Hírek

2013.07.24. 17:27

Túl 15 ezer felszálláson - permetezés, szúnyoggyérítés

Dunaújváros – Sokszor a kémények magasságában repül a szúnyoggyérítő repülőgép: nem unalmas, de megbízható!

Pekarek János

A hivatalos előírások szerint legalább tíz méterrel a terepen található akadályok fölött kell repülni mezőgazdasági célú bevetések során, tehát a szúnyoggyérítés esetében is. Viszont (úgy hallottam) ez nem mindig lehetséges: előfordul, hogy a gép csak két-három méterrel húz el egy háztető fölött. Vagy éppen a toronyházak között manőverezik, mondta nekem Sütő Gergely, a SZEMP AIR Kft. pilótája. Akivel a legutóbbi légi permetezés napján, kedden beszélgettünk felszállás előtt a baracs-kisapostagi repülőtéren, miközben segítőtársai a permetezésre használt AN-2-est készítették elő a repülésre.

A típus az egyik legelterjedtebb repülő a maga kategóriájában – és az egymotoros duplaszárnyúak között a világ legnagyobb repülője. 1948 óta gyártják sorozatban, tehát hatvanöt éve láthatunk ilyet a levegőben. Ami nem azt jelenti, hogy csupa matuzsálemről lenne szó: még ma is gyártják őket, és a főegységeket a meghatározott repülési idő után újakra cserélik. A keddi gép ötszáz liter vegyszert vitt magával a város fölé, hogy lepermetezze a szerződésben vállalt ezer hektárt. Majd ugyanezt megismételte még Szalkszentmárton térségében is. De nehogy azt higgyük, hogy ez unalmas feladat, biztosított róla minket az 54 éves, kitűnő kondícióban lévő Sütő Gergely. (Aki a felszállás előtt még lefutotta a maga öt kilométerét a kánikulától sújtott repülőtér füvén...)

Éppen a mélyrepülés, a hivatalosan tíz méteres, gyakran azonban ennél kevesebb magasságkülönbség a gép és a földi akadályok között garantálják a koncentráltságot. A pilóta 1991 óta repül mezőgazdasági gépeken, 5200 órát töltött a levegőben, s 15 500 felszálláson van túl!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a duol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!