezer kilométert megtéve. Az expedícióval a Gerle 13 1933-as rekordja előtt szeretnének tisztelegni, A magyar gyártású gép pilótája, Bisits Tibor és tervezője, Bánhidi Antal akkor túrarepülésben még nem teljesített rekordot állított fel.
Utódjaik Olaszországig baj nélkül eljutottak, ott azonban megrepedt, majd levált a kabintetőjük egy része, ami miatt szerencsés kényszerleszállást kellett végrehajtaniuk.
Hankusz Kálmán (balra) és Földi Zoltán épségben átvészelte az Olaszország légterében történteket, és nem adják fel vállalkozásukat, ugyanis a repülőgép javítása után tovább folytatják majd útjukat. Fotó: Pálfi Balázs
Földi Zoltán pilóta a kedden történt eseményről így számolt be közösségi oldalán: – Repülés közben az olasz tengerpart felett a kabintetőnk megrepedt, majd egy darabját is elveszítettük. Ezért azonnal megszakítottuk az útvonalunkat és kényszerleszállást hajtottunk végre. A kabintető részbeni hiánya miatt Kálmán komfortérzete jelentős mértékben csökkent, de a fejhallgatómat elvitte a vákuum. Mivel nem tudtam kommunikálni, ezért a legközelebbi reptér kényszerleszálló mezőjét használtuk a landoláshoz, nehogy egy másik érkező gépet veszélyeztessünk ezzel a manőverrel.
A repülőgép egyébként fel van szerelve vészhelyzet esetén alkalmazható biztonsági, úgynevezett visszatérítő eszközzel, amit most nem kellett használni. Ez egyébként a Magnus Fusion méreteiből adódóan nem katapultülést jelent. Ennek részleteit még az indulás előtti bemutatón Snaiker Sándor, a Magnus Aircraft Zrt. főmérnöke ismertette:
– Öt-hat ével ezelőtt kerültek be az ultrakönnyű repülőgépekbe is ezek a visszatérítő rendszerek. Hozzászoktunk, hogy például a vadászgépeken olyan ejtőernyő van, amit a pilóta, illetve utasa visel. Ebben a járműben teljesen más rendszer található, ami az egész gépet hozza vissza. Amennyiben szükséges, akkor a pilóta egy karral aktivizál egy pirotechnikai eszközt, ami kiemeli a több ponton felfüggesztett, nagyjából száz négyzetméteres mentőernyőt, s ezen függve ereszkedik le a földre az egész repülő. Ennek fontosságát jelzi, hogy pár éve, amikor két kisgép összeütközött Horvátországban, az egyik fel volt szerelve visszatérítővel, a másik nem. Előbbi utasai élték túl a balesetet...
Egyébként az expedíció a következő országokat érinti: Magyarország, Ausztria, Olaszország, Franciaország, Spanyolország, Marokkó, Algéria, Tunézia, Líbia, Egyiptom, Izrael, Jordánia, Ciprus, Törökország, valamint Görögország.
A páros a tervek szerint harminc nap alatt próbálta teljesíteni a távot, de már az időjárás miatt is volt csúszásuk, nem beszélve erről a mostani az esetről, így biztos, hogy jelentősen meghosszabbodik kalandjuk, ami során végigfényképezik és videózzák az utat. Reméljük és bízunk benne, hogy a továbbindulás után már minden gond nélkül.
Tóth Zoltán
Máté Roland
– Az a véleményem erről az útról, hogy nagy erőpróbát jelenthet a résztvevőinek. Én semmiképpen sem jelentkeznék ilyen hosszú távolságra, már csak azért sem, mert nem vonz a magasság. Viszont, amit ez a két férfi a fejébe vett, mindenképpen támogatandó.