2014.03.20. 18:00
Muki, a 120 éves mozdony története folytatódik
Dunaújváros - A város egyik régi-új nevezetessége lehet, sőt: lesz Muki, a helyi úttörővasút mozdonyainak utolsója.
Muki, immár elemeire szedve a Dunaferr szakiskola tanműhelyében van, újjászületésre készen
Újjászületésének új szakaszába érkezett Muki, a dunaújvárosi Vidám Park egykori úttörővasútjának egykori mozdonya.
Sajnos, ez alkalommal be kell ismernem személyes tévedésemet: a minap azt írtam, hogy e százhúsz éves mozdony az önzetlen és lelkes felújítók jóvoltából újból működőképessé válik.
Nos: nem.
Szakemberek szerint egyszerűbb lenne egy új mozdonyt építeni a semmiből, mint Mukihoz megszerezni a szükséges szakmai engedélyeket, köztük a kazánvizsgát, egyebeket.
Arról persze már nem is beszélünk, hogy hol is működne ez a szegény mozdony, ha működne is?
Ahhoz komoly pálya- és biztosítórendszer kellene, sok szakemberrel, vasutassal, karbantartóval, pénztárossal, marketingessel inkább ne részletezzük.
Muki kiállítási tárgy lesz. Annak viszont szép lesz!
Orosz Csaba, a Dunaújvárosi Hivatásos Tűzoltóság parancsnoka, a Muki-projekt társadalmi támogatója, szervezője, egyeztetője csütörtökön elmondta nekünk: a hétvégi homokfúvás után, amiről már beszámoltunk, vagyis a kulcsi ipartelepen történt rozsdátlanítás és fémtisztítás után a mozdony és kocsija hétfőtől már a Dunaferr Zrt. tanműhelyében van. Ott elemeire bontották, majd a kellő javítások és pótlások után újra összerakják őket.
Erről Orosz, aki már sok mindent látott, csak annyit mondott: öröm nézni, ahogyan a vasműs szakoktatók és tanítványaik csillogó szemmel, szünetet, műszakvéget feledve, szakmailag felajzva dolgoznak a gépen...
Amihez a vasmű vezetői megadnak minden segítséget, szállítástól anyagig. A Linde cég védőgázt biztosít a hegesztéshez. A Csúcs-Forma Kft. feleáron festi majd le a kész gépet. A munkálatokat mintegy egymillió forintos összeggel támogatja a városi önkormányzat.
Most vasúti szakértők tárgyalnak arról, hogy Mukit milyen színekre is kellene festeni, mivel eddigi élete során a mozdony legalább ötféle külsővel jelent meg. Ezekből természetesen csak egyet lehet helyreállítani. Melyiket? Erről még vitáznak.
Az viszont biztos, hogy úgy két hónap múlva a Vidám Park úttörővasútjának gépeiből egyedül megmaradt mozdony eredeti szépségében állhat majd újraalkotói reményei szerint valahol a felső Duna-parton, a Városházzal egy magasságban.
A 285.001-es gőzmozdony története a jelek szerint tovább folytatódik...