Hírek

2016.02.04. 20:44

Oktatásügy: hogyan tovább?

Dunaújváros – A miskolci pedagógus demonstrációval azonos napra, szerdára hívott össze köznevelési fórumot a KLIK dunaújvárosi tankerülete. A helyi tanerők rossz szájíze csak keserűbb lett a média kizárásával megtartott „egyeztetés” végére.

Szabó Szabolcs

A  tanári tiltakozásokra köznevelési konzultáció meghirdetésével reagált az Emberi Erőforrások Minisztériuma múlt héten, bizonyítva: a minisztérium szélesebbre nyitotta az ajtókat, hogy a fórumok során minél pontosabban és minél szélesebb körben begyűjtött észrevételeket, javaslatokat hasznosítsa a február 9-én alakuló köznevelési kerekasztal munkájában. Ám a dunaújvárosi tankerületi ülésről a szokottnál is elkeseredettebben távoztak a pedagógusok, érdekvédők.

A pedagógusok és a mellettük kiálló szimpatizánsok pécsi tüntetésén, a Széchenyi téren, szerdán este - folytatás a fővárosban
Fotó: MTI Illyés Tibor

Információnk szerint a szerdai dunaújvárosi tankerületi egyeztetésen résztvevők tapssal fejezték ki a szolidaritásukat a demonstrálókkal, aztán kézfeltartással jelezték, egyetértenek az alábbiakkal:

„Követeljük, hogy az új közoktatási törvénnyel kapcsolatos egyeztetések az alapoktól kezdődjenek. Az elmúlt négy évben kiderült, hogy az irány sem jó, és a toldozgatás-foltozgatás sem vezetett sehova. A tárgyalásoknak az intézmények fenntartásáról kell szólnia, emellett az autonómiáról, az önálló gazdálkodásról, a bérpótlékokról, az előmeneteli rendszerről, a minősítésről, a kötelező óraszámokról, valamint a kötelező órákon felüli túlórák kifizetéséről, továbbá a 32 óra eltörléséről, a fizetések minimálbérhez kötéséről, a tankönyvekről, az érettségiről, a NAT-ról. És mindezek előtt a gyermekről, az ő mindenek feletti érdekeikről ” - ez (is) áll a miskolci Herman Ottó Gimnázium tantestülete által korábban kiadott közleményben. Részben erre is reagált privát blogjában, a helyi Széchenyi István Gimnázium pedagógusa, egykori igazgatója, Fábián István, akinek felszólalását szerdán délután, a KLIK által szervezett egyeztetésen is hallhatták a résztvevők a Bartók Kamaraszínházban. A következőkben ebből idézünk néhány gondolatot:

„Véleményem szerint a nemzeti alaptantervet mennyiségében le kell csökkenteni, tartalmában pedig meg kell újítani. És természetesen ehhez kell igazítani az óraszámokat is. Jelenleg a rendelkezésre álló időkeretben lehetetlen átadni a gyerekeknek azt az ismeretanyagot, amely mindenki számára elő van írva. Ennek következtében a tanulók és a pedagógusok többsége mérhetetlenül frusztrált, mert nem tud megfelelni a vele szemben támasztott követelményeknek. Valljuk be, néha csak átrohanunk az anyagon, és tudomásul vesszük a hiányosságokat. Közben elraboljuk gyerekeinktől a gyerekkorukat, és sok esetben már fiatalon kiégetté tesszük őket. Én ezt nem kívánom az unokáimnak. De nem elég csak mennyiségében változtatni a NAT-ot, a tartalmát is a harmadik évezredhez kell igazítani... A mi gyerekeinknek azonban már másra van szükségük. Felesleges lexikai ismeretek helyett inkább arra kellene megtanítani, pontosabban rávezetni őket, hogy gyorsan és pontosan tudjanak hiteles forrásból információt szerezni, hogy tudjanak közösen, egymást elfogadva és segítve dolgozni valamely cél érdekében. Ehhez persze éppúgy időkeret kell, mint az angol polgári forradalom vagy a logaritmus megtanulásához. ”

Horváth Éva tanár, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének dunaújvárosi ügyvivője, az Arany János Általános Iskola közalkalmazotti tanácsának elnöke a szerda délutáni, a Bartók Kamaraszínházban megrendezett tankerületi fórumról lapunknak elmondta, hogy a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ dunaújvárosi tankerületének vezetői már előre írásban kérték a pedagógusokat foglalkoztató kérdéseket. Ám a fórumon ezekre a kérdésekre nem válaszoltak, és kérésre sem nevezték meg, hogy e kérdések közül melyek kerülnek tovább a szolgálati úton, hova, kihez és milyen formában?

Továbbá a helyszínen ugyancsak kérdések nyomán derült ki, hogy a felszólalásokról nem készült jegyzőkönyv, csak emlékeztető, de mivel sem a tankerületet vezető és képviselő Moravetz Attila, sem pedig két, még be sem mutatott munkatársnője nem készített jegyzeteket a fórumról, kérdés, hogy az úgynevezett emlékeztető minek alapján készül el?

Horváth Éva megjegyezte, hogy a pedagógus szervezetek bojkottálják a minisztérium által összehívott, Köznevelési Kerekasztalnak nevezett, valójában a legfontosabb pedagógus és oktatási szakmai szervezeteket nélkülöző oktatási kerekasztal ülését.

A fórumon jelenlévő pedagógusok egyértelműen kifejezték szándékukat, hogy részt vesznek a február 13-ra, a budapesti Kossuth térre tervezett pedagógus tüntetésen.

Ahol - hangsúlyozta ő is -, elsősorban a gyerekek érdekeiről lesz szó!

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!