Hírek

2015.12.16. 18:54

Most még nem büntetnek - A fix telepítésű közlekedési ellenőrző pontok jövőre ''élesednek''

Dunaújváros - Az országban valamennyi fix telepítésű szupertraffipax felszerelési helyét már véglegesítette a rendőrség, azonban éles bevetésük, így a Dunaújvárosnál és Dunaföldvárnál telepítetté is, csak jövőre várható.

Gallai Péter

Sokáig ment a találgatás a közlekedők között, vajon az ország számos pontján milyen kamerákkal bőven ellátott acélkapuk emelkednek az utak fölé. Azután lehullt a lepel: ezek is az Európai Unió 14,5 milliárd forintos támogatásával kiépített, VÉDA elnevezésű közúti intelligens ellenőrző kamerahálózat-rendszer részei. Ebből idén tavasszal már 160 mobil sebességmérő készülék - ami később több más szabályszegés szankcionálására is alkalmas lesz - üzembe állt, a végleges helyre telepített rendszerek azonban csak a tesztek és a különféle engedélyek beszerzése után állnak majd működésbe, annak ellenére, hogy telepítésük befejeződött.

Kedden Halmos Zsolt, az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese sajtótájékoztatón, Budapesten jelentette be: a rendszer 160 mobil sebességmérőt, valamint az ország egész területén 365 fix telepítésű komplex közlekedésellenőrző pontot (KKEP) foglal magában 134 útszakaszon. Továbbá a külföldi jogsértők elfogása érdekében beszereztek huszonhat nagy teljesítményű Skoda személygépkocsit. Ezekbe a határozatok elkészítéséhez szükséges számítógépet és nyomtatót is szereltek, így egyből meg is tudják mutatni a felvételt is a sofőrnek. Az eszközöket 2016 elejétől infokommunikációs vizsgálatnak vetik alá, a rendőrség csak azt követően kezdi meg a mobil sebességmérők egyéb funkcióinak, illetve a fix KKEP-knek az alkalmazását.

A Fejér megyében telepített fix kamerarendszerek pontos helye - nem árt megjegyezni ezeket
Infografika: Zsaru Magazin

A kamerák a sebességmérés mellett alkalmasak - többek között - forgalomszámlálásra, rendszámfelismerésre, a forgalomtorlódás felismerésére és a biztonsági öv használatának ellenőrzésére, ezen felül többféle szabályszegés felismerésére és dokumentálására is. Így a záróvonal átlépését, a piros lámpán, vasúti átjáró tilos jelzésén való áthajtást, a kézben tartott mobiltelefont, a bekanyarodási tilalom megszegését, a szabálytalan sávváltást, a forgalommal szembeni közlekedést is szankcionálni tudják. Sőt, mivel a kamerák kapcsolatban állnak a nyilvántartással is, így a felvételek alapján utólag azt is meg tudják állapítani, a járműnek volt-e érvényes műszaki vizsgája, vagy kötelező biztosítása.

A VÉDA rendszer segítségével cél, hogy az EU célkitűzéseinek megfelelően a 2010-hez képest a felére csökkenjen 2020-ra a közlekedési balesetekben elhunytak száma.

Lapunk megkeresésére Kiss Z. Edward őrnagy, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság szóvivője azt mondta, még nem tud konkrét információkkal szolgálni azzal kapcsolatban, hogy a fix telepítésű kamerák pontosan mikortól működnek élesben.

Azonban az biztos, hogy két héttel a jogkövetkezményekkel járó ellenőrzések megkezdése előtt, ígérete szerint az Országos Rendőr-főkapitányság sajtótájékoztató keretében jelenti majd be az időpontot azért, hogy minden gépjárművel közlekedő időben fel tudjon erre készülni.

Kamerák, lézerek kereszttüzében

Közzétettek egy videót is a rendszer működéséről. A többszörös szabályszegés bemutatása során az átnézeti kamera rögzíti az adott eseményt, a záróvonalat figyelő kamera a szabályszegést. Az első rendszámazonosító hiteles sebességet mér, a lézer elkészíti a 3D-s burkológörbét, meghatározta a jármű pontos méretét, kategóriáját. A hátsó rendszámazonosító szintén leolvassa az adatokat.




Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!