2016.05.02. 17:55
Megkezdődött az érettségi - Pár éve a legkönnyebb feladatok
Dunaújváros - A magyar nyelv és irodalom tantárggyal kezdődött idén is az érettségi vizsgák sora szerte az országban. Dunaújváros kilenc intézményébe érkeztek ünneplőben a vizsgázók.
Őszi Attila, a Dunaújvárosi Szakképzési Centrum főigazgatója lapunknak elmondta, a hozzájuk tartozó hét intézményben mindenhol rendben és időben elkezdődtek, s be is fejeződtek a tegnapi érettségi vizsgák, semmilyen szabálytalanság nem történt az 557 diák vizsgájakor. A szakképző intézetekben a vizsgát tizenkilenc bizottság száznegyvenkét tanára felügyelte a feladatoknál. Egyik tagintézményükben a vizsgakezdés előtt azt tapasztalták, hogy a kétszintű vizsga adminisztrációs rendszere nem volt elérhető, amit az Oktatási Hivatalnak jeleztek, akik kijavították a hibát, így rendben lezajlott ott is minden.
Hasonlóan nyilatkozott Müllerné Ódor Marianna, a Széchenyi István Gimnázium és Kollégium igazgatója is, náluk is rendben, fennakadás nélül ért véget a 118 érettségiző számára az első vizsganap. Csakúgy a Rosti Pál Gimnázium, Általános és Szakképző Iskolában, ahogy Rajnai István igazgató elmondta, az 57 vizsgára jelentkező közül 56-an részt is vettek a magyar érettségin. Bár elsőre ijesztőnek tűnt a feladat, a diákok és a tanárok értékelései alapján jó pár éve nem volt ilyen könnyű az érettségi vizsga magyarból.
Halász Gyöngyvér, a DSZC Bánki Donát Gimnáziuma és Szakközépiskolája magyartanára a következőképpen értékelte a feladatot: - A szövegértési feladatlappal véleményem szerint elégedettek lehetnek a diákok: maga a szöveg könnyen értelmezhető, a hozzá kapcsolódó feladatok sem nehezek, többségükre egyértelmű válasz adható. A szövegalkotási feladatnál mindhárom választható téma figyelemfelkeltő volt. Különösen tetszik az érvelés, ami a kérdésfeltevés, a kritikai gondolkodás fontosságát állítja középpontba. Ráadásul a feladatutasítás nemcsak irodalmi olvasmányélmények, hanem személyes tapasztalatok említését is megengedi. A novellaelemzés általában a legkedveltebb feladattípus a diákok körében, idén a Tamási Áron novellában elsősorban a mese műfaji sajátosságait kell keresniük. Arra számítok, hogy diákjaim többsége ezt választotta. Az összehasonlító elemzés versei a zenéhez kapcsolódnak. A költemények terjedelme elriaszthatta a diákokat attól, hogy ezt a témát válasszák, talán ez lehet a legnagyobb kihívás a vizsgázók számára. Összességében barátságos, korrekt feladatokat kellett megoldaniuk magyarból az idén érettségizőknek.
A felügyelet szigorú volt, hiszen semmilyen segítséget nem vehetnek igénybe a diákok, telefonjaikat is le kellett adniuk a vizsga idejére.
Magyar írásbeli tételek:
Szövegértés:
Moravcsik Gyula Kossuth-díjas bizantológus, A papiruszok világából című könyve egy részletének elemzése.
Érvelés feladatrész:
Csoóri Sándor Nomád naplójának egy részlete.
Tamási Áron Szerencsés Gyurka című novellájának részlete.
Vörösmarty Mihály Liszt Ferenchez és Illyés Gyula Bartók című műveinek összehasonlítása.