Hírek

2015.10.27. 15:58

25 éve történt - A taxisblokádban Dunaújvárosnál 139 autó vett részt

Negyedszázaddal korábban ezekben a napokban zajlott a taxisblokád. Mi és hogyan is történt?

Pekarek János

Éppen a dunaújvárosi A Hírlap huszonöt évvel ezelőtti megjelenésének napján, október 26-án, pénteken tört ki a legújabbkori magyar történelem egyik leglátványosabb mozzanata: a taxisblokád. Az események megítélésében azóta sem egységes az ország.

A kiindulópont: az üzemanyag-áremelés volt. A Népszava már október 19-i számában megszellőztette: "Árulás: jön az 56-62 forintos benzin!" Ez az összeg akkor átlagosan 65 (hatvanöt) százalékos árnövekedést jelentett. A kormány szóvivője, László Balázs révén tagadta, hogy áremelésre készülne.

Október 25-én, csütörtökön délelőtt azonban váratlanul bejelentették az áremelés tényét. Eszerint a benzin ára fajtánként 56-62, a gázolajé 42-45 forintra emelkedik literenként. Az áremelés okaként a kormány a szovjet olajszállítások csökkenését és az augusztus óta zajló első öbölháború hatásait jelölte meg.

Még aznap délután elkezdtek összegyűlni a fővárosi taxisok a budapesti Hősök terén. Estére a Kossuth térre vonultak, hogy petíciót nyújtsanak át a kormánynak - ám Siklós Csaba közlekedési miniszter nem volt hajlandó átvenni a dokumentumot. A taxisok ezután CB-rádióikon (Citizen Band: "polgári hullámsáv", ultrarövid hullámú rádió adóvevő) kommunikálva megszervezték, hogy lezárják Budapest összes hídját. Éjféltől már országos méretűre dagadt a közlekedési blokád, amelyhez csatlakoztak a magánfuvarozók is. Utakat, hidakat, csomópontokat zártak le.

Illusztrációnk az A Hírlap 1990. október 30-i számának 3. oldalán jelent meg. Sajnos, képaláírás nélkül, így nem tudjuk azonosítani, hogy hol, mikor és kiket ábrázol, valamint azt sem, hogy milyen cselekedet zajlik rajta. Az biztos, hogy dunaújvárosi helyszínen készült, és a taxisblokád idején

Október 26-án, pénteken reggelre megbénult az ország. A főutakon és a nagyobb városokban lehetetlenné vált a közlekedés. A fővárosban csak a metró járt, még a Ferihegyi repülőteret sem lehetett megközelíteni. A tiltakozók csak a megkülönböztető jelzést használó (mentő, tűzoltó, rendőr) autókat, valamint az élelmiszer-szállító járműveket engedték át a torlaszokon, amelyeket taxikból, teherautókból állítottak össze.

László Balázs kormányszóvivő még pénteken törvénytelennek nevezte az akciót, mondván: azt 72 órával korábban be kellett volna jelenteni. Antall József miniszterelnök kórházban volt, helyette Horváth Balázs belügyminiszter vezette a kormányt. Bejelentette: minden törvényes eszközzel helyreállítják a rendet. Göncz Árpád köztársasági elnök az üzemanyag-áremelés felfüggesztését javasolta, és kérte a taxisokat a blokád abbahagyására.

Október 27-én, szombaton 600 helyen volt útzár, ami 105 települést, köztük a fővárost érintette. Budapesten csak a Lánchídon lehetett átmenni a Duna fölött. Tárgyalások kezdődtek a kormány és a tiltakozók között.

Október 28-án, vasárnap a televízió élő, egyenes adásában folytak a tárgyalások az Érdekegyeztető Tanácsban, a Munkaügyi Minisztérium épületében. A kormány küldöttségét Bod Péter Ákos ipari és kereskedelmi, Rabár Ferenc pénzügyminiszter vezette. A munkavállalókat Forgács Pál, a Szakszervezeti Kerekasztal, illetve Nagy Sándor, az MSZOSZ elnöke képviselte. A munkaadók nevében Palotás János nagyvállalkozó tárgyalt. Éjfélre megállapodtak, hogy október 29-én, hétfőn éjféltől 12 forinttal csökkentik a megemelt üzemanyagárakat. A blokád még vasárnap éjjel, néhány óra alatt országszerte megszűnt.

Antall József miniszterelnök kórházi ágyán adott, nevezetes pizsamás interjújában kijelentette: nincsenek győztesek és vesztesek, a tanulság, hogy konzultálni kell! A tiltakozást "polgári engedetlenségi mozgalomnak" nevezte.

Dunaújvárosban az A Hírlap a taxisblokád miatt szombati különkiadással is megjelent. (Akkoriban a városi lap csak kedden és pénteken került az olvasókhoz.) Október 30-i, keddi számában összegezte a lap a történteket. Első oldalán két öttagú számsort hozott le: ezek azonban nem a lottószámokat, hanem a tervezett és az elfogadott üzemanyagárakat jelentették. 42, 56, 59, 61, 62 illetve: 30, 33, 44, 47, 49, 50 forint literenként.

Interjú adott a lapnak Almási Zsolt polgármester, aki válaszaiban kiemelte: a blokád szervezői végig élvezték a lakosság nagyobb részének támogatását. A blokád fegyelmezetten zajlott, nem történt rendbontás. (Hacsak magát a blokádot nem vesszük annak... P. J.) Sikerült megakadályozni a pánikot, jelentette ki a város első polgármestere.

A torlaszokhoz állandóan érkezik a segítség: éttermek, boltok, háziasszonyok, kisnyugdíjasok adtak, amit adni tudtak, írta a lap.

Néhány vélemény az újságból: - Ez az egész ország ügye! - Mózes Krisztina 16 éves tanuló.

- Ha most engedni fog a kormány, később is arra kényszerül! - Müller Ferenc nyugdíjas.

- Mi mindent vállalunk! Ha a románokon tudtunk segíteni, akkor talán magunkon is tudunk! Ideje összefognunk!" - mondta A Hírlapnak Lány Tiborné.

- Ez terrorizmus! - nyilatkozta egy férfi, aki családjával arra várt a déli kijárónál, hogy elhagyhassák a várost.

- Ha mást nem is, legalább azt elértük, hogy tartanak a néptől... - így egy taxis a blokád után.

A taxisblokádban Dunaújvárosnál 139 autó vett részt. Az útzárak vasárnap éjjel háromnegyed tizenegyre megszűntek.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!