Hírek

2015.09.02. 14:44

A vasútrajongók Mekkája lesz a rácalmási vasúttörténeti park

Rácalmás - Alighanem vasútrajongók Mekkája lesz a rácalmási vasúttörténeti park: máris két legendás darab látható!

Pekarek János

A Púpos most már olyan, mint régen! Vagyis ugyan-olyan színekben pompázik, mint akkoriban, amikor a híres 424-es gőzmozdonyok generációját leváltotta a magyar vasúti teherszállításban, azaz úgy az 1960-as évektől kezdve. Megengedem: a személyszállításban is, mert bár tipikusan tehervonatokat vontatott, de még én is utaztam mögötte Alsóőrsre, úttörőtáborba...

Így ért ide Záhonyból júliusban az M40-es Púpos mozdony

Ezt a Púpost, azaz a Jendrassik-féle M40-es jelzésű dízel-elektromos mozdonyt (mint annakidején hírt adtunk róla) július 27-én vontatták be a rácalmási pályaudvar egyik mellékvágányára, a leendő (vagy máris létező?) vasúttörténeti parkba.

Már autentikus színeiben áll a rácalmási vasúttörténeti park mellékvágányán a legendás gép
Fotó: Ady Géza, Zsedrovits Enikő

Mégpedig a már meglévő, működőképes, pazarul felszerelt vasúti étkezőkocsi elé! A mozdony Záhonyból érkezett, saját kerekein, bár vontatva. Igaz, mint néhány nappal később kiderült, alig pár perces munka, néhány elektromos érintkező megcsiszolása után úgymond első pöcc -re beindult: tehát akár maga is megtehette volna azt a rongyos háromszázegynéhány kilométeres utat, Záhonytól idáig.

Gyöngyösi László

A rácalmási vasúttörténeti parkot a helyi Városvédő Egyesület tagjai álmodták és alapították meg, a már említett étkezőkocsi, a Púpos mozdony, valamint őseredeti vasúti elő- és főjelzők is alkotják. Várhatók még a példásan rendbehozott vasútállomás mellékvágányára igazi MÁV-kerítéselemek is és további vasúti érdekességek, amelyekről szinte folyamatosnak nevezhető tárgyalásban vannak a városvédők a vasúttársasággal.

Vérbeli vasutasok pedig nem szűnnek meg ötleteket adni egy-egy, valóban párját ritkító érdekességről, amelyek a magyar vágányokon vagy mellettük találhatók.

Addig is, amíg tovább bővül a vasúttörténeti park, elkötelezett emberek a meglévő tárgyakkal igyekeznek minél hűbb történeti képet kialakítani. Ennek érdekében például a vezér úr : azaz Gyöngyösi László rácalmási autószerelő mester, korábban fővonali mozdonyvezető (innen a hivatalos megszólítás: vezér úr) a múlt héten átfestette a Púpost.

Olyanra, amilyen színekben működési idejének legnagyobb részében pompázott. Ezért a zöld alapon fehér csíkozás, a piros futóműrendszer, a sárga ütközőfelület, és ezért a vörös csillag is a MÁV felirat fölött, nem másért...

Jegyezzük meg: Jendrassik György, a magyar dízelmotor-tervezés legnagyobb, méltán világhírű ásza 1898-ban született Budapesten, és 1954-ben hunyt el Londonban. Ő a V-elrendezésű motorok, a gázturbinák, a turbófeltöltők, a nyomáscserélők atyja. Büszkeségünk tárgya.

A rácalmási, immár korhű mozdony rá is emlékeztet.



 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!