Kell-e féltenünk a gyereket a reklámoktól?

2017. január 01., 17:35 szerző: Osváth Sarolta
komment
A gyerekek védelme mindenkinek fontos, a szülőknek, a társadalomnak és a reklámszakmának is - hangsúlyozta Fazekas Ildikó, az Önszabályozó Reklám Testület főtitkára, válaszolva lapunk kérdésére, amelyben azt tudakoltuk, kell-e a szülőknek félteniük gyermekeiket a reklámok özönétől?
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

Az év végi ünnepek pihenős napjaiban mindannyian többet néztünk tévét, több újságot, magazint olvastunk, és hosszabb időt töltöttünk internetes böngészéssel is, mint az átlag hétköznapokon. A legtöbb szülő ilyenkor engedékenyebb a gyerekek tévézésével kapcsolatban is, így a családok, kicsik és nagyok a szokásosnál több időt töltöttek a képernyők vagy a számítógép előtt. Ezért is kértük a szakember véleményét.

„Sokan nem tudják, hogy a gyermekek védelme a reklám szabályozásának egyik kiemelt területe”
Fotó: PLT

- Vajon a reklámok készítői tekintettel vannak-e arra, hogy akarva-akaratlanul, elérik a kiskorúakat?

- Már a kérdés is az egyébként elég általános közvélekedést sugallja, hogy a reklámok iránt van némi bizalmatlanság az emberekben. Nem tudják és nem is tételezik fel, hogy a gyermekek védelme a reklám szabályozásának egyik kiemelt területe. Egy-egy termék minél hatásosabb reklámozását jogszabályok sokasága, sőt, a reklámozók önként vállalat etikai szabályai is korlátok közé szorítják. Bár a szülők gyermekekkel kapcsolatos aggodalmait vizsgáló kutatások szerint a reklám nem szerepel az első tíz tényező között, és a monitoring eredményeink is azt mutatják, hogy a szakma felelős módon kezeli a gyermekek és a reklám kérdését, mégis rendkívül fontosnak tartjuk tudatosítani, hogy ezek a szabályok léteznek, és mi is a tartalmuk.

- Konkrétan mire gondol?

- Rendkívül szerteágazóak és körültekintőek a jogszabályok, de van néhány alaptétel: például az, hogy gyerek szerepeltetésével nem lehet alkoholt reklámozni, vagy édesség fogyasztására buzdítani, autóreklámban pedig gyerek csak biztonsági övvel bekötve jelenhet meg. Egészen odáig sorolhatnám a példákat, hogy nem lehet konyhai vagy egyéb „veszélyes” háztartási szerszámot, eszközt úgy bemutatni, hogy a gyerek egyedül látszik a helyiségben, de tilos bármilyen agresszióra utaló dolog reklámozása is.

- Mit tesznek azért, hogy a szülők ilyen szempontok szerint is figyeljenek a reklámokra?

- Az ÖRT létrehozott egy honlapot, amely kifejezetten ezt a célt szolgálja. Ha felkeresik a Szülők Szava honlapot, nemcsak a jogszabályok gyűjteményével, hanem a reklámok vizsgálatának szempontjaival is megismerkedhetnek. Összeállítottunk egy olyan linkgyűjteményt, amely a reklám világában történő eligazodáshoz nyújt segítséget.

Tévéreklám anno: „Nem megmondtam, hogy bontott csirkét hozzál! Bontott csirkét, bontott csirkét!”
Fotó: internet

- Gondolja, hogy a szülők egy nem tetsző vagy gyanús reklám láttán majd böngészni kezdik a jogszabályokat? Egyszerűbb kikapcsolni a tévét vagy a rádiót, kivenni a gyerek kezéből a tabletet…

- Ennél izgalmasabb dolgot kínálunk: a honlapon egy online játékot indítottunk, amelyben fiktív hirdetéseket mutatunk, és a látogatónak el kell döntenie, hogy a reklám szerinte elfogadható vagy sem, tartalmaz-e olyan elemet, amit szülőként a gyerekek számára nem tart megfelelőnek. A reklámok szabályosságáról szavazni lehet, és a helyes válasz azonnal megjelenik, tehát mindenki tesztelheti, hogy mennyire tudatos a reklámok megítélése terén. S ha valaki az ismeretek birtokában egy-egy reklámról azt gondolja, hogy megsérti a szabályokat, arra biztatjuk, tegyen panaszt. A szabályoknak való megfelelés ugyan nem egyéni ízlés kérdése, de a szülők szava igenis számít.

- Veszélyt látnak most e téren? A hirdető cégek és a reklámokat kivitelező „kreatív” szakma mennyire tartja be a jogi és etikai normákat?

- Éppen ellenkezőleg, a szakma és a cégek részéről egyre felelősebb magtartást tapasztalunk. Az élelmiszerreklámok terén például a cégek önkéntes vállalása következtében 80 százalékkal csökkent a gyerekeket célzó élelmiszerreklámok száma. A gyerekek védelmére vonatkozó jogszabályokat maximálisan igyekeznek betartani, egyre etikusabban állnak ehhez a kérdéshez. Annál is inkább, mert ma már piaci értéke van annak, ha a cég imidzséhez hozzátartozik a felelős gondolkodás. Ugyanakkor tengernyi új termék kerül piacra, és folyamatosan születnek az új és újabb reklámok, és természetesen mindig lesznek új gyerekek és szülők is. Szükségesnek tartjuk, hogy a fogyasztó ismerje jobban a jogi és etikai szabályokat, és képes legyen megítélni, a reklám megfelel-e ezeknek vagy sem. Nem látunk jelenleg problémát a reklámpiacon,
de ettől még fontos, hogy a szülők is tisztában legyenek azzal, hogy milyen sok szabály védi a gyermeküket, és azzal, hogy a védelem közös ügyünk.

OLVASÓINK VÉLEMÉNYE

Fehér Gyula: – Bosszantónak tartom, hogy nem tudok nyugodtan megnézni egy műsort, vagy egy filmet, mert 10-15 percenként reklám szakítja meg. Ilyenkor csak kapcsolgat az ember, de a többi adón is ugyanez a helyzet.

Magyar-Szűcs Krisztina: – Eleve a tévéműsorokat nem szeretem, a reklámokat pedig pláne nem. A gyerekek különösen könnyen befolyásolhatók a televízió, az internet által, amivel aztán fogyasztásra sarkallják a családot...

Emődi Tibor: – Több okból is irtózom a reklámoktól. Az egyik, hogy folyton ugyanazok ismétlődnek a különböző csatornákon. Ráadásul némelyik kifejezetten idegesítő. A másik, hogy nem lehet nyugodtan végignézni egy filmet.

Osváth Sarolta

2017. január 01., 17:35 szerző: Osváth Sarolta

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...