2013.11.22. 17:30
Húszéves a Marketing klub - interjú az alapító elnökkel
A dunaújvárosi Marketing klub 1993-ban jött létre. Idén többfelvonásos ünnepségsorozattal a hátuk mögött készítettek számvetést. Kocsa Lászlóval, a klub tiszteletbeli, alapító elnökével kézbe vettük a közösség írott dokumentumait, és a hiányzó részeket kiegészítettük.
– A Dunaferr Egyetem Alapítvány a Közgazdaságtudományi Egyetem Ipargazdaságtan tanszékével közösen indított piackutató, piacszervező, majd felsőfokú marketing menedzseroklevéllel záruló posztgraduális képzést Dunaújvárosban, dr. Hoványi Gábor egyetemi tanár vezetésével – emlékezett a kezdetekre Kocsa László.
Kocsa László, a marketing klub örökös tiszteletbeli alapító elnöke, akivel a közösség írott dokumentumait kiegészítettük
– A klub alapításának ötlete az alapítvány titkára, Mádlné dr. Maár Ilona nevéhez fűződik, aki a képzéseket szervezte, és valami módon együtt akarta tartani az itt végzetteket. Megkerestek, s lévén, hogy akkor a Dunaferr kereskedelmi igazgatója voltam, a cég és a saját szakmai érdekem alapján is kötelességem volt a klub munkájának támogatása. A Dunai Vasműben sokáig az úgynevezett technokrata, termelés orientált szemlélet uralkodott, ami azt jelentette, hogy az előállított termékek egy jelentős részéhez utólag kellett vevőt találni, és nem a piac vezérelte az alapvető vállalati folyamatokat. A piac igényeihez való fokozott alkalmazkodás az évek során a cég sikeres működésének alapfeltételévé vált, melynek lényeges eleme volt a marketingszemlélet megjelenése és megerősödése a vállalatcsoport különböző szintjein.
– Az akkori vezérigazgató egyből mellé állt az ötletnek?
– Igen! Horváth Istvánt nem volt nehéz meggyőzni arról, hogy ezt a klubot mindenképpen támogatni kell, ugyanis olyan fiatal szakembereink is tagjai voltak a klubnak, akik számára az ott folyó tevékenység fölér egy továbbképzéssel.
– Kik lettek a klub vezetői?
– Az alakuló ülésen megválasztottak elnöknek, dr. Hoványi Gábor tiszteletbeli elnök, Müller Katalin szervező titkár, Martonné Galgóczy Ibolya gazdasági felelős lett, a kapcsolattartásért Kőhalmi Tibor felelt. Mádlné Ilona és Fülöp Ilona is helyet kapott az elnökségben. Ők voltak az induló klub motorjai. Megfogalmaztuk a célokat. A marketing első közelítése a vállalati miliőben érvényesülő gazdasági tevékenység. Második szintje a vállalati filozófiává válás, amikor a felső vezetés magáévá teszi ezt a gondolkodást. Míg a harmadik kiterjesztett szint már a nem profitorientált társadalmi szférában jelenik meg. Például a vallásban, a tudományban, a kultúrában, a művészetekben stb. Mivel a képzés az első szintre fókuszált, az abban használt módszerekben, eszközökben tette jártassá a résztvevőket, úgy gondoltuk, hogy a klub programjaiban a második és harmadik szint hangsúlyozottan jelenjen meg, és abba az irányba is bővítse a tagok ismereteit.
A 2009-es közgyűlés résztvevői a Fészek étteremben – az elmúlt két évtizedben sokkal többé váltak, mint szakmai közösség (Fotó: A szerző felvétele)
– Mint minden szervezet életében, itt is voltak nehezebb időszakok...
– A Dunaferrnél 2001-ben nagy változások voltak, a felső vezetés szinte teljes egészében lecserélődött. A klub támogatása radikálisan lecsökkent. Magam is kíváncsi voltam arra, hogy mi lesz az új helyzetben? Ez az időszak a klub nagy erőpróbája volt, de ezt is túlélte, sőt, megerősödött és minőségileg egy szinttel följebb lépett, igazi közösséggé vált. A létszám szinte változatlanul megmaradt. Ebben a klubban a mai napig nincs helye a politikának, pedig volt olyan politikai marketing előadás, ahol ezek a kérdések elkerülhetetlenül megjelentek. Óriási sikerélményként éltem meg, hogy a klub olyan közösséggé vált, amelyben szeretik, tisztelik egymást, szívesen vannak együtt, kíváncsiak a másikra. Közös alap a marketing szakma, de ez a klub messze túlnőtt a szakmai szervezeten. A Magyar Marketing Szövetség Dunaújvárosi klubjaként jöttünk létre, ám egy idő után úgy döntöttünk, hogy függetlenedünk tőlük, mert a Szövetség már nem tudta kielégíteni sem szakmai, sem közösségi igényeinket. Így inkább a „HÍD” Egyesület egyik klubjává váltunk.
– Egy sikeres közösség éléről tizenhat év után miért állt föl?
– Úgy éreztem, hogy a klub előnyére válik a megújulás. Olyan kreatív embernek szerettem volna átadni a stafétabotot, aki hozzám hasonlóan viszonyul a közösséghez és a tagság is elfogadja a személyét. Javaslatom végül is Mészáros Gézára esett. Szinte a pályám kezdete óta, még a Duna Vasmű Számítástechnikai Főosztályáról ismerem, volt beosztott és vezető munkatársam. A tagság megválasztotta, és ez a döntésük helyesnek bizonyult – az elmúlt négy év ezt egyértelműen igazolta. Persze az is fontos, hogy olyan szakemberek segítik a munkájában, mint Suha Zoltánné, Szilágyiné Kárpáti Éva és Nagy Gabriella.
– A klubtagok faültetéssel tették maradandóvá a huszadik születésnapot.
– A tízéves évfordulóra minden tag kapott egy névre szóló kulcstartót. A faültetés a húszéves évfordulóhoz méltó ötlet, mert az adományozás személyes jellege mellett szimbolizálja a klub és az erdő továbbélését is.
A hadviselés civilizált formája
- A Híd Egyesület Dunaújvárosi Marketingklubjának most hatvan tagja van, ebből 45 alapító.
- Húsz év alatt több mint 130 programot szerveztek, 34 szakmai úton vettek részt, 61 előadást tartottak, 15 sport- és egyéb rendezvényük, és húsz Év Menedzsere vendégük volt.
- A marketing nem más, mint a hadviselés civilizált formája, ahol a legtöbb csatát szavakkal, ötletekkel és fegyelmezett gondolkodással nyerik meg.
- Egy másik terminus szerint a marketing nem több, s nem kevesebb, mint a piaci műveletek értékelése a végső eredmény, vagyis a fogyasztó szempontjából. A marketing olyan piacorientált szemléletmód, amelynek ki kell sugároznia az egész üzleti szervezetre.