A híd, amely összeköt - Sorsfordító beruházás Dunaújváros életében

2017. május 19., 07:00 szerző: Szabó Szabolcs
komment
Dunaújváros - További kapcsolt fejlesztésekre van szükség a Pentele híd pozíciójának erősítéséért.
hirdetes_kapcsolo: 1
data['nincs_banner']: 0
G->reklam_mentes: 0

A hídünnephez méltó beszédekkel és előadásokkal méltatták a felszólalók a térség egyik büszkeségét, a Pentele hidat.


Mérnöki, tervezői és hídépítői remekmunka. Látványában is lenyűgöző a Pentele híd	Fotó: Zsedrovits Enikő

 

- Egy híd történetében 10 esztendő még bőven kölyökidőnek számít, annyi azonban már most rögzíthető, hogy a Pentele híd igazi fordulópontot jelentett az érintett térség lakói számára is. Az egészségügyi szolgáltatások, a munkaerőpiac és a vállalkozások terén is komoly fejlődést mutat az elmúlt tíz esztendő, ám bizakodhatunk abban, ha megvalósulnak a hídhoz kapcsolódó fejlesztések, akkori igazi kapocs lehet ez a Duna két partja között - fogalmazott köszöntőjében Font Sándor országgyűlési képviselő. Varga Gábor képviselő beszédében kifejtette, a napokban tárgyaltak az illetékes államtitkársággal, ahol ígéretet kaptak arra, hogy hamarosan tervezési szakaszba léphet az M8-as sztráda Lepsény és Dunaújvárosi közötti szakasza.

Vörös Sándor, Dunavecse város polgármestere arról beszélt, hogy a híd átadását követő tíz évben milyen konkrét lakhatási, demográfiai és munkaerő-piaci változások történtek. Thoroczkay Zsolt minisztériumi főosztályvezető a Pentele híd szerepét vázolta fel a hazai hálózatfejlesztési tervekben, valamint részletesen bemutatta az M8 - M4 gyorsforgalmi tengely megvalósítását és jövőbeni ütemezését.

Horváth Adrián, a Főmterv Zrt. szerkezettervezési vezetője pedig a Pentele híd műszaki előkészítésének főbb pontjait ismertette a hallgatósággal.

A találkozón számos, a Pentele híd építésében kiemelt szerepet játszó szakember és döntéshozó is felszólalt, hangsúlyozva, hogy a több mint 50 milliárd forintos beruházás elérte a célját.


Népes hallgatóság fogadta az előadókat 	Fotó: Zsedrovits Enikő

 

Sorsfordító beruházás Dunaújváros történetében

A Dunaújváros Hírlap a hídünnepen dr. Galambos Dénes országgyűlési képviselőt a napirenden lévő fejlesztésekről is meg kérdezte.

- Fontos, hogy legyenek olyan kiemelt célok, elképzelések, amelyek politikai ciklusokon és kormányokon is átívelnek. Ilyen volt és ma is az a Pentele híd. Dunaújváros és a környező települések számára kiemelten fontos volt, hogy ez a híd megépüljön. Tíz év telt el, és számos statisztika készült arról, milyen pozitív változásokat eredményezett ez a komoly beruházás. Elég csak két példát említenünk. A Szent Pantaleon Kórház ellátási területe számos településsel, közel 30 ezer fővel bővült, e szerepkörben is remekül, magas színvonalon teljesít az egészségügyi komplexum, amelynél az utóbbi években több mint 6 milliárd forint értékű fejlesztés valósult meg. Itt említhetjük meg a Hankook 3. ütemét is, amely a beruházó állásfoglalása szerint sem valósulthatott volna meg, ha nincs a Pentele híd.


Dr. Galambos Dénes országgyűlési képviselő 	Fotó: Zsedrovits Enikő

Nem mellékes az sem, hogy az itt élő emberek mindennapjait is nagyban megkönnyítette a híd, amelyet a felmérések szerint évről évre egyre többen használnak - fogalmazott dr. Galambos Dénes, akit a jövőbeni kapcsolódó beruházásokról is kérdeztünk: - Varga Gábor képviselőtársam már említette felszólalásában, hogy egyeztettünk a fejlesztési minisztérium illetékeseivel. Komoly ígéreteket kapunk. Ha az autópályaszakasz megépül, akkor a DaHar program keretében elkezdődhet a kikötőfejlesztés és végre elindulhat annak a logisztikai központnak a tervezése is, amely tovább erősítené a térség gazdasági szerepét.

 

A híd teljes hossza 1682 méter, ebből a jobb parti (Dunaújváros felőli) ártéri híd 1067 méter, a bal parti 300 méter, amíg a helyére úsztatott mederhíd 308 méter hosszú. A híd 41 méter széles, a mederhíd 50 méter magas és megközelítőleg 8600 tonna a szerelvényekkel együtt, burkolat nélkül. A jobb parti ártéri híd 14, a bal parti 5 pillérre támaszkodik.

A mederhíd úgynevezett felszerkezetét két, a mederbe épült vasbeton pillér támasztja alá, ezeket a mederben betonozták. A hidat nyolc, a nyolcvanas években kifejezetten a dunai hajózásra kifejlesztett, egyenként 1600 tonna kapacitású TS bárka szállította a helyére.

Szerkezete szerint kosárfül ívekre kábelekkel függesztett gerendahíd. A híd 2005-2007 között épült fel.

A leállósávokkal együtt 6 sávos autópálya, kerékpárút és járda található rajta. 1995-ben hozták létre a "HÍD" Dunaújváros és Környéke Egyesületet a híd megépítéséért való összefogásra és a térség fejlesztésére.

Szabó Szabolcs

2017. május 19., 07:00 szerző: Szabó Szabolcs

Hozzászólások

Részletes műsor

loader image

Műsorok betöltése...