2014.02.19. 16:55
Dunaújváros logisztikai adottságai a legjobbak
Dunaújváros - Az országban nálunk a legjobbak az adottságok egy logisztikai kiszolgáló központ megépítéséhez.
A meglévő ipari kikötőnk (jobbra) gond nélkül képes kiszolgálni a vasműt. Ám fejlesztést is terveznek, új kikötővel
A Duna melletti kis- és közepes nagyságú kikötők fejlesztését tűzte ki célul az Európai Unió DaHar (angolul: dunai kikötők) projektje és most, az előkészítő szakasz lezárásával elmondhatjuk: akár kezdődhetnek is az építkezések!
A projekt munkaszervezete már szerda délután elkezdte a legfőbb irányító testület csütörtöki ülésének előkészítését. Esshafen, Dunaújváros, Vukovár, Novi Sad, Giurgiu, Sinistra, Lom városok együttműködése már nem csak terv: az elmúlt három évben alaposan megismerték egymást és főként egymás kikötőit a munkában résztvevő szakemberek.
Dunaújváros meghatározó szerepet játszik a projektben. A szerdai főiskolai tanácskozáson kérdeztük erről (is) Rédli László projektmenedzsert és Győri Mátét, a szakmai projektmenedzsert.
Rédli László elmondta: a széleskörű tájékozódás és szakmai felmérések nyomán részletes terveket dolgoztak ki minden résztvevő város kikötőjére. Figyelembe vették a gazdasági környezet esetleges változásait is, lehetőséget hagytak a változtatásokra.
Dunaújváros esetében nem azt a kérdést akarták eldönteni, hogy a régi ipari kikötőt fejlesztik-e tovább, vagy újat építenek, hanem azt mérték fel, hogy mi szolgálná legjobban a város és környéke gazdasági fejlődését?
A szakmai előkészítő munka során egyértelművé vált, hogy sokoldalú logisztikai szolgáltató központ kiépítésére kell törekedni Dunaújvárosnál, kihasználva a meglévő, az országban szinte páratlannak mondható adottságokat. Ezek: a Pentele híd, egy meglévő és egy tervezett autópálya, egy országos főút, vasúti vonal.
Szerepel a tervben egy új kikötő építése is, de a végrehajtás harmadik ütemében, és nem a meglévő kikötő helyett, hanem azzal együttműködésben. A projektmenedzser hozzátette: nem egy gigantikus beruházás keretében gondolják megépíteni mindezt, hanem több pályázattal, évek során fokozatosan.
Győri Máté szakmai menedzser ehhez hozzáfűzte: az országban a felmérések szerint Dunaújvárosé a legjobb adottságú helyszín egy logisztikai szolgáltató központ létesítésére.
Ahogyan fogalmazott: a rendkívül alapos szakmai előkészítés nyomán akár meg is kezdődhetnek az építkezések az Európai Unió 2014-2020 közötti költségvetési időszakában kiírt pályázatokból. A kikötőfejlesztések hatékonyságát segíti, hogy az is, hogy az unió irányelvei szerint a mai közúti szállítás húsz százalékát át kell terelni a kedvező adottságú folyami szállításhoz 2020-ig.