Hírek

2014.11.04. 16:00

Megkezdődött a télre való felkészülés a közútnál

Dunaújváros – A megszokottak szerint, a téli üzemmódra váltás előtti gépszemlét tartották meg a Magyar Közút Nzrt. dunaújvárosi kirendeltségén kedden délelőtt.

Gallai Péter

A keddi gépszemle csak egy eleme volt a felkészülésnek, az állomány délelőtti munka- és balesetvédelmi oktatása után a rendőrség képviselője tartott balesetmegelőzési előadást. Ezt követően pedig a katonás rendben felsorakozott gépek megtekintése, illetve berendezéseinek, tételes ellenőrzése következett.

A nap során a rendőrség részéről Bánfi Zsolt tartott előadást a kollektívának, majd jött az eszközök vizsgálata

Molnár István, a társaság Fejér megyei igazgatója örömmel mondta: – Az elmúlt évek alatt a nagy járművek esetén a teljes géppark megújult, a most beszerzett Mercedes Unimoggal együtt történelmi ez a nap, hiszen az összes, húsz-harminc éves járművet lecseréltük modernekre. Az öt Mercedes vezérgép egy évet már szolgált, s esetükben elmondható, hogy meghibásodás nélkül végezték munkájukat, télen a nagyobb szórókapacitásuk is növeli a biztonságot, hiszen több sót tud magával vinni, így kevesebbet kell fordulni. Ez mind növeli a szolgáltatási szintet, arról nem is beszélve, hogy jelentős megtakarítást értek el az üzemanyagfogyasztásban és a szervízköltségekben, ami több tízmillió forintot jelent. Tavaly egy nagyteljesítményű traktor, az idén pedig egy rakodógép érkezett, amelyek szintén bevethetőek szükség esetén. S az sem mindegy, a kollégák milyen körülmények között végzik a munkájukat.

Az eszközök vizsgálata során például a Lukács Zsolt vezette új Mercedest menet közben is megnézték (Fotók: Ady Géza)

Az igazgató felhívta a figyelmet az előttünk álló tél kapcsán, hogy a közlekedők figyeljenek a széles hóekékre, nehogy beleakadjanak, mert egy forgalmi sávot elfoglalnak munka közben. A hókotrókat megelőzni nem tanácsos, amikor konvojba szervezve mennek, akkor tilos is.

– A téli gépszemle lényege, hogy átállunk a nyári üzemeltetésről, hiszen ezeket a járműveket folyamatosan használjuk. Most felkerültek például rájuk az adapterek, s ilyenkor a sószórót is kalibrálják, ami nagyon érzékeny. Általában húsz gramm per négyzetméter a kijuttatott mennyiség. Ehhez a kezelő csak elfordít egy kapcsolót a fülkében.

Soltész Gyula, a helyi üzemmérnökség vezetője elmondta, az új Unimogjuk a leguniverzálisabb, ami a közszolgáltatók csúcsgépe. Ez például nehezebb terepen is elboldogul, mint a teherautók. Ami pedig a sókészletet illeti: a tároló dugig van. – Ez ezerkétszáz tonnát jelent, ami egy átlagos télre elegendő mennyiség. Emellett kálcium-kloridból is nagy készlettel rendelkezünk, ezt megelőzésre és mínusz nyolc fok alatt használjuk, amikor a só már nem olyan hatékony.

A téli üzem tervezetten november 10-től március 15-ig tart, de ennek kezdését az időjárás befolyásolja, mint például a mostani meleg. Addig még egyéb munkákat végeznek, például kátyúznak, de a hófogók kihelyezése is folyamatosan zajlik. Ám utóbbit akadályozza a mezőgazdaság, ugyanis a csapadékos idő miatt még van, ahol lábon a kukorica, ilyen helyre pedig nem lehet telepíteni a rendszereket. Csak akkor, ha a szántás és a vetés is kész.

Húsz év átlaga százötven nap

A helyi mérnökséghez 309 kilométernyi út tartozik, ennek takarítását, síkosságmentesítését alapvetően öt saját és két bérelt géppel oldják meg, meghatározott útvonalon. Hófúvás esetén a nyitóekék és hómarók is szolgálatba állnak. Húsz év átlagában egy téli szezon százötven nap, ebből hatvanon fordul elő síkosság, harmincon pedig hó. Volt, hogy síkosságot mentesíteni mindennap kellett, ellenben hó szinte nem is esett.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!